Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Mikaela pt cruiser
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 28 sep 2017, 18:53

Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Hej.
Ny gammal användare här, dock har jag numera en pt cruiser - 02.
Nog för att dessa bilar inte är kända för att vara tysta, men i min blir man bullerskadad. Framför allt vid gaspådrag och växling. Tycker den vibrerar då också.
Kan det bero på dåligt motorfäste?
När det problemet är löst blir det noise killer där jag kommer åt.

Mvh Mikaela :shock:
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Hej!

Har du 2.0:an med manuell låda?

Motorfästena är inte av bästa kvalité och är därmed ett ganska vanligt fel på dessa bilar (samt Chrysler Neon, vilken använder samma plattform), särskilt om den varit stadskörd osv.

Två av dem är ganska lätta att byta, det tredje bakre lite bökigare...

Kan även bero på kopplingen eller svänghjulet.

Man kan med fördel klä insidan av motorhuven med ljuddämpande lämpligt material vad avser det bullriga ljudet.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mikaela pt cruiser
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 28 sep 2017, 18:53

Re: Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Jag hoppas ju innerligt inte att det beror på kopplingen :-( är den på väg att ge sig då lr vad?
Såg ett papper från februari typ där en firma påpekade att motorfästena var dåliga. Tydligen har ingen tagit tag i det då verkar det som.
Vad gör svänghjulet?
Tenderar pt:n att vara spårkänsliga?
Användarens profilbild
Mikaela pt cruiser
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 28 sep 2017, 18:53

Re: Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Förresten så är det en manuell 2,0 :-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Hej!

Det bästa och billigaste är att börja med motorfästena, finns kit att köpa på exempelvis ebay eller Rockauto osv. Man ser ganska tydligt på fästena om de är dåliga och om gummit har släppt från metallen.

Svårt att säga vad det är som vibrerar vid dragläge utan att ha kört bilen, kan mycket väl vara motorfästena, men även kopplingen som är "skev" osv.

Om hjulinställningen är okej så ska den inte spåra, dock är de aningen känsliga mot större och bredare fälgar. Vad har du för hjul på bilen?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mikaela pt cruiser
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 28 sep 2017, 18:53

Re: Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Hej.
Det visade sig vara höger övre motorfäste som är dåligt, så vart hittar jag en sån mer än på bildelsbasen? Ebay vet jag, men har inte tid att vänta några veckor. Funderar dock på att beställa resterande därifrån sen så allt är nytt runt om.
Skaplig prisklass vore nice också :P

Mvh Mikaela
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Hej! Verkar vara lite småjobbigt att hitta ett fäste som är till modellen med manuell växellåda, tror dock att detta från Tyskland stämmer med vad som ska sitta där (är inte helt hundra procent): http://www.ebay.de/itm/MOTORLAGER-MOTOR ... SwyXhZ1MiI

Blir runt 600 kr inkl. frakt och du får det troligtvis efter helgen på måndag om du beställer idag.

Lite dyrt måste jag säga, vet faktiskt inte vad skillnaden är mellan fästet som är till bilar med automatlåda och fästet till bilar med manuell låda, dock köpte jag ett övre höger motorfäste som egentligen är till bilarna med automatlåda men till en bil med manuell låda, och det funkade fint. Kom ihåg att fästet måste justeras innan det skruvas fast.

Hur dåligt är det nuvarande fästet, har du en bild?

Trevlig kväll!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mikaela pt cruiser
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 28 sep 2017, 18:53

Re: Bullerskadad i pt cruiser hjälp!

Hej.
Hittade också från tyska Ebay, beställde därifrån och ska komma i nästa vecka. 629kr. Vad jag förstår så är detta fästet dyrare än de andra. Kommer att köpa de andra sen också, så det sitter nya runtom. På bildelsbasen kostar ett högre över minst 300kr för begagnat, vansinniga priser enligt mig.
De andra kommer jag att beställa från USA sen :-)
Har tyvärr ingen bild, kompisen som styr med detta :-)
Skriv svar