Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Åsikter om Gmc?

VAN, SUV:ar och pickuper från General Motors
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Åsikter om Gmc?

De verkar ju inte vara fullt lika vanliga som de andra pickuperna. Hittade en riktigt tuff Gmc från 2011, 13000 mil. Så vitt jag kan se finns det inte mycket som skiljer sig jämfört med en silverado från samma år, förutom pris och skatt. Den är nästan 900 billigare i skatt än ex en 1500 från 2010, bara 2800. Nackdelar? Hur är kvallite, motor, låda, kostnad för delar, hur står sig värdet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Mickeymouse
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 29 dec 2012, 21:08
Ort: Uddevalla

Re: Åsikter om Gmc?

Har en GMC Savana 1500 2005 som jag haft i ca 3-4år har rullat ca 37" mil nu... fungerat klockrent....

Normalt underhåll, en och annan del har väl behövt bytas ut inget större... Nu är detta visserligen en van och inte en pickup men motor och låda brukar ju vara samma. Ända skillnaden är som jag har sett på vanarna är att GMC:n har varit mera utrustade med lite mera lull lull än Chev express..

GMC pickuper brukar man ju inte se så ofta här iaf.....

//Micke
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Några bilder på mina fordon hittar ni här
Dodge https://www.garaget.org/?car=405338
GMC Savana https://www.garaget.org/?car=334325
Användarens profilbild
Agentrullning
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 12 mar 2013, 21:04

Re: Åsikter om Gmc?

Det är ju så gott som samma bilar, GMC Sierra och Chevy Silverado. Typisk "Badge engineering". Chevy Tahoe vs GMC Yukon vs Cadillac Escalade och så vidare. GMC ligger ju mellan Cadillac och Chevy i "exklusivitet" för den som bryr sig om sånt ;-)

Från början marknadsförde GM de tyngre fordonen under GMC namnet, när sedan återförsäljarna för Buick/Olds/Pontiac märkte att det fanns en efterfrågan på pickuper och SUV:ar så började GM marknadsföra dessa under GMC namnet, inte kunde ju en Buick återförsäljare sälja Cheva-pickuper? Det skulle ju sänka varumärket, GMC däremot gick bra att sälja hos B O P handlarna. allt från små Sprint/Caballero (El Camino) till de största pickuperna.
Ända in på 70-talet hade GMC egna motorer också. Bl.a. riktiga monster till V6:or, ända upp till 478 cui, och den värsta av alla, en 702 V12 (2 sammanbyggda 351 V6:or). Det finns roliga youtubeklipp med dessa bestar.
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Åsikter om Gmc?

Ja precis, i dag är det i princip samma bilar om de beställs med samma utrustning. Skillnaden ligger i designen samt "status", man får helt enkelt betala lite mer för märket om man t ex. skulle köpa en ny GMC vs Chevy (samma utrustningslista). Ungefär samma sak med många klädmärken, man betalar för logotypen.

Så, kvalité osv. är detsamma som hos Chevrolet. Delar och tillbehör ska det nog inte vara några problem med, det mesta går att hitta i USA till bra priser.

Värdet borde också hålla sig på samma nivå som Chevrolet här i Sverige, dvs. det är inget som sjunker drastiskt pga. att det är en "udda bil" så att säga.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Åsikter om Gmc?

Då är jag med :) även hittat en ram från 2008 som var riktigt fin, men den hade gått över 19, sams firma. Gmc-11 13k mil för 279, eller ram-08 19k mil 189, osäker, börjat vidga mina vyer lite. Känner att jag inte kan stirra mig blind. Dock saknar båda vissa saker jag vill ha mer el mindre, bl.a. Navi, Fjärrstart och backkamera. Därav min andra post om man kan installera Fjärrstart, navi/backkamera vet jag går att fixa själv.

Nu till frågan: vad gör du vaken denna okristliga timme Avenger? Trodde bara fet var jag hehe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Åsikter om Gmc?

Ja, det finns många grymma pickuper, och det är ganska skönt att köpa en aningen äldre där priset hunnit "stabiliseras" så att värdet håller sig relativt bra.

Den där utrustningen går att eftermontera oavsett vilken modell, men beroende på märke (original eller ej) på prylarna så kan priserna skilja sig ganska mycket. Det är dock ganska skönt om navi, backkamera, fjärrstart osv. redan finns där som du säger.

Jag är alltid vaken ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Åsikter om Gmc?

Vad skulle du se som aning äldre då? Självklart vill man ju försöka göra så liten förlust i slutet, oundvikligt men mer el mindre. Anledning till att jag kollat på något äldre är ju att priset är lägre också, men det är en kompromiss som alltid. Mil ska man ju inte stirra sig blind på, men ändå. Hör ju till saken att jag inte kommer köra mer än max 1000mil/år


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Åsikter om Gmc?

https://www.blocket.se/sodermanland/GMC ... .htm?ca=11

Nånstans man kan hitta BS till dom? Hittade en men den var inte vidare utförlig. Hur är det med H/L växel på dessa? Antar att 5.3l istället för rams 5.7a bidrar till den lägre skatten? Även vinterdäck medföljer, men blir ju lite jobb att få den som jag vill


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Åsikter om Gmc?

Jag tänkte typ på de årsmodeller du menade, då har priset kommit till en nivå där det håller sig ganska bra.

Nej, eller jo på sätt och vis så beror det på motorn, hade det varit en ren bensinare så hade skatten varit på ca 5300 kr, men eftersom den är klassad som flex-fuel så beräknas skatten enligt 337 gram koldioxid per kilometer x 11 kronor + 360 kronor = 2846 kr totalt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nsskatten/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lek/#19378

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Åsikter om Gmc?

Angående build sheet så får man kontakta en Chevrolet-handlare i USA och fråga om detta, så kan de förhoppningsvis mejla en PDF till dig. Man kan t ex. chatta eller kontakta dem via e-post, eller ringa om man vill det. Går även att chatta/kontakta Chevrolet kundservice direkt, det viktiga är att man förklarar sitt ärende noga (att man är spekulant på en bil som säljes av en icke aukt. Chevrolet-säljare, varav man är intresserad av bilens utrustningslista).

Finns tyvärr ingen automatisk funktion som Dodge har.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar