Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager -04

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Åk till den där verkstaden som kan läsa ut felkoder ordentligt, byt olja och filter och slå i lubegard så är det god chans att få ordning på den.

Den klarar inte att få upp trycket i början, nu vet jag inte hur de här lådorna styr pumpen men ofta när det är den här typen av problem så är det någon solenoid, tätning eller ventil som kärvar och det kan lösa sig med ny olja så att det blir rent. Eftersom den driver utan att slira när den väl kommer igång så är inte lamellerna slitna, ännu, men om den börjar slira pga att den inte kan hålla trycket så går de ner ganska så snabbt.
Annons
carawelle
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 21:58
Ort: östersund

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Slitna lameller går ju att se på oljans färg..
Brun/svart och illaluktande betyder stora rester av lamell
Lätt brunfärgad olja, brukar gå bra att fixa problemen med filter/oljebyte.

Var inte snål med valet av oljekvalitet till lådan
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Den e röd och fin men vet ju inte hur ny den är. Har bara kört bilen 300-400 mil sen jag köpte den.
Har olja hemma som e bra. Ska köpa en två filter ifall det som sitter i är riktigt grisigt, två täta byten isf.

Tack för svaren till alla för svaren.
Alltid fint att lära sig lite nytt

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
carawelle
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 21:58
Ort: östersund

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Arvid78 skrev:Den e röd och fin men vet ju inte hur ny den är. Har bara kört bilen 300-400 mil sen jag köpte den.
Har olja hemma som e bra. Ska köpa en två filter ifall det som sitter i är riktigt grisigt, två täta byten isf.

Tack för svaren till alla för svaren.
Alltid fint att lära sig lite nytt

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
OM inte tidigare ägare bytt olja ett stort antal gånger så borde det vara spår av lamellrester och lukt på den oljan som finns i
Verkar som du kan klara dig med olje/filterbyte
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Oljan stinker bara syntet. Har inte kännt något bränt eller annat i lukten. Men den oljan luktar verkligen illa

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Hoppas det går vägen med en service! Vore ju så jäkla tråkigt om det visar sig vara något fel, så det hoppas vi verkligen INTE!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Avenger skrev:Hoppas det går vägen med en service! Vore ju så jäkla tråkigt om det visar sig vara något fel, så det hoppas vi verkligen INTE!
Nä inte jag heller.
Får beställa hem och hoppas på att det hinner innan nästa helg.
Någon som vet vad ett sånt filter kostar här i Sverige?
Om det inte är någon större prisskillnad kan jag ju lika gärna köpa här hemma.

Man skulle haft en liten mussla så man kunde tvättat tråget så man slapp söla:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Blir filter från skruvat.se.
Var 50 dyrare men får det ju i början på nästa vecka så ja då blir det ett sånt. Funderar på att va lite märkes nörd och köpa ett mopar filter för byte 2:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Hej
Ta kontakt med GBALS i Gävle, han är bland dom bästa i landet på lådor.
gbals@telia.com och ställ frågan vad det kan vara. Du får säkert ett bra svar på vad det är som spökar.
Kan inte han kan ingen. Han har även en hemsida.
Lycka till
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Då kollar vi där.
Tackar

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Så filter till låda och motor beställt. Kommer imorgon men blir inget skruva i helgen utan får bli nästa vecka

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voyager

Låter bra :) Vart beställde du ifrån? Tror inte Hansen är dyra på original Mopar filter? Det är nog det bästa.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Jag beställde från min lokala handlare. Alltid snabb leverans. Får sakerna imorgon. Dom beställer från två leverantörer varav den ena e Hansen. Men ska beställa mopar där nästa filter byte. Om sisådär en till två månader.

Skulle behöva din hjälp sen avenger. Har lite dåliga spindelleder och tror sbp kommer neka dom men vill byta iaf. Klonkar lite när det guppar så tänkte byta lite gummi.
Hittade en sats av lite diverse förut och skulle vilja ha lite hjälp med mer saker men tar det plus en länk till det jag hittat på eBay i projekt tråden sen om det går bra?

Delarna jag hittade var strax under halva priset än i Sverige och då nappar man ju direkt på eBay.
Naven tex kostar ju bara 1/3del i staterna och England jämfört med här.

Om du mäktar med?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Startade imorse. Skulle tro upp mot minuten innan växeln gick i.
Ungefär 5timmar senare skulle jag hämta barnen från skolan då hoppade växeln i direkt.

Kollade stickan på morgonen när jag kommit hem, ungefär efter 30min i 70 km hela vägen och då var oljan i när på max av vad jag kunde se.

Just eftersom den går igång så fint efter så många timmar känns felet lite konstigt. Kan även vara fler timmar. Är just första starten på dagen.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
carawelle
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 21:58
Ort: östersund

Re: Sv: Växellåda problem, går inte köra förrän 1-2 min, Voy

Arvid78 skrev:Startade imorse. Skulle tro upp mot minuten innan växeln gick i.
Ungefär 5timmar senare skulle jag hämta barnen från skolan då hoppade växeln i direkt.

Kollade stickan på morgonen när jag kommit hem, ungefär efter 30min i 70 km hela vägen och då var oljan i när på max av vad jag kunde se.

Just eftersom den går igång så fint efter så många timmar känns felet lite konstigt. Kan även vara fler timmar. Är just första starten på dagen.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
På 5 timmar hinner inte lådan svala helt och oljan är troligen lite mer lättflytande än vid start på morgonen.
Då tar sig oljan lättare igenom filtret och pumptrycket blir snabbt högt nog för att driva lådan.

Tydligen har ju bussen varit en tungdragare och det sliter lite mer på bromsbanden även om det inte skadat växellådan, föroreningen hamnar ju i filtret...
Skriv svar