Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager -04

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Som jag förstått så ska väl solenoiden som styrs av pcm kalibrera sig själv. Vid pcm byte så "lär" sig pcm,en själv. Men det kanske är helt olikt.

Då är det nog så att det sitter skit i son små filtrena.
Väl värt att prova. Funkar det kan jag köpa renoveringssatsen och lära lite. Om jag orkar och hittar köpare till den renoverade.


Det är miljötänkande det:-)
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Såhär står det på Allpar's hemsida om kalibrering =(

Master Tech Chris Taurman wrote, some years ago: “Do not take solenoid packs apart. This alters the calibration of the unit! If the filters are plugged up, replace it!” We leave the choice up to you. This article is useful either way in showing how to remove and replace solenoid packs.

http://www.allpar.com/mopar/transmissio ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar inte vara bra att renovera dem, utbyte verkar föredras :P

Gammal motorolja är också bra att spara och återvinna, bara hälla upp i en oljekanna och använda till diverse =) Det finns mycket man kan återanvända :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Gammal motorolja ska visst funka bra till motorsågen:-).

Tackar.
Oj oj vad mycket nytt man lär sig:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Då får den duga bra till häcksaxen och trimmern också :D

Jag läste det om solenoiden innan jag tänkte köpa ett renoveringskit själv, annars hade det varit svårt att veta om :P Jag ska nog köpa en ny solenoid till Dodgen för att få mjukare växlingar och bli av med det "klickande" ljudet som är på de äldre <03 solenoiderna =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Vette tusan om min klickar.
Är det högt så man alltid hör det eller måste man tänka på det så man hör det? Visserligen min är 04 (byggd 03) om det gör skillnad så jag fick den som inte klickar

Är mycket förvånad över hur lite man hör motorn.
Min citroen C5 v6 låter mer inne i kupén

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Automaten klickar när man lägger i från PARK till DRIVE osv.. :P Den lägger om oljekanalerna i solenoiden och det är den som klickar :)

Tror du redan har nya modellen vi det årtalet, för om den inte klickar så ska man oroa sig :oops: Kanske en bekräftelse på att den verkligen är solenoiden som är problemet isf? :oops:

Blev lite fundersam på vilket år dom uppdaterade solenoiden, ska försöka hitta info om det..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Ska lyssna imorgon.
Den växlar riktigt fint så skulle inte tro att det är nån fara.



Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Nä inget klick så antingen har jag nya eller så håller solenoiden på att ge upp och då är ju felet hittat isf

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Bratchelor
Minivan
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:08

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager -04

Har en Chrysler grand Voyager 2002 . den visar ingen hastighet och går in i limp mode och växlar inte utan använder endast 2ans växel samt att det är fyrkanter runt där det visar vilken växel som är i. Började med att när den blev varm och man körde på 90 100 km/h så helt plötsligt hoppade den ner på 2ans växel så fick man lägga i neutral och köra igen så funkade det ett tag igen. Sen slutade hastighetsmätaren fungera och den växlade inte alls utan startar på 2an och använder bara 2 an. Så ibland började hastighetsmätaren fungera och den växlade igen. Men nu går den in i limp mode och motor lampan lyser och det lyserr fyrkanter runt alla växlar (i instrumentet) och inte bara runt den som man använder. Och varvar endast 3500rpm om man inte har i neutral och varvar. . Backen fungerar och 2ans växel.. endast dom som går att använda.har bytt hastighetsmätar givaren som sitter närmast vänster framhjul utan resultat.. Tacksam för svar
Skriv svar