Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

Enkla DIY till Chrysler, GM & Ford
Användarens profilbild
chrybark
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 11 jan 2012, 22:40

Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

Guide - Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

Så här gjorde jag när mitt värmefläktsmotstånd gick sönder i min Chrysler Grand Voyager -00:

Först googlade jag runt och hittade som tur var en tråd om problemet här.

Ställde en fråga avseende just min årsmodell... fick snabbt svar med bra beskrivning samt länk till billig reservdel på eBay (alternativ länk). Det var lite bökigt att registrera ett konto på eBay (inklusive koppling till PayPal) för att kunna handla, men när det väl var gjort så var det skönt att veta att ett helt nytt värmefläktsmotstånd var på väg från USA för bara 180 kr inklusive frakt. På skroten i Sverige kostar ett begagnat värmefläktsmotstånd från 300 kr + frakt, och de ser inte ut att vara i speciellt bra skick...

Redan efter 5 dagar kom det fram och så här såg det ut:

Bild
Bild

För att byta värmefläktsmotståndet använde jag spärrnyckel 10 mm, mellanstor skruvmejsel och kontaktsprej.

I motorrummet, på bilens högra sida, lossar jag först ett slangfäste (se bild) för att lättare komma åt fläktmotståndet som sitter bakom.
Bild

Enligt instruktionen ska man koppla loss batteriet, men det struntade jag i.

Sen sprejar jag på kontaktsprej, trycker ner kontaktens låstunga (se bild) och lossar sen kontakten.
Bild

Därefter bänder jag loss fläktmotståndet med en skruvmejsel. Två metalltungor i bilchassit böjdes då ut en aning, så jag fick trycka tillbaka dem igen för att det nya fläktmotståndet skulle kunna klicka i på rätt sätt sen.
Bild

Mitt gamla fläktmotstånd ser verkligen inget vidare ut, och jag inser att ett begagnat från skroten inte hade haft så goda förutsättningar att hålla speciellt länge.
Bild

Det nya på plats...
Bild

...i med kontakten...
Bild

...och skruva fast slangfästet igen.

Vad har det då kostat mig? Nån timme vid datorn, en timmes mekande samt 180 kr. Reservdel och arbete via bilverkstad hade kostat ungefär det tiodubbla, så det känns riktigt kul att ha klarat av det själv. :D

Lycka till!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

Riktigt bra guide!! Den tackar vi allihopa för! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

Kalas guide. :)

En sak retar mej dock.
"Made in China" :shock:

Hehe.
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

:lol:

Då ska du se vad som står på hastighetssensorerna till automatlådan :oops: ..något riktigt "konstigt" land :lol:

Lite synd att nästan all produktion tagits utomlands (Asien) :| .. Where's the American spirit?? :roll: Hoppas det blir mer i USA den kommande tiden, mycket har ju ändrats de senaste åren :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrybark
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 11 jan 2012, 22:40

Re: Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

Avenger skrev:Riktigt bra guide!! Den tackar vi allihopa för! :)
Tack själva! Jag fick så bra info för att komma igång med bytet av värmefläktsmotstånd, så jag ville gärna dela med mig av hur jag sen fullföljde. Ha det bra!
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Byte av värmefläktsmotstånd Voyager (96-01)

Bra guide :)

Vill bara tillägga att det kan vara bra att kolla upp vad en ny originaldel kostar.

För ganska precis 3 år sedan bytta jag på min vojje och då kostade original 142:- + moms hos auktoriserad
verkstad :!: Bytet gjorde jag naturligtvis själv, dom var till och med så snälla att dom gav mig ett nytt kontaktstycke till kabelstammen :D , då det gamla hade smältskador :x .

Förmodligen har det blivit lite dyrare idag men har dom sakerna hemma kan det ju kanske vara värt ett par extra kronor för att få grejerna samma dag. Skulle sen grejerna man beställt på ebay fastna i tullen så kanske det faktiskt blir dyrare än original ( 180 +moms + postens exp avgift blir ca 290:-)

Tyvärr så finns det många skrotar som tar oförskämt mycket betalt för småprylar :cry: :x
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Skriv svar