Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med abs-lampa voyager -07

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Problem med abs-lampa voyager -07

Min abs sensor vid höger fram beter sig mycket underligt. För ca ett år sedan byttes den då den lös konstant. Den hade speed signal failure som felkod. Hjälpte inte att nolla felkoden, utan det kom tillbaks ganska omgående (några meters körning).
Efter bytet fungerade det fram till i våras då abs-lampan återigen började lysa konstant. Denna gång var det dock circuit failure som felkod. Här tändes lampan omgående efter nollning av felkod.
Min mekaniker gjorde då ett nytt byte med begagnad sensor. Lampan slocknade. Körde två kortare turer och sedan tändes den igen. Dagen därpå var den dock släckt och har varit så i någon vecka drygt, fram till idag när den tändes igen. Här kände jag strax innan att abs:en kickade in när jag bromsade lite i en nerförsbacke. Det var dock inte halt och ingen tvärnit, så spontant borde den inte kickat in. Jag misstänker att lampan kanske inte lyser imorgon, men har någon en ide på vad detta kan vara? Kransen ser hel och ren ut.

Bilen är en voyager -07 2.8 CRD
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Jag har tidigare haft en del otur med dåliga ABS-sensorer (annan bil), blev att jag fick byta ut sensorn vid ett och samma hjul minst 2-3 gånger.

Vad köpte du för märke först?

Om ABS-kransen ser hel och fin ut så hade jag fortfarande misstänkt att det är sensorn som är något vajsing med. Har ni förresten kollat så att det är samma hjul den varnar för nu också?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Jag har tyvärr ingen koll på vad det var för märke. Min mekaniker vet säkert. Mekanikern har dessvärre inget mätverktyg på plats. Jag har fått tag på verktyg en bit hemifrån för att ta fram felkoderna. Jag får antagligen åka och kolla upp detta igen.
Tack för ditt svar!

Lampan har inte slocknat igen tyvärr.
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Ok, nu är felkoder tagna igen. I första vändan var det fyra felkoder:
- RF Wheel Speed signal failure
- LF Wheel Speed signal failure
- RF Sensor circuit failure
- Battery voltage out of range

Dessa nollade vi - tänkte att här har batteriet spökat någon gång.

Det som återkom då var:
- RF Wheel Speed signal failure (Samma felkod som för ett år sedan med andra ord.)

Jag har nu fått en diagnosfirma rekommenderad från min mekaniker. Han ville helst ha ett kopplingsschema först för att inte slösa tid och pengar, men han hittade inte mycket på min modell i sina första sökningar - någon som har en aning om var ett sådant schema kan finnas? Han skulle återkomma när han fått tag på ett schema annars. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Får jag gissa så är det fortfarande den sensorn som är felorsaken, jag hade i princip exakt samma problem med en annan bil. Men, det bästa är som du säger att man kontrollerar kablaget och kontakten först.

Är batterispänningen inom rimligt intervall såsom det är nu, med motorn igång?

Om det är ABS-givaren som är felorsaken återigen så tror jag att du behöver köpa en Mopar-original, ifall det är så att din bil/den årsmodellen eventuellt är extra känslig mot eftermarknadssensorer. De flesta har dock tur varav det fungerar bra med att köpa en billigare reservdel, men ibland fungerar det inte alls, har sett att det kan variera från bil till bil och reservdel till reservdel.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Bytte på mi -05 och köpte via ebay (204 kr från Kina). Funkade sedan perfekt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

I de flesta fall fungerar de bra, men man kan både ha otur med kvalitén samt att vissa bilar är mer känsliga mot eftermarknadsdelar än andra.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Tack för era svar!

Ja, ny sensor får det antagligen bli oavsett - den slocknar inte igen och efter byte, så är det ju OK ett tag (längre eller kortare). Jag är ganska säker på att det inte var märkessensor som sattes in vid första bytet. Vid andra bytet sattes det in en begagnad, som jag är osäker på.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

ABS sensor höger fram, märke: Standard Motor Products, cirka 800 kr inkl. frakt och alla avgifter såsom moms: http://www.ebay.com/itm/ABS-Wheel-Speed ... L3&vxp=mtr

Samma sensor finns hos Hansen Racing för över 1 900 kr.

Original Mopar finns också på ebay, Rockauto.com osv., även hos din aukt. återförsäljare här i Sverige, men som jämförelsen ovan så antar jag att det skiljer minst lika mycket i pris om du köper en ifrån USA, fastän det tillkommer frakt och tull/moms..

Som tidigare nämnt i tråden så finns det även riktigt billiga sensorer från China (ebay.com), men eftersom det redan varit lite osäkert med funktionen så hade jag nog inriktat mig på ett känt märke denna gången.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

https://www.ebay.co.uk/itm/301879605848

Står att det skall vara hög kvalitet. Skickas från UK, så ingen tull och hyfsat kort leveranstid. Känns märket Marshal igen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Lagret ligger i UK men märket och säljaren är från China om jag minns rätt.

Mig veterligen är det i princip samma sensor som de Anders Ason nämner, "no brand" och billiga.

Som sagt, den kan mycket väl fungera jättebra, men bilen kan även vara känslig mot minsta felaktiga värde samt att kvalitetskontrollerna ofta inte är lika omfattande på de billiga sensorerna, varav det är större risk att man får en defekt sensor, vilket inte vore så kul igen. Jag har delvis slutat med att köpa de allra billigaste delarna utan inriktar mig istället på märkesdelar men ändå till bra priser (då kan man alltså inte köpa grejorna här i Sverige).

Det kan ju annars vara så att du enbart haft otur, då det inte är särskilt vanligt att dessa bilar är överkänsliga mot eftermarknadsdelar.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

När jag bytte givare jämförde jag de båda med varandra och ingen detalj av på den nya gav sämre intryck än den gamla, snarare tvärtom. Lack, finish etc. Givaren är ju ganska komplicerad med flera fästen och plåtvinklar, gummidetaljer o s v. Passade direkt och gav ett rejält intryck.

OT Å andra sidan köpte jag för ett par år sedan ett 2,2 kw reservelverk (sedan dess har det knappast varit något avbrott!) där stålramens svetsar måste utförts på lågstadiets pysseltimme. Egentligen borde alla svetsar rensas och göras om men är för lat.
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Nu har vi felsökt en hel del. Först var jag på diagnoscenter och fick en ordentlig diagnos. Det visade sig att lite beroende på hur jag svängde så tappade vi spänning ut mot sensorn. Förslag på åtgärder var att ringa kablarna från abs-modulen, samt kolla så att hålen för de stift som sitter i abs-modulen nöp ordentligt.
Idag var jag hos min mekaniker med nya vetskapen.
Abs-modulen satt rätt svårt till minst sagt. Fick plocka undan kärlet med kylvatten och någon pryl till motorvärme? , men sedan gick det att med riktigt långa armar att komma åt handsken på modulen. Som tur var fanns det lite kabel att göra på så man kunde få upp den något för att enklare komma åt (dock inte enkelt).
Med hjälp av ett kopplingsschema jag hittat för 2008 års model samt färger på kablarna så hittade vi rätt ställe. Det visade sig att ena kabeln inte svarade på ringning (grön/violett) medans den andra (grön/vit) svarade. Nu hann vi inte mer för idag, men mest troligt är att vi hittar ett kabelbrott nära hjulhuset ( då vi tappade spänning vid rattutslag). I nästa vecka ger vi oss på det igen och hoppas på att hitta brottet (nära hjulhuset) och skarva till det.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Ja precis, färgerna på kablarna stämmer även på din årsmodell fastän -08:an är av nyare generation.

Den mörkgröna/lila kabeln matar 12-volt spänning till ABS-sensorn medans den andra kabeln (mörkgrön/vit) skickar vidare en signal till ABS-enheten.

Hoppas det löser sig.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Problem med abs-lampa voyager -07

Det "löste" sig.
Vi kikade mer ingående på kabeln (frilade den till stora delar) och då fick vi inga antydningar till kabelbrott hur vi än vände och vred på kabeln, så antingen så gjorde vi något fel vid första mätningen, eller så är det något lurigt på vägen ändå. Ny sensor på plats och lampan slocknade... och tändes fyra dagar senare, ganska exakt 20 minuter innan min besiktningstid... Infade besiktnignen om läget med abs-sensorn, men bad dem kolla över resten.
De letade efter felkoder, men såg inga felkoder, trots att lampan lös. Så jag körde därifrån med ett "rent" papper. Dagen därpå slocknade abs-lampan och har inte tänt sig igen efter det (snart 2 veckors tid). Så just nu är bilen felfri. :)
Skriv svar