Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Så här började det 2009 med att jag konstaterade att någon har använt bilen som mubräcka eller masserat något annat stor ! Vänster rambalk hade en konstig vinkelt före famvangsbalken så lite våld åt andra hållet krävdes för att det skulle bli raka rambalkar. Dom är Styva !!!
Samtidigt så konstarerade jag att det var en smal sak att ur motor och låda ur bilen och tog en titt i motorn.
Konstaterade att det var skapligt fast den hade gått typ 35000 mil !!!
honing och koll på cylinder mått... OK ? Vafan är det någon som varit här innan i denna motorn ??
Chevan 1.jpg
troligen så är det en utbytesmotor då bilen kom hit 1992 så det har nog fått en motor i USA innan den kom hit :D Eller om inte så är det evighetsmaskiner ! Turbo,n var på när jag köpte den med en väldigt mild uppskruvad pump.
Ramlager Ok bytte vevlager bara för att jag kan :D
Då jag jobbat som lastbilsmekaniker och har haft en del kunder som håller på med diesel (Scania 14 lit V8,or) För 15 år sedan och håller på med motorbygge på heltid nu förtiden. Dock är det BMW,Toyota, Mitsubishi Om man vågar nämna sådan här på detta forum,et :D
Det är mot mina principer att låta något vara original ! Kollar upp vad GM har gjort för tabbar på motorn 8-) . Amrikanare gör alltid det !! Det går alltid att förbättra en v8 från amerika.. :lol:
Eftermarknaden bevisar det.
Sprickor i blocket , Fluxa blocket och konstatera att det var inget i mitt?
Övrehettnings problem !!
Va fan det får vi lösa externt !!
Satte ihop motorn och konstaterar att den är inte dålig konstruerad (för vara Amrikansk)
Lådan fick en lätt koll och nytt filter och borra upp hålen till lammel paketen så man får lite snabbare växling.
Fick på nya tröskelådor på båda sidor och och satte ihop bilen så den var körbar-
Av med locket på pumpen och drog ett halvt varv och provade.
Svartrök innan laddet kom och sen blev det åka av :lol: .
Den fick inte upp laddet på 1,an men vid 3500 V/min så vaknade turbon så när han drog i 2,ans steg så blev det fart på dom 2,7 tonen !!
Men Avgastemp som jag inte jag tyckte att det var OK , 900 grader !!! Hot :twisted:
Så det blev in och kolla vad man hade på hyllan ? Intercooler ? Nja? Vatteninsprutning !! Det blir lätt att fixa.
Sagt och jort .. Hittar en SMT 5 biggypack som där var Map sensor i och 2 utgångar till spridare,
Funkar det till Bensin så funkar det till vatten!! Hittade en högtryckspump till en tidig Audi till strålkastar spolningen och drog i en rc 550 cc spridare och satte den i röret framför turbon.
Ställde spridaren på 50% duty vid 0,5 bar! Oj vadet rök VITT !! :lol:
Det såg ut som toppapackningen gått.
Lite klydd och svordomar så fick jag ner temperaturen till 650 grader med 1,5 bars ladd.
Till på dagen efter :( Startar som den ska och kör iväg och kommer fram till en korsning och ska dra på den går iväg men dör så fort den laddar på och ser ut som en skogsbrand bakom bilen !!!
Då slår det mig ! Den är inte varm !!! Skiten dränker sig med vattnet :oops: Det var bara att smyga snällt tills den blev varm sen funka det. Temperatur givare monterades till SMT,n och fick den att slå på när motorn var 55 grader varm men då fick jag problem med att avgastempen stack om jag inte tänkte mig för när den var halv varm. Så ett K-element från EGT mätaren fick offras och använde det till input för aktiveringen då funka det bra,
Kallt var det och isopropanol hälldes i behållaren då blev det bättre snurr på masin !! ?
Sen ger vattenpumpen upp, Den talade om klart och tydligt att det var på gång Den lät som man slaktade en gris i maskinrummet :D.
Då kom jag på att jag har 1,5 bar till förfogande så jag gör en behållare av ett 4" rör och svetsar igen gavlarna med en 6mm rörbit i botten och ett13mm i toppen tar en back ventil till bromsservon från en volvo och sätter den på röret på topp. Ett svartstålsrör 22mm med gänga och och en gängad rörstop på det som påfyllning. Lite förändrinar på spridartiden så funka det.
Sen så blev det verkstadsflytt med allt vad det är och mycket annat :(
Så det har inte blivit med chevan efter det men nu har jag fått tid men får inte in den i den verkstan som jag har nu så jag hoppas på en bra vår och sommar.
Det kommer lite mer bilder när det blir bättre väder.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Störtskön text du skrivit! :) Du är lika bra som Räcket på att skriva :D (en medlem här på forumet) :D

Jobbigt att bilen inte går in i verkstaden, håller tummarna för ett fint vårväder som förhoppningsvis börjar snart! :)

Ska bli kul att se mer bilder! =)

Detta kommer följas utan tvekan, rejäl bil det där!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Så ser den ut efter vinterförvaring utomhus :D
Cheva 3.jpg
I förra veckan fick jag för mig attgöra en ny kabelstam till stålkastarna !!
Ryckta av front kabelstocken från kontakten vid vänster sida och tog fram ett elschema på en C30 och fick en Aha upplevelse :D
kabel.jpg
kabel.jpg (93.96 KiB) Visad 13441 gånger
Vadå relä !!! NÄ !! dra strömmen från tändnings låset ner till ljuskontakten och sen till hel/halv kontakten och sen gå ut till lamporna i en 1,5 kvadrats kabel :roll:
Där är minst 10V kvar när det når lamporna :shock:
Så det var bara att köra ut på feltema Föråt Biltema och köpa 4 relä säkringshållare relähållare och sätta sig och lägga en kabel :oops: Det lät konsigt :D
Skit samma ! :shock:
Så nu går det från batteriet till fyra relä. Ett till halvljus avsäkrade var för sig och samma på helljus
Sammt 2 reläer till extralampor för tak och front som går att bryta var för sig igenom att jorden går in i kupen och jordar där över 2 brytare,
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Moss;te jag tvätta bakrutan
Moss;te jag tvätta bakrutan
Man kan väl säga att man är rör,ande överens när man ser sådant här
Man kan väl säga att man är rör,ande överens när man ser sådant här
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Där står pärlan! :D Den är inte liten! :)

Härliga bildtexter du skrivit :D

Komsikt kopplat med ljusen original, tur att du löste det med lite prylar från världens bästa butik, Biltema :mrgreen: ..där handlar man ju nästan varje dag =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Nej Sådan stor bil är inte mindre :lol:
Men det är ett jäv,,,, as att svänga med jag tror vändradien är 40 m typ !!
inget man kör in i cenrum och går på bio med... Var hittar man parkering och om man hittar så får man betala dubbel :D Sen är det lite dumt att det är tunglastbil så jag får inte köra i miljözoner i storstäder :cry:
Jag kan inte påstå att det är en miljö klassad precis 8-)
Men för övrigt så åker man kungligt i den men jag får inte köra fortare en 90 Km/tim med den :cry:
och andra sidan med 4,10 bakaxeluxäxling och TH400 låda så är det en behaglig hastighet.
Men reggad för 5 personer + förare och får lasta 1800 kg och får dra släp på 3000kg.
och där är (fifth wheel hitche) vändskiva men har inte blivit klok på vad som gäller med dom Svenska reglerna. Men såg på Blocket med en gooseneck trailer som var färdig reggad här så det ska gå att få godkänt här?? Tror jag?
Men flaket ska av och eventuelt luftfjädring bak om jag hittar från någon ambulans .Den delar chassit med 3500 fram till 92 så får jag tag en bakdel så är det VM i hålborning och bulta fast bälg fäste och bakaxel ram. Men det är inget som händer i år.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Så här blev fronten ! nu sitter det rakt och ingen rost :) Och den går rakt.
cheva 7.jpg
Jag får leta upp några bladfjådrar då skiten har rostar så dom ser ut som solfjädar !!
Och huvudbladen har gått av inne vid hillorna :x
Är det någon som har koll på om det är samma brädd o längd på van,s ?? Det är mest så jag ska ta huvudbladet och använda resten av dom 8 andra bladen :shock: Ja där sitter 6 blad under huvudbladet och 1 som hjälpfjäder ! Det är rätt lätt att dela på dom och rikta och byta huvud blad. Men om det är samma brädd och längd då dom mindre modelerna. Hade en som hade från en van men det är en bit och köra.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

trägen finner :D
http://www.stengelbros.com/GMLeafSprings.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-Vilken röra men det löser sig 2-1/2 beda
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Där var en bra lista :)

Hur såg fronten ut från början, har du fixat stötfångaren och slipat/lackerat allt annat? :D Blev jäkla fräsch iaf!

Det var inga dåliga vikter du får dra och lasta i bilen! Kan komma väldigt bra till pass :) ..90 km/h duger gott för en sådan stor bil ju =) Blir det bra varvtal vid den hastigheten?

Haha, förstår att svängradien är som ett fartyg :D skämt åsido.. tycker detsamma om min Dodge, den har otroligt dålig svängradie, där har dom verkligen misslyckats med den delen =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Byta front plåten tog från en blazer 84 droga av den med roterande stålborste primer svart boddy och svart topp lack. kofångaren kommer från en jimmy.
Dom som reparerade den hade använt sig av 12 kg slägga för att rikta den gamle front plåten
inte vackert :lol:
Älskar GM( on part fit all models) :lol: Fick även tag i 2dörrar från en jimmy. Passar rätt bra men det syns att dom inte är pressade på samma ställe. väcket har en större radie. Men för övrigt så passar det bra.
cheva 8.jpg
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Varvtalet ! Det är skapligt vid 90 km/tim så länge det är plant och den inte får dra något 1300V/min .
hänger man på något tungt så är 75-80 det trevligare. Då är ligger den på 1800V/min.
vid 90 och släp och folk i hytten och last så varvar den 2800V/min och ökar till 3300V/min upp för backe
vid 90 knutar :( . Funderar att fixa en manuel låda för ekonomin.
Något som är rätt intessant är att 6,2 och 6,5 ,orna har samma bultmönster i sprängkåpa och på svänghjul.
som SB motorerna. Problemet är att hitta en som tål 800Nm och ett rimligt pris! NV4500 lådan pallar men dyr och svår att få tag i.
Någon som har föslag ? Som sagt har inte hundra koll på vad min vrider ur sig men det är nog i närheten av 8-900 Nm 690-663 Ib ft för vara på den säkra sidan ;)
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Vad säger ni om den här färg kombinationen
färg.jpg
färg.jpg (27.16 KiB) Visad 13346 gånger
Eventuelt byta plats och köra med pastelgult på fälgarna ??
Är ute efter old skool stil typ tidigt 70 tal Racing.. Fler förslag :)
Jag har svårt att bestämma mig men nu vet jag inte längre :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Tycker det var en ballt färg. Go for it:-)

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Har kikat in i denna tråden många gånger nu
men inte skrivit nåt. *skäms på mig*.

Redigt trevlig bil du har. :D

Har kikat länge på dessa modeller och det vet Avenger oxå om.
Gillar denna bilmodell rejält. :)

Jag skulle kunna göra mig av med de flesta bilar i min vagnspark för
att få tag på en sån här. :D

Såg en på Blocket för ett par år sedan som såldes komplett
inkl. en racetrailer som hade verkstad och bodel. :D
Tyvärr så var summan lite för hög för mig redan då. på sina 186.000:- + moms.

Säger även som Avenger sa i början:
Härligt skrivet med en skön historia. :D

När det gäller färgen så tycker jag det såg okey ut.
Men JAG skulle göra en ändring till. ;)

Lägga den mörka delen 2dm upp ifrån botten oxå.
Sen köra mörkt centrum och fälgbanan i den ljusa kulören. :D

Ordentligt med jobb du lägger ner iaf.
Följer denna tråd hela tiden. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Det är perfekt att så många delar passar från olika modeller, underlättar en hel del :)

Snygg färgkombo! Men jag håller med Räcket, ändra om lite och det blir ännu snyggare :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar