Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Stekheta bromsar Voyager -00

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Stekheta bromsar Voyager -00

Kollade snabbt på eBay uk och det var 100kr billigare än vad du skrev.
Det fanns renoveringssats från 200kr och uppåt. Detta är med frakt.
Hur svårt eller lätt det är att renovera ett ok vet jag inte men tycker inte det borde vara så svårt. Kolven kan man trycka ut försiktigt med bromspedalen(vet inte om det rinner bromsvätska efter det dock). Sen är det att byta några Oringar och glidpinnar. Sen är det att slipa rost. Men som sagt detta är vad jag tror det är som ska göras. Men det finns nog flera här inne som har mycket bättre koll. Du kanske skulle passa på att byta bromsslangen samtidigt. Är den inte bytt innan så är den ändå 13 år.

Möjligt att frakten kan vara lite billigare från Tyskland.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Stekheta bromsar Voyager -00

Från staterna kan du köpa renoverade ok.
Såg ok fram för ungefär 660kr detta med frakt och enligt säljare med import moms.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Tror att Hansen har ett ganska bra pris på oket.

Såg också renoverade ok, 500:- för detta från Florida:

http://www.ebay.com/itm/0648-18-4642-Fr ... 3a&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Borde inte bli någon moms alls eftersom det kostar under 200:- kr för varan? Dom tar nog inget då, är gratis upp till ett par hundra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 15:54

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Är det vänster, höger eller båda?

Har ett bättre begagnat ok till höger fram liggandes då jag fick fel när jag skulle ha ett vänster.

Har ett vänster fram oxå, men det behöver renoveras med ny kolv och packning.
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Det är bägge sidor, men jag beställer nog nya.
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Ringde verkstan och frågade vad de skulle ha för byte av ok och ett hjullager.

4700:- Tycker det är helvetes saftigt, vad tycker ni?

Nya ok 1165:- /st = 2330:-
Hjullager har jag redan.

De ska alltså ha drygt 2300:- för byte av ett hjulnav två ok och lufta bromsar. Borde ju vara gjort på en dryg timma. :(

Vete tusan om jag vill lägga ner det. :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Jag hade aldrig lagt ner den summan, hade gjort det själv =)

Tycker det är alldeles för dyrt av verkstaden, tror även att de oken på Hansen Racing är renoverade och inte helt nya (?).. Kan man ju få 2 st för tusenlappen ifrån staterna, så sparar man iaf runt 3 500:- =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Ursäkta om jag kanske låter som bror duktig efter min korta tid på detta forumet (det är inte alls vad jag är) men här är mina tankar eftersom jag precis haft problem med stekheta skivor på en bil. Jag körde en längre sträcka och bromsade ner farten med hjälp av handbromsen (bakhjulen) och gick ut och kände på skivorna fram och de var sannerligen stekheta utan att jag använt frambromsarna.

Nu blir ju skivor fruktansvärt varma efter en eller två kraftiga inbromsningar utan att det är något fel alls. Går du ut och känner så bränner du dig på skivan...

Annars: är det inte kolven som satt sig? Du skriver visserligen Tobbe i en kommentar att hjulet snurrar fritt men för mig låter det som om kolven satt sig. Kolven ska ju när man släpper bromspedalen sluta trycka och gå tillbaka bara ytterst lite omedelbart. Det kan kärva så att det tar ett litet tag innan den släpper trots att trycket i bromsvätskan försvunnit och då blir skivan varm innan kolven går tillbaka.

Att renovera ett ok är inte alls märkvärdigt. Jag gjorde det för ett tag sedan på min andra icke amerikanska bil. Principen är densamma oavsett bilmärke. Jag satte en klämma inköpt på Biltema på bromsslangen så nära oket som möjligt (det tar kortare tid att lufta sen då) och skruvade loss bromsslangen. Jag tog loss oket, spände fast det i skruvstädet och tryckte/slog ut kolven bakifrån genom hålet med en skruvmejsel och hammare. På dessa oken satt bromsslangen mitt i okets baksida och utan några gängor i själva oket.

Alltså inte med en bromsslang som i sig har gängor för att skruvas rakt in i oket. Så när väl bromsslangen var av så kunde jag på arbetsbänken slå ut kolven. 400 sandpapper slipade jag både kolven och okets insida med tills det blev utan avlagringar. Sedan sköljde jag av allt under kranen så slipdamm försvann. Torkade av allting så det blev torrt. Den nya packningen, insidan av oket och kolven smorde jag in med bromsrenoveringssmörja. En liten tub avsedd just för detta som Meca sa jag skulle använda. Sen tryckte jag in kolven jämnt och fint med ett billigt verktyg från Biltema just för detta ändamålet. Avslutade med att lufta.

Nu ligger inte frambromsarna till längre på min Toyota MR2:a från 2001.
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 15:54

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Själv skulle jag bytt kolvana oxå om jag ändå skulle renovera resten.
Ingen stor kostnad direkt.

Själv gillar jag inte att klämma ihop bromsslangarna, blir de dåliga efter har man en till kostnad, men framförallt ännu längre stillestånd på bilen.

Jag pluggade bromsslangen med en hörselpropp istället.

Har man sen luftnippeln öppen när man ansluter oket så luftar det i princip sig självt efter en stund.
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Avenger skrev:Jag hade aldrig lagt ner den summan, hade gjort det själv =)

Tycker det är alldeles för dyrt av verkstaden, tror även att de oken på Hansen Racing är renoverade och inte helt nya (?).. Kan man ju få 2 st för tusenlappen ifrån staterna, så sparar man iaf runt 3 500:- =)

Kruxet är att jag inte får loss mutterjäveln på drivtappen! Jag har till och med använt en superstor ring-blocknyckel och slagit på den med slägghammaren. Det enda som händer är att det regnar rostflagnor från fjädringen.. :evil: Skiten sitter nå kopiöst, men om du talar om hur jag lossar fanskapet så gör jag det hellre själv än anlitar verkstan? Ska jag kapa muttern och beställa en ny eller, vad har du för förslag.

Det finns en till liten försvårande parameter - jag behöver bilen för jobb och stilleståndet kostar...Eller visst fan går det att köra, men går det åt helvete med ett hjullager så är man mindre uppkäftig sedan.. :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Jag hade ett par muttrar och bultar som satt åt som fan igår när jag mekade halva dagen, induktionsvärmare löste problemet :D ..så värme av något slag kommer dom nog använda på verkstaden också i sådana fall. Du kan ju alternativt endast begära tjänsten att dom lossar muttern och drar tillbaks den? Det har jag fått göra ett par gånger när jag inte hade tillgång till verkstad för 2-3 år sedan.

Kanske till och med går med en värmepistol? Dom kan ju fasiken hetta upp så det nästan glöder :D

Har du mutterknackare annars? Det kan göra susen, jag använde det på en del och det blir en helt annan effekt märkte jag (när det knackar flera omgångar).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Bosse99 skrev:Ursäkta om jag kanske låter som bror duktig efter min korta tid på detta forumet (det är inte alls vad jag är) men här är mina tankar eftersom jag precis haft problem med stekheta skivor på en bil. Jag körde en längre sträcka och bromsade ner farten med hjälp av handbromsen (bakhjulen) och gick ut och kände på skivorna fram och de var sannerligen stekheta utan att jag använt frambromsarna.

Nu blir ju skivor fruktansvärt varma efter en eller två kraftiga inbromsningar utan att det är något fel alls. Går du ut och känner så bränner du dig på skivan...

Annars: är det inte kolven som satt sig? Du skriver visserligen Tobbe i en kommentar att hjulet snurrar fritt men för mig låter det som om kolven satt sig. Kolven ska ju när man släpper bromspedalen sluta trycka och gå tillbaka bara ytterst lite omedelbart..

Ingen fara med bror duktig, all input är välkommen. :)

Självklart blir bromsarna varma av helt naturliga orsaker. Troligen är det kolv och glidpinnar som kärvar. Jag hade dåligt med smörja sist, så jag har köpt på mig mer kopparpasta och plastilube, smörjde kolven med bromsolja tidigare, men har tryckt i plastilube nu på ena sidan och det verkar hända grejer. Ena glidpinnen kärvar dock och går trögt hur mycket jag en smörjer. Jävla märkligt...

Nåja ska smörja andra sidan igen också och lufta ur, i med lite färsk bromsvätska så får vi se om det blir någon skillnad.

Den yttersta damasken/packningen runt kolven går det att byta den utan att ta ur kolven? Jag har inga verktyg för kolvpressning, eller hona ur oket, så ska jag köpa på mig det kan jag lika gärna byta oken, inte minst med den tidsspilla som börjar åtgå....
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Avenger skrev:Jag hade ett par muttrar och bultar som satt åt som fan igår när jag mekade halva dagen, induktionsvärmare löste problemet :D ..så värme av något slag kommer dom nog använda på verkstaden också i sådana fall.
Har funderat på värma jag också, har nog en gaslödpenna som kanske duger..?
Avenger skrev:Du kan ju alternativt endast begära tjänsten att dom lossar muttern och drar tillbaks den? Det har jag fått göra ett par gånger när jag inte hade tillgång till verkstad för 2-3 år sedan.
Nja, de ska ju ha hutlösa 1200:/timme så det blir knappast gratis, och har man osis så sitter de fyra bakre lika jävligt.. I så fall får de byta hela skiten för 1200:- Det som grämer mig en aning är att verkstan bytte det högra för 1,5 år sedan och när de provkörde nu i föra veckan så tyckte han att även det högra som de bytte tidigare ger i från sig något ojlud, han var dock inte säker, och när han hissade bilen så konstaterades stekheta bromsar och att han därför inte kunde konstatera fel på det hjullagret. Det kan ju ha varit bromsarna som han hörde. Han spekulerade också i att värmen från bromsarna skulle ha smällt fettet i lagret han bytt och att de därför ger ljud ifrån sig. Känns mest som att han inte vill ta ett backjobb på garanti, hjullagerfett borde hålla för rejält höga temperaturer? Så jävla varmt kan det ju inte gå.. .

Avenger skrev:Har du mutterknackare annars? Det kan göra susen, jag använde det på en del och det blir en helt annan effekt märkte jag (när det knackar flera omgångar).
Tyvärr endast den där manuella varianten med slägghammaren.. :lol:
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Sv: Stekheta bromsar Voyager -00

Tobbe skrev:
Den yttersta damasken/packningen runt kolven går det att byta den utan att ta ur kolven? Jag har inga verktyg för kolvpressning, eller hona ur oket, så ska jag köpa på mig det kan jag lika gärna byta oken, inte minst med den tidsspilla som börjar åtgå....
Den brukar sida med en smal ring av stål som trycker packningen utåt i oket. Pilla men en smal skruvmejsel så hittar du den. I den yttre änden av kolven är där ingen låsning alls utan packningen ligger i skåran i kolven.


Sent from my Samsung Galaxy Note.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Slipa på kolvarna låter lite märkligt. De är väl kromade och är de rostskadade så är de väl kass? Bromsar är en säkerhetsanordning och använd enbart fullgott material - chansa inte!
Skriv svar