Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler town & country 2008 olje läka

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Chrysler town & country 2008 olje läka

Hej hej o så nästa problem, besiktiga bilen men fick ner slag på oljeläcka, har bytt båda ventilkåpspakningar, men läcker i nu någonstans, den är rätt blött nere runt sumpen, när jag tittar på sumpen så övan för den ser det ut som där sitter någon krans, alltså under ifrån sump sen kransen och sen blocket, går det att plocka ner både sump och kransen utan att där följer några motor delar med ner? Hänger ni med? Med vänlig hälsning, Micke

Chrysler Town & Country -2008
Senast redigerad av Avenger den sön 11 dec 2016, 15:21, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken och texten samt flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Har du rengjort motorn och på så sätt försökt att lokalisera läckaget? Det är inte oljetrågspackningen som är orsaken?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Go morgon, jo har tvättat mycket mer kan inte se vart det kommer ifrån, mer än att det är blött runt oljetråget "sumpen" ovanför oljetråget sitter där någon form för krans. I mellan oljetråget och blocket, där sitter väll packning med? Går det att ta bort både oljetråget och den krans utan att där följer med några delar ner? Med vänlig hälsning, Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Är det bara oljefukt nere vid tråget och närliggande område?

Ja precis, det sitter en packning mellan tråget och motorn.

Jag är inte säker på vilken krans du menar? Oljefiltret sitter rätt nära tråget, kan det vara det som inte är åtdraget eller eventuellt rostigt? Kåpan till kamkedjan sitter också där bredvid, på sidan av motorn.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Hej igen. Skall ta och kolla oljefilter, där har jag inte tittat. Kransen jag menar är den man skruvar upp oljetråget i. Sitter mellan blocket och oljetråget, Med vänlig hälsning, micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Nu är jag med på vad du menar. Den "kransen" är ovandelen av oljetråget (oljetråget är egentligen tvådelat, en ovan- och en underdel).

Du kan även kolla om läckaget kommer från oljenivåsensorn om bilen är utrustad med detta.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Ok va bra du hängde med, kan jag ta ner både och och byta packning utan att där följer någon del med ner? Vet inte om jag har oljenivåsensor på bilen Med vänlig hälsning, Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Att notera för andra som ev. läser tråden: Oljetråget är "tvådelat" hos 3.8-liters motorn som har den 6-stegade automatlådan från och med generation 5 -2008 och framåt, 3.3-litern har som tidigare modellår ett "vanligt" tråg.

Känn försiktigt på bultarna om några är lite lösa, dra i så fall åt dem, men ta det väldigt lugnt så ingen går av, de ska inte vara åtskruvade stenhårt så att säga.

Jag tror inte det är packningen som är dålig, gissar mer på oljefiltret i så fall. Mig veterligen så ska det inte vara några problem att lossa tråget, det ska sitta separat ifrån de andra komponenterna om jag inte har fel nu. Vet dock inte om där sitter en packning mellan de två olika delarna hos tråget, så det bästa är att lossa allt från motorn i så fall.

Men rengör först noga och försök att se om det kommer ifrån packningen till tråget, så du inte demonterar något i onödan.

Hur mycket olja behöver du fylla på allteftersom, rör det sig om 1 liter i månaden eller mer eller mindre?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

hej igen, nu har bilen ståt ett bra tag, men är dags o köra med den igen, jag tog en bild på detta med olja läckan, kolla bilden jag lägger upp
https://www.pixeltopic.com/image/iwmwvtbeztslqta/
man ser att den läcker olja både vid sumpen och den gråa delen, så frågan är kan jag ta bort både sumpen och den gråa delen utan att något följer med ner på insidan? söker snabbt svar då min kompis skall byta packningarna på onsdag kväll, tacksam för hjälp, mvh micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Hej!

Det ska inte vara några problem att ta bort tråget, det sitter ingenting innanför som kan ramla ut, men kom ihåg att ta bort oljestickan först och täck över hålet så att ingen smuts lägger sig där.

Jag kan inte riktigt se vart läckaget kommer ifrån på bilden, är det emellan de två trågdelarna? Om det bara är högst upp så finns det dock ingen anledning att separera de två delarna.

Vad ska ni använda för packningar?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Hej igen, nej det läcker mellan trågen med, jag har köpt packning man själv klipper till, okej då skall jag säga till min meckare att ta bort Stickan först, Med vänlig hälsning, Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Hej!

Jag hade rekommenderat att ni använder färdiga anpassade packningar alternativt Mopar packning på tub (vilket jag tror att det ska vara mellan de två delarna).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Go morgon, ok får se hur det blir när vi fått ner dom Med vänlig hälsning, Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Hoppas det löser sig, håller tummarna!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 06 feb 2016, 16:40
Ort: Eslöv

Re: Chrysler town & country 2008 olje läka

Hej hopp, nu är olje läckan fixad, det läckte mellan olje trågen, har kört en 20-30 mil och där är torr nu Med vänlig hälsning, micke
Skriv svar