Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Hej, jag har en bil med en Airbaglampa som lyser
Ibland tänds den i med att jag tänder helljus och ibland även av sig själv.. Tuta och sådant fungerar. Har läst av med Delphi och fick följande
20170105_164425.jpg
Är det någon som har ett litet förslag på vad jag ska kolla efter?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Tjena!

Jag tror att de två övre koderna hör till den främre krocksensorn på förarsidan/vänster sida. Sensorn sitter på rambalken typ vid strålkastaren, man kommer åt den underifrån. För övrigt så delar sensorn kabelhärva med strålkastaren.

Övrig info: Det finns sammanlagt 9 st krocksensorer i bilen om jag minns rätt, en sensor i modulen till SRS-systemet, två främre sensorer vid respektive strålkastare (höger och vänster sida), två sensorer längre ner på B-stolparna på respektive sida, två st sensorer vid golvet vid skjutdörren på respektive sida samt två st sensorer vid bakre hjulhuset på respektive sida.

Den felkoden som står längst ner hör till SRS-modulen, dock kanske den bara lyser i samband med de andra koderna, troligtvis slocknar den om sensorn fixas.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Tips! Prova skifta de främre krocksensorerna för att se om felkoden ändras! Det går att skifta sensorerna utan problem då de är exakt samma både på vänster och höger sida.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Tack för det!! Ska kolla upp det så återkommer jag!!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Visar det sig vara sensorn som är defekt så tror jag artikel-nr/part-nr är: 04896059AA

Men börja med att kontrollera kontakten och kablaget.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Uppdatering... har bytt sensorer, tagit höger och satt på vänster och tvärtom. Ingen skillnad...fortfarande felkod 45 kopplade inte in höger och fick felmeddelande om det.
demonterade innerskärmen på vänster sida och följde kablarna tills de ledde in i en stor kabelstam som går bakåt i bilen.

Så nu vet jag inte hur jag går vidare... antar att det är att lämna in bilen... :(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Vad fick du för felkod på höger sida? Kan vara så att just det programmet har samma namn för flera olika sensorer varav det kanske är en annan givare som krånglar.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Felkod 46 blev det då. lIte annorlunda skrivet har jag för mig att det var... men ändå: typ 46 Höger fram Övre Satellitaccelerationsgivare.
När jag kopplar lös kontakten på den vänstra främre sensorn så får jag inget fler felmeddelande, utan nu är det enda som finns kvar.

Har du någon aning var huvudenheten kan tänkas vara placerad, är det i kupén någonstans?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Hej!

Huvudstyrenheten till SRS-systemet sitter längst ner i mitten av instrumentpanelen, bakom plastpanelen nere vid fötterna till vänster, om utgår från passagerarplatsen.

Hitta en video på Youtube:

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Perfekt, då ska jag mäta och se om det är kabelbrott eller nått annat.... Har varit med om att komponenter i bilen slutat fungera, tex klimatanläggning pga. glapp i kontakter....
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Uppdatering: Har just kontrollmätt kablarna från den vänstra främre krocksensorn. Kopplade in en kabel i ena ändan och in på SRS kontakten. Fick bara kontakt med en ledare, inte den andra. Så jag har mest troligt ett kabelbrott på en ledare.
Finns det någonstans ett kopplingsschema över Airbagsystemet, fanns inte med i Haynes.
Problemet, om jag har rätt, är att sensorerna inte är anslutna i par inuti kontakt B.
Får jag tid skall jag kontrollera hur den högra sensorn är inkopplad, och på så sätt får jag ju en hum om var kopplingspunkterna är.
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Snabb uppdatering: jag hittade kopplingspunkten. Drog en tillfällig kabel och anslöt ena ändan på ACM och andra på krocksensorn, och EUREKA, felkoden slocknade. Tillfredsställelsen är väldigt stor nu, morgondagens uppgift blir att dra en ny kabel.
Än en gång Tack för all hjälp!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Vad gött att du hittade felet!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Hade liknande fel på min -05. Felet hade (då) livstidsgaranti så Fiat tog hela kostnaden. Sensorerna är inte bra utan ersattes av nyare modell.
Begärde och fick kopia på arbetsinstruktionen som bestod av 18! sidor så sannolikt var det ett heldagsjobb.
Hade jag noterat din tråd tidigare hade ja rekommenderat dig att ta kontakt med aukt. verkstad. Finns en tråd på forumet om detta.

Är nu inne på min tredje vojje och både Chrysler och Fiat har tagit mycket stort ansvar för säkerhetsutrustningar och recalls.

Får du fel på säkerhetsutrustning, kolla att det inte fixas gratis först.
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: chrysler voyager 2.8 crd 2007 Airbagproblem

Hej, jag läste den tråden, men min bil var inte en av dem som det fanns någon recall på. Jag har över 15 mil till närmaste auk. verkstad... och så fixar jag hellre det själv om det inte är något akut...
Men de gånger man inte lyckas, ja då är det ju bara att lämna iväg bilen !
Skriv svar