Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Hej! Har läst lite trådar, men känner att ingen direkt passar in på min.
Jag har en -07 crd 2.8. Bilen har fungerat bra, men en dag när jag skulle åka, växlade den helt plötsligt inte. Den har gått in i Limp mode.
Läste av felkoderna, P0700 och P0755.
Har bytt PCM, då den var rejält sprucken och ärgad... men det var inte den.
Beställde ett nytt Solenoidpaket ....bytte, men ingen skillnad.
Har bytt sensorer, in och utgående.

Nu har jag slut på uppslag, någon som har en bra ide

Noterbart:
motorlampan tänds...
Växelväljaren belyser inte P och neutral men de andra

/Ted
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Hej,

Funderar på om det kan vara lägesgivaren som är defekt, den sitter vid ventilpaketet, på insidan av automatlådan där växellådsvajern fäster på utsidan bakom (tråget, filtret och ventilpaketet måste dän, ej att förväxla med solenoiden).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Hoppsan, jaha hmm, vad kan den tänkas heta på engelska....?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Hej!

På engelska heter lägesgivaren = Ranger Sensor eller Neutral Safety Switch (sistnämnda namnet = då det är en slags säkerhetsgivare, som talar om att automatlådan, bland annat, är i NEUTRAL).

Koden P0755 har dock egentligen ingenting att göra med lägesgivaren, är det fortfarande den koden du får, tillsammans med den generella felkoden P0700?

P0755 borde vara relaterad till solenoidpaketet (då den beskriver fel på en solenoid), men eftersom det är bytt så kan man istället misstänka antingen kablaget eller TCM:en (den hade du inte bytt?).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Hej... jag beställde en range sensor i alla fall... så ska jag undersöka det här andra under tiden...

Jorå, soleniodpaketet och hastighetssensorerna är utbytt, lika så TCM... men jag skall prova att byta tillbaka till den gamla TCM, utifall att den jag fick är defekt, samt att jorda till minuspol.. bara för att utesluta det. Annars är nog bara kablar och kontakter kvar att kolla
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Har du kollat av felkoderna allteftersom du bytt delarna, dvs. raderat dem och kollat av på nytt? :)

Är det "bara" de två koderna som är aktuella hela tiden?

Tänkte på TCM:en då du skrev PCM i första inlägget? =) Men antar att du menade TCM, dvs. styrenheten till växellådan?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Precis TCM, hjärnsläpp🤯!
Samma två felkoder hela tiden... raderat och sedan hinner jag inte köra långt förr ens motorlampan tänds och jag får de två felkoderna igen...men hela tiden är växellådan i limp mode...
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Hej, men nu har jag äntligen löst det här problemet!
Monterade bort det vänstra framhjulet och sedan innerskärmen för att komma åt kabelstammen från TCM till soleniodpaketet. Efter att jag tog bort plastskärmen som skyddar in till motorrummet, såg jag att det var rejält rostigt och ärgat vid ett metallfäste. Rotade där och hittade två kablar som var av. Kapade bort och lödde ihop dem provisoriskt...för att sedan ut och provköra...
Eureka, allt fungerar precis som det ska!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Där ser man! :shock:

Gött att det ordnade sig! Se om det går att avbeställa lägesgivaren innan den skickas!?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Chrysler Gr.Voyager-07 Limp mode

Den är redan skickad.... men jag har ju lite grejer nu till ev framtida problem...😂
Skriv svar