Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Satte på vinterhjulen i dag och det blev ett jäkla liv från hjulen/bromsarna fram när jag körde i väg. Fälgen slår i bromsbeläggen (se bilder). Det är tredje året jag har de här vinterhjulen på och det har aldrig varit något problem men jag bytte beläggen i somras. Om jag sätter på specers borde väl funka, eller vad tror ni?
InkedIMG_2429_LI.jpg
InkedIMG_2422_LI.jpg
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Utan att vi vet något om din bil. Egen erfarenhet är att vissa modeller har både 15 tums 16 eller 17 som standard.
Det gäller även Chrysler. Min -98 fanns både med 15 och 16 tums och står det angivet 16 är det inte alls säkert att det funkar med 15.
Ett exempel är den Mercedes 190 jag hade tidigare. Den hade 16 tummare. Merca 140 och 160 ser precis likadana ut så jag köpte vinterhjul från en sådan, 15 tum. 190 har kraftigare motor och därmed större bromsskivor fram som ledde till att oken tog i. Bara att sälja hjulen igen och köpa 16 tum.

Har du rätt diameter på hjulen och är det eftermarknadshjul så behöver inte de vara lika. Likaså offset kan skilja.

Jämför även de nya beläggen med de gamla om du har de kvar.

I all hast.
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Jag hade bilder kvar på de gamla beläggen och dem var inte lika breda som dem nya. Dem nya är 69mm och dem gamla var 65mm tror jag. Har beställt nya nu.
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Jäkla vilken otur! Vad köpte du för belägg när du fick 69 mm höjd? Original så är dom 65-66 mm, dvs. som du hade innan.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Avenger skrev:Jäkla vilken otur! Vad köpte du för belägg när du fick 69 mm höjd? Original så är dom 65-66 mm, dvs. som du hade innan.

mvh
Vågar knappt skriva det men Biltema :oops:
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Man kan köpa mycket på Biltema och med uppmärksamhet även bra grejor. För min egen del har jag gjort ett absolut ställningstagande när det gäller fordonens säkerhetsdetaljer som man, enligt min mening, inte ska deala med. Det gäller broms- och framvagnsdetaljer. Tyvärr så får då också Hansen Racing en släng av samma kritik. I det senare har det dock hänt att man kan begära en viss märkesleverantör. Men en varning är på plats för ospecat.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Har köpt en del belägg och skivor från Biltema (till en annan bil, när grejorna var på rea) och det funkade bra =) Dock en del bromsdamm och materialet var inte skrikdämpat om man säger så.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Bytte belägg i kväll så nu rullar hjulen utan problem
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vinterhjulen slår i bromsbeläggen

Gött!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar