Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fördelare från USA

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Fördelare från USA

Nu har verkstaden bytt tillbaka till den gamla fördelaren, den som jag köpte från USA saknar enligt verkstaden kammaxel givare dom har felsökt den, skulle nog ha valt ett dyrare alternativ när man beställde. När den gamla fördelaren var på plats så går bilen lika dåligt som förut (RCM 093), då gjorde verkstaden en grundlig undersökning av motorn , dom som trodde det var fel på PCM, vad händer , jo nu ser dom att kammaxel remmen är felmonterad en eller två kugg, det är troligen felet på bilen. Kammaxel kit var bytt hos Ok verkstad , så dom har gjort fel skall ringa dom imorgon och felanmäla dom skall få stå för notan bilen har endast gått 300 mil efter det. tror ej dom kommer ifrån det ,har alla kvitton,. hoppas bilen blir ok efter ny rem. fortsättning följer....
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Fördelare från USA

Samma problem har hänt förr på andra bilar som jag känner till. Har man lämnat in bilen får åtgärd någonstans så bör man vara ytterligt misstänksam mot det som gjorts på bilen om den uppvisar fel den inte hade innan. På en Passat med ett kugg fel var motorn orkeslös.
Den här typen av fel får bara inte hända då det ju inte är precis gratis att byta rem.

OK verkstad är väl inte längre OK utan en privat aktör i OKs lokaler? Inte så enkelt kanske att då få rättning på ett fel som begåtts?
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: Fördelare från USA

Om man läser reglerna på ok - verkstad kan man reklamera upp till 2 år. I det här fallet så har jag nästan bara kört till verkstäder för felsökning , och bilen varit avställd under vintern, verkligen intressant att höra vad dom säger.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördelare från USA

Mysko med fördelaren, är det något fel på den nya så ska du få pengarna tillbaka från säljaren, det ska inte saknas några detaljer eller dylikt.

Riktigt trist med kamremmen! Hoppas att det är samma företag där den byttes tidigare! Hur felsökte verkstaden detta förresten? Inte världens smidigaste att kontrollera remmen på dessa motorer, fast i och för sig så är remkåpan ganska åtkomlig efter att man demontera lite grejor...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: Fördelare från USA

Dom fick fram en massa felkoder när dom har monterat tillbaka fördelaren, där fanns det en som antydde att remmen var fel , kammarna stämmer ej med märkningen hur det stämmer med vevaxel märkningen får dom se imorgon , dom skall montera en ny rem då, hoppas att detta har varit felet hela tiden. Nä företaget som bytte först är det inte , men dom ska få betala även om jag ska vända mig till ARN.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördelare från USA

Hoppas det löser sig, håller tummarna att dom är tillmötesgående!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: Fördelare från USA

Har besökt verkstaden idag, remmen var 2 kuggar fel på vevaxel 1 kugg fel kammaxel, och verkstaden som gjorde jobbet första gången tar inget ansvar hänvisar att det gott över tiden, det är dåligt gjort efter ett sånt stort fel verkstadens heter Ploogens Bil OK Leksand . Vidare har dom brutit sönder en kåpa ,antagligen för att få motorn åt sidan. Funderar nu hur jag skall gå vidare på bästa sätt, bilen skall startas upp imorgon , men troligtvis enligt verkstaden i Karlstad har ventilerna klarat sig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördelare från USA

Trist i sådana fall, om du själv behöver betala =(

Ja, ventilerna ska inte vara några problem med om det inte är mer än så.

Är det kamremskåpan du menar? Den är av ganska klen plast varav man måste ta det extra försiktigt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: Fördelare från USA

Ja så är det, glömde att nämna det fanns ingen kammaxelgivare i fördelaren från USA , kanske det är mitt fel och inte läst om det var en med givare. Jag håller alla tummar och tår att Chryslern går normalt i morgon, om remmen är fel monterad måste det innebära motorstörningar. Räkningen 10,000 men om bilen går överlever jag detta.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördelare från USA

Vilken fördelare köpte du? Har du en länk?

Hoppas du återkommer med positiva besked imorgon!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: Fördelare från USA

Idag är man glad Chryslern går som den ska i min ägo, fan vilken härlig bil när allt är som det ska vara. Handlade Fördelaren i 1AAuto.com Item Number 1AEDI00029 kostade $ 86-87 . Allt berodde på felmonterad kuggrem.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördelare från USA

Härligt att det löste sig!!

Ang. fördelaren så hade jag kontaktat dem i USA om en återbetalning, då det ska sitta en inbyggd kamaxelgivare. Annars måste verkstaden ha sagt någonting fel, möjligtvis att det är fel på givaren i den nya fördelaren.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Croma156
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 jul 2016, 21:53

Re: Fördelare från USA

Hej och tack för all respons ang. min Chrysler har kört 30 mil bara för nöjes skull, väntar nu på nästa sommar, ang fördelaren från USA så tog verkstaden delar ur min gamla och monterade i den från USA eftersom den redan var på plats, det var då dom upptäckte att något stort var fel ,rotor visade 5 ggr. fel, dom säger att det finns ett relä som stoppar motorn om inte kam +vevaxel stämmer, hur den har kunnat gått i 300 mil är en gåta .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fördelare från USA

Vad kul! =)

Vad gäller fördelaren så är det något som inte stämmer, antingen säger verkstaden fel eller så var den "defekt"/saknade delar från säljaren, trist nog.

Att kamremmen är mindre feljusterad tillåter bilens PCM, dock med följd av bland annat de symtom du upplevde.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar