Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Gaswire Manuell -98

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Gaswire Manuell -98

Bild

Bild

Har problem med Gaswire på min Chrysler Voyager 2.4 manuell -98 . När man tex accelererar och växlar upp så är det som att motorn varvar upp sen blir det en fördröjning innan dem går ner i varv igen som om wiren fastnar lite. Finns 2 Wire som är kopplat till gasen. En till pedalen och en till en plåtburk i motor rummet. Bifogar bilder Finns det någon form av varvtalsregulator som inte agerar som den ska eller vad är det som krånglar. Känns som man kör som en gammal gubbe som fastnat med foten på gaspedalen . :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Sockna
Minivan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 aug 2017, 22:17

Re: Gaswire Manuell -98

Har du cruise controll? då är ena vajern till den.

Prova o smörja vajern men det är nog inget fel på den.
Chevrolet Cruze 1,7 Diesel -2013
Chevrolet Caprice 305 -1991
Chevrolet Alero 2,4 - 2000
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gaswire Manuell -98

Ett vanligt fel med dessa motorer är vakuumläckage. Kontrollera slangarna i motorrummet samt prova ställ om luftriktningen i kupén för att se om varvtalen sjunker fortare. Detta är ett väldigt irriterande fel när man kör bilen, kan jag intyga!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Re: Gaswire Manuell -98

Jag får kolla imorgon. Det krångliga är ju när man ska växla. Låter ju inte bra att motorn varvar högt för att sen gå ner. Tyckte det pyste nånstans . Tänkte på det nu när du skrev om vacuumslangar

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Re: Gaswire Manuell -98

Sockna skrev:Har du cruise controll? då är ena vajern till den.

Prova o smörja vajern men det är nog inget fel på den.
Försökte smörja lite med 5-56 och dra och skjuta in vajern lite. Hjälpte dock inte. Cruise controll är urkopplad från ratten.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gaswire Manuell -98

Ja precis, det är ganska jobbigt vid växling! Hur många varv rör det sig om, när varvtalen inte sjunker direkt?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Re: Gaswire Manuell -98

Testade stänga av luften helt i kupén . Ingen skillnad. Från ca 3000 varv ner till tomgång mest när man växlar ner.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gaswire Manuell -98

Hej igen,

Prova att ha igång fläkten men ändra luftriktning mellan vindruta osv.

Kan även vara tändningen som är något knasigt med, inte så ovanligt att tändspolen krånglar på dessa. Börja dock med att kontrollera samtliga slangar osv.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Re: Gaswire Manuell -98

Avenger skrev:Hej igen,

Prova att ha igång fläkten men ändra luftriktning mellan vindruta osv.

Kan även vara tändningen som är något knasigt med, inte så ovanligt att tändspolen krånglar på dessa. Börja dock med att kontrollera samtliga slangar osv.

mvh
Ändrade fläkten på lunchen lite nu. Samma problem fortfarande. Inte hunnit kolla slangar ännu. Varvtalet var från 2000 och neråt .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Re: Gaswire Manuell -98

voyager2004 skrev:
Avenger skrev:Hej igen,

Prova att ha igång fläkten men ändra luftriktning mellan vindruta osv.

Kan även vara tändningen som är något knasigt med, inte så ovanligt att tändspolen krånglar på dessa. Börja dock med att kontrollera samtliga slangar osv.

mvh
Ändrade fläkten på lunchen lite nu. Samma problem fortfarande. Inte hunnit kolla slangar ännu. Varvtalet var från 2000 och neråt .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Googlade lite om den här IAC 04861164Aa tomgångsstabilisator. Bifogar bilder Funderar på om den är problemet med varvtalet. Tog ur den och tryckte in den och smörjde lite. Satte tillbaka och startade. Tog ur den igen då hade den åkt ur igen . Vet inte om den är ok eller ej. Bilen gick likadant som innan ändå. Vid växling och efter att ha gasat dröjer det en stund innan varvtalet går ner. Zzz sålde fransk C8 skit för att åka bekvämt amerikanskt. Så strular det direkt. Säljer snart denna och köper en annan. BildBild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gaswire Manuell -98

Hej!

Det kan vara den som är problemet, dock inte så jättevanligt, har endast varit med om det en gång.

Ändrar sig inte varvtalen någonting beroende på hur du ställer in klimatanläggningen? Defrost osv. spelar ingen roll?

Letat efter vakuumläckage?

Andra tänkbara orsaker kan vara EGR-ventilen (om det sitter någon på din bil). Prova i så fall att koppla ur och blockera den med en heltäckande packning.

Prova även att rengöra spjällhuset samt kontrollera kablaget till hastighetssensorn eller koppla ur denna och se om det blir någon förbättring.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Re: Gaswire Manuell -98

Avenger skrev:Hej!

Det kan vara den som är problemet, dock inte så jättevanligt, har endast varit med om det en gång.

Ändrar sig inte varvtalen någonting beroende på hur du ställer in klimatanläggningen? Defrost osv. spelar ingen roll?

Letat efter vakuumläckage?

Andra tänkbara orsaker kan vara EGR-ventilen (om det sitter någon på din bil). Prova i så fall att koppla ur och blockera den med en heltäckande packning.

Prova även att rengöra spjällhuset samt kontrollera kablaget till hastighetssensorn eller koppla ur denna och se om det blir någon förbättring.

mvh
Sålde bilen istället. Så ärendet avslutat...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gaswire Manuell -98

Blir det en 3.3 automat nu då? :D De är mycket mer problemfria vad gäller motor och låda (den manuella lådan hos 2.4:an är känd för dåligt utgående lager).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 21:41

Re: Gaswire Manuell -98

Avenger skrev:Blir det en 3.3 automat nu då? :D De är mycket mer problemfria vad gäller motor och låda (den manuella lådan hos 2.4:an är känd för dåligt utgående lager).

mvh
Vi får se. Bestämt mig för amerikanskt iallafall . Antingen Voyager eller Trans sport [emoji4]

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gaswire Manuell -98

Se upp för packningarna hos Trans Sport (topplock/insug), jag hade inriktat mig på en Grand Voyager 3.3 automat av årsmodell 2001 eller senare =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar