Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Jonke
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 20:54

Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Hej!

Har en Chrysler Grand Voyager från 2010 som jag VERKLIGEN skulle behöva koppla ur airbagen på passagerarsidan på!
Vi är en stor familj och nu är det snart dags att byta storlek på bilbarnstolarna till de tre(!) minsta barnen. Har varit i kontakt med BIVA och en annan lokal Chrysler-verkstad men båda säger att det inte finns något ombyggnads-kit för just den modellen vi har :shock:
Vi är riktigt nöjda med bilen och det vore sjukt trist om vi skulle behöva göra oss av med den pga av detta...Måste ha varit det enda jag inte kollade upp när vi köpte den då jag kallt räknade med att det gick att koppla ur med tex nyckel som på andra modeller.

Har någon av er erfarenhet av detta sedan tidigare? Vet ni någon verkstad som är villiga att hjälpa till? Spontant så känns det ju som att det borde gå att lösa på nåt sätt med motstånd osv.? Vi bor i Örebro men jag är beredd att åka en bit för att få hjälp med detta!

Tacksam för svar!

//Johan
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Hej!

Kontakta en annan aukt. återförsäljare som engagerar sig lite mer, mig veterligen så ska det finnas instruktioner som de kan utgå ifrån, för att modifiera airbagsystemet efter dina behov.

Prova även att kontakta Fiat Sverige direkt, för att se om de kan ordna fram rätt info till någon aukt. verkstad i närheten av dig.
Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Hej.

Tidigare generation fanns instruktioner här och även filmer på nätet.
Din gen kan jag tyvärr inte och då den är av lite nyare stul så kan det ju vara såpass att du måste intill handlare för att koppla ur denna.
Kolla med Fiat som Avenger säger.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

I USA/Kanada kan de aukt. verkstäderna anpassa airbagsystemet efter kundens behov (om det krävs), gissar på att detta även inkluderar att ha en barnstol fram, även om det är säkrast att ha dem bak i bilen enligt de flesta (om inte samtliga) biltillverkare.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bjorn82
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 30 dec 2017, 14:32

Re: Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Hur gick det med detta?
Familjen växer och en Voyager från årsmodell 10 och uppåt är intressant för oss, men bara om vi kan ha en barnstol i fram.

Mycket tacksam för svar

Mvh Björn
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Hej!

Inget roligt svar, men jag hade rekommenderat dig att kontakta Fiat Sverige för en ev. lösning på detta.

Annars är det enligt alla tester och tillverkare säkrast för barnen att åka bak i bilen, någon särskild anledning till att ni behöver en barnstol där fram?

De flesta brukar köra med barnstolarna i mittenraden.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bjorn82
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 30 dec 2017, 14:32

Re: Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Hej.

Anledningen egentligen är för att jag tror det skulle bli trångt i bak.
Vi har snart fyra barn i familjen varav två kommer sitta bakåtvänd.

Googlade lite på detta och verkar som det är flera familjer som kört minst två bakåtvänd stolar i bak med olika kombinationer. Kanske hade snöat in på en viss lösning när det finns fler möjligheter än så.

Mvh Björn
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Koppla ur airbag på Chrysler Grand Voyager -10

Jag tror det funkar perfekt med de bakre raderna, det är inga små bilar om man säger så utan det finns gott om utrymme :D Ett stort "plus i kanten" är att barnen åker mer säkert dessutom.

Gott Nytt!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar