Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd 300C

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Nordin
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jan 2015, 13:12

Köpråd 300C

Hej gott folk!

Har idag en V70 -11 D3 som ska säljas då jag fått upp ögonen ordentligt för Chrysler 300C.

Men jag känner att jag har dålig koll på dom, vad bör jag kolla upp? Något som är extra viktigt?

MVH
Daniel Nordin
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd 300C

Tjena!

Funderar du på sedan eller kombi, samt vilken motor?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordin
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jan 2015, 13:12

Re: Köpråd 300C

Det är främst 2.7L v6an jag kikat på. Kombin, ska få plats med sambonoch 2 barnstolar bak :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd 300C

Framvagnen (leder och bussningar) samt frekventa oljebyten i motorn hade jag nog lagt extra fokus på, särskilt oljeservicen.

Tidigare 2.7:or, fram till runt 2003 (hos Sebring, 300M, osv.) hade stora problem med "oil sludge" vilket dock åtgärdades (delvis) från 2003/2004 >, men jag tycker ändå att bilarna med dessa motorer ska ha fått ny olja mer ofta än "vanligt", typ max 500 mil mellan servicen! ...vilket tyvärr kan vara svårt att hitta. För övrigt så sitter där en kamkedja i 2.7:orna.

Oljan i automatlådan och diffen ska även vara bytta några gånger, åtminstone bakaxeloljan.

Ta en extra titt på bromsarna runtom, skivorna och beläggen.

Annars är det väl inga jättestora typiska fel, man får inspektera bilen på plats och kolla igenom tidigare besiktningsprotokoll (beställ dem i förväg ifrån samtliga besiktningsföretag, om ägaren nu inte har samtliga papper från årens gång), kolla så miltalen stämmer, kolla om den dragit tungt om dragkrok finns (exempelvis att man kollar upp tidigare ägare på Transportstyrelsens e-tjänst och försöker klura ut om de använt bilen som dragbil), osv.. =)

Blev inte så många tips här ovan, men skicka gärna länkar till de bilar du är intresserad av när det är aktuellt så kan man hjälpas åt att kolla upp historik o dylikt, går även bra att skicka PM :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd 300C

Kan skriva lite tips här i tråden allteftersom jag kommer på något:

-Kolla rost vid bakluckan, särskilt vid torkararmen.
-Kolla så att dioderna till översta bromsljuset funkar, inte så problematiskt om samtliga inte fungerar men ser ju helt klart bättre ut, annars kan man löda om dem eller köpa en ny insats (en ny från USA är dock rätt så dyr).
-Kolla så att HDD:n till multimediasystemet stängs av efter en stund, så att den inte fortsätter köra och laddar ur batteriet (om bilen är utrustad med detta).
-Kolla så att dörrgångjärnen/dörrupphållarna är funktionella, särskilt till förardörren som används mest.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordin
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jan 2015, 13:12

Re: Köpråd 300C

Tack för dina svar, verkligen värdefulla! Spanar blocket konstant men tycker inte det kommer ut så mycket som känns jätteintressant faktiskt.
Har också börjat snegla lite mot diverse dodge och Cadillac SRX :P
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd 300C

Dodge Magnum med 3.5 V6 är enligt mig ett bättre köp än 300C med 2.7 :D ...3.5 V6 motorn är mer pålitlig och kraftfull, dock med kamrem men denna är väldigt enkel att byta, dvs. även billig om man lämnar bort jobbet till en verkstad.

Cadillac SRX får man se upp med de tidigare modellåren! Motorerna är inte de bästa.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordin
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jan 2015, 13:12

Re: Köpråd 300C

Avenger skrev: fre 06 apr 2018, 21:11 Dodge Magnum med 3.5 V6 är enligt mig ett bättre köp än 300C med 2.7 :D ...3.5 V6 motorn är mer pålitlig och kraftfull, dock med kamrem men denna är väldigt enkel att byta, dvs. även billig om man lämnar bort jobbet till en verkstad.

Cadillac SRX får man se upp med de tidigare modellåren! Motorerna är inte de bästa.

mvh
Magnum är fina, speciellt dom som fick de lite mindre bulliga framlysena ;) Jasså, vad är det med dom motorerna, är en tidig jag fått upp ögonen på.
Skickar länk på PM till dig :)

//Daniel
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd 300C

Ja precis, Magnum med facelift (sista årsmodellen 2008) är riktigt fina!!

Det är främst kamkedjeproblemen hos SRX (med V6-motorerna) jag tänker på, men om felet ännu inte uppstått så kan man byta grejorna till en uppdaterad design, så ska det förhoppningsvis inte bli några bekymmer :)

V8:orna har jag inte hört något särskilt om, de är i så fall de tidigare årsmodellerna som satt i STS o liknande modeller (topplockspackningen).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordin
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jan 2015, 13:12

Re: Köpråd 300C

Avenger skrev:Ja precis, Magnum med facelift (sista årsmodellen 2008) är riktigt fina!!

Det är främst kamkedjeproblemen hos SRX (med V6-motorerna) jag tänker på, men om felet ännu inte uppstått så kan man byta grejorna till en uppdaterad design, så ska det förhoppningsvis inte bli några bekymmer :)

V8:orna har jag inte hört något särskilt om, de är i så fall de tidigare årsmodellerna som satt i STS o liknande modeller (topplockspackningen).
Ja men de växer ju inte heller på träd tyvärr :(

Den jag kikat på är en V8 med ubytesmotor som gått ca 3000mil.

Väldigt sugen, men det saknas ordentliga vinterdäck med dubb och inga riktiga sommarhjul. Endast en uppsättning fälg alltså.
6x115 verkar vara ganska udda och halvsvårt att hitta i Sverige:/

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd 300C

Ja tyvärr så finns det inte många 2008 Magnum här i Sverige, just nu endast 1 st på Blocket.se.

Det är en ovanlig bultcirkel, finns endast hos GM-bilar om jag minns rätt, så det är i så fall originalfälgar eller eftermarknads som gäller.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordin
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jan 2015, 13:12

Re: Köpråd 300C

Avenger skrev:Ja tyvärr så finns det inte många 2008 Magnum här i Sverige, just nu endast 1 st på Blocket.se.

Det är en ovanlig bultcirkel, finns endast hos GM-bilar om jag minns rätt, så det är i så fall originalfälgar eller eftermarknads som gäller.

mvh
Nej jag såg det :( en tidigare modell funkar ju absolut med men 08 e finast.

Mm, det drar ju ner suget lite, men det kanske finns spacers eller liknande som ändrar till en mer vanlig bultcirkel?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd 300C

Ja, samtliga Magnum är grymma :D

Jag hade hellre letat efter fälgar i USA, antingen beställt hem dem själv eller via något företag i Sverige som tar hem containers :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordin
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 jan 2015, 13:12

Re: Köpråd 300C

Avenger skrev:Ja, samtliga Magnum är grymma :D

Jag hade hellre letat efter fälgar i USA, antingen beställt hem dem själv eller via något företag i Sverige som tar hem containers :)
Det skulle man kanske ha gjort, ska kika vad som finns och till vilken peng, man vill ju inte plöja en förmögenhet på en gång:)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Användarens profilbild
Peterkk
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 21:01
Ort: Köping

Re: Köpråd 300C

Min 300C 3.0L diesel Touring 2009 är till salu.
Troligen top3 frächaste i Sverige, aldrig vinterkörd, som ny 7400mil
Kraftwerks performance pack och lätt stylad.
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Skriv svar