Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpte en Sebring idag.

Alla Chrysler-bilar här
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Köpte en Sebring idag.

Stort grattis till dig ! Hoppas du får många glädje timmar i den !
Ser väldigt fin och välvårdad ut för sin ålder.

Nicely done !
~W
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

ingo22: Som du säger så är 7 tusen för mycket, i alla fall enligt mig, det räcker med något mer "basic".

Köpte du en Westfalia dragkrok, artikel-nr 05.6018? Står ingenting på deras hemsida om lagersaldo, men tror att dom kan beställa hem om de är slut. Annars finns det en mängd dragkrokar i USA som man kan importera, kanske även finns någon begagnad att köpa här i Sverige.

Det blev en hel del för dragkroken, 10 500:- monterat om jag uppfattat korrekt? Jag tror att du hade kunnat komma undan med hälften om du hade beställt en krok från USA och lämnat arbetet till en verkstad.

Ja, visst är dom pigga med sina ca 200 hk, mer än så behövs inte =)

Du kan antingen bifoga bilder som bilagor innan du lägger in ditt inlägg (klicka på fliken "Bilagor" nedanför "Skicka"-knappen när du skriver ett inlägg) eller använda någon extern bilduppladdningstjänst såsom forumbilder.se osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ingo22
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 jun 2016, 21:48

Re: Köpte en Sebring idag.

Avenger ---- Tack för ditt svar.
Ang dragkrog så talade jag först med ORRBYS BIL i Örebro som sålde den som ny till den tidigare ägaren.
Jag fick en offert av dom ang drag + monterat och klart och dom skulle ha 14.400:-, men det visade sig att dom inte kunde få tag på
något drag och elsats.
Jag kontaktade själv nästa 10 olika ställen, och ingen kunde få fram något drag, och enligt bildatabasen fanns ingen beg.
Till slut fick en kompis till mig tag på drag och elsats. 8500:-
En Chrysler Sebring Limitied 2.7 V6 är mycket bil för pengarna.
Om man vill ha bilen kvar en längre tid är det viktigt att göra oljebyte samt byte av filter och luftfilter efter c:a 1000 mil.
Då vet man att olja och filter är OK.
Jag har för avsikt att behålla bilen en längre tid då den bara gått 12.000 mil, och det är inte mycket för den V6 motorn.
Jag har varit noga med att se till att alla svaga punkter fått rostskydd, samt att hela bilen har fått sig en ordentlig genomgång
samt att nu den fina svarta klädseln är behandlad.
Sköter man om bilen så trivs man också med både bilen och sig själv.
4579426689.jpg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Snygg, ser riktigt fräsch ut! Bara reg-skylten som skulle behöva bytas ut då den ser lite deformerad ut =)

Ja, det är väldigt mycket bil för pengarna då de har det mesta i utrustningsväg osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ingo22
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 jun 2016, 21:48

Re: Köpte en Sebring idag.

Chrysler Sebring Limitied 2.7L 2005.

Hej.
Jag köpte denna bil för ett litet tag sedan, och har pysslat om den då man vill gå igenom en bil som man skaffat.
När man har en automat-låda så vill man vara säker på att ha ett bra batteri.
Jag har nu monterat dit ett nytt och bra batteri i bilen.
När jag sedan skulle starta stereon/radio så måste jag ange en CODE: 4 st siffror
I alla handlingar så finns inte någon etikett eller lapp med denna kod.
Däremot så har den tidigare ägaren skrivit för hand i boken om radio, men hon har skrivit 5 siffror varav den första är en nolla samt en siffra som är en 8.
Men man kan ju bara använda knapparna 1 till 5, och då kan jag ju inte skriva in en nolla och inte heller en 8.
Vet någon en CODE man kan använda för att få stereon att fungera.
Jag tycker det borde finnas en code som man kan använda om man inte har tillgång till den som följer med när man köper bilen som ny.

Mycket tacksam för svar
Bästa hälsningar
ingo22
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Tjena!

Nej precis, man vill inte ha ett dåligt batteri i en automatväxlad bil.

Jag gissar på att du har fel kod, men det kan även vara så att endast fyra av de fem siffrorna används och att man därmed ska skriva in t ex. siffra nummer åtta på ett särskilt sätt.

Du kan göra så att du kontrollerar koden med t ex. en Chrysler-handlare i Sverige eller hemsidan ukbookshelf.co.uk, så kan de bekräfta om den kod du har stämmer. Gör den inte det så kan du beställa en ny av dem, notera dock att priserna kan skilja sig rejält mellan vissa Chrysler-handlare, en del kan ge ut koderna gratis men många tar även betalt, uppemot tusenlappen! Ukbookshelf.co.uk rekommenderas, de kan snabbt ta fram rätt kod och till ett bra pris dessutom, under hundralappen.

Det finns även en app man kan hämta hem som kan generera radiokoder till de flesta Chrysler/Jeep-stereos, den hittar du till Android här: https://play.google.com/store/apps/deta ... radiocoder (det kostar en slant att generera en kod).

Kom ihåg! Du behöver ha S/N-numret till hands, det finns på en etikett på stereon, dvs. man måste demontera enheten från instrumentpanelen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ingo22
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 jun 2016, 21:48

Re: Köpte en Sebring idag.

Hej Avenager.

Mycket tack för ditt svar.
Tråkigt detta med koden, jag fattar inte hur man ska kunna skriva in siffran 0 eller 8 om man kunde lista ut det så kanske coden som tidigare
ägare har skrivit ner för hand i instruktionsboken.
Jag talade med Orrbys Bil i Örebro som sålde bilen som ny, men dom verkar ha mycket dåliga kunskaper.
Jag ska försöka lista ut hur man kan fixa coden.
När man köper en beg. bil så brukar tidigare ägare ofta slarvat med papper.
Jag hittade följande länk:
Kan vara kul att dela den:


MVH
ingo22
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Hej igen!

Kontrollera först om det är rätt kod, slår du in fel kod tre gånger så måste man vänta i ett par timmar innan man kan försöka igen (med stereon påslagen). Slår man in fel kod ytterligare gånger så kan det gå så långt så att chippet i stereon låses permanent, och då kan man likväl kasta den tyvärr.

Är det rätt kod (men den består enbart av fyra siffror) så finns det knep för att kunna skriva in högre siffror än vad som står på knapparna.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ingo22
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 jun 2016, 21:48

Re: Köpte en Sebring idag.

Hej Avenger.

Tack för ditt svar.
Jag bestämde mig för att montera in en NY stereo i min Chrysler, där jag kan svara i telefon och ljudet då hörs i alla högtalarna.
Samt USB/CD + massa andra funktioner och belysningen går att ställa in så den passar den gröna belysningen.
Man måste ju förnya sig lite.
Ska montera bort CD/växlaren och sätta dit en fin skyddskåpa, där man om man vill kan montera extra knappar och funktioner.
Det är inte helt fel att montera blåa/gröna smålampor som golvbelysning.
Ja...man kan hitta på lite av varje.
I övrigt så trivs jag rätt bra med bilen, då jag varit noga med rostskydd, trotts att alla Chryslerbilar från år 2002 och framåt har fått ett
extra rostskydd vid importen så det ska passa våra nordiska förhållanden.
MVH
ingo22
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpte en Sebring idag.

Det blir nog bra! Har du beställt konverteringskit osv.? Plastram, kablage, antennadapter m.m.?

Ja, det är snyggt med justerbar belysning då man kan ställa in färgschemat så att det passar till bilens belysning.

Monterar du golvbelysning så borde den också ha samma gröna färg som bilens interiörbelysning, tror det blir snyggast, men enbart 1 st lampa vid varje plats, så det blir diskret.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ingo22
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 jun 2016, 21:48

Re: Köpte en Sebring idag.

Hej Avenger.
Ang. Ny stereo så är det en Bilstereo firma som ska montera den nya stereon så allt blir bra gjort.
Små diskreta Gröna lampor som golvbelysning tror jag blir fint, då detta piffar upp hela bilen när det blir mörkt höst/vinter.
Har gjort undrereds behandling och monterat nya bromsbelägg och smort oken.
Det jag vill rekommendera Chrysler ägare är att behandla de bakre stötdämpar/fjäderfästen med rostskydd då dessa
kan bli rostiga.
Jag har rostskyddsbehandlat dom samt även fått en hinna med linolja.
Så de ska nog klara sig bra.
En Sebring Limitied är en lite udda/ovanlig bil men sköter man om den så har man en trevlig bil i många år.
Det jag saknar är ett par extraljus, vill inte förstöra den snygga fronten och det är troligen för trångt att montera mindre extraljus
bakom grillen.
En ljusramp i grillen tycker jag inte ser så trevligt ut.

MVH
ingo22
Användarens profilbild
ingo22
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 23 jun 2016, 21:48

Re: Köpte en Sebring idag.

Det är ju svårt att montera några extraljus på en Chrysler Sebring 2005.
Att montera en ljusramp fram på grillen tycker jag förstör utseendet på bilen.
Är det någon som har tips om man kan montera ex: en ljusramp innanför grillen, eller finn mindre starka och bra
extraljus man kan montera bakom grillen.
Tacksam för svar.
MVH
ingo22
Skriv svar