Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Katten
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 dec 2017, 08:50

62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Hej!
Alla glada,som ny idag är det lite svårt att lite enkelt och smidigt sådär skumma igenom alla inlägg :shock:
Så kära moderatorer flytta gärna detta inlägg dit där ni anser det passa bäst.

Nu är inte jag direkt en ny chryslerägare då jag tidigare rullat och skruvat 01 och 06 för att nu ha en 10:a av samma modell nämligen voyager, dessvärre diesel för vem gillar inte när det mullrar 8-)

Med en billig läsare från biltema kunde jag läsa felkoder och radera för att se om felet var återkommande, självklart kom dom efter några mils körning så 3 givare beställda till växellådan så hoppas vi på att det inte är dom 2 andra.
Felkoderna säger att det är felaktiga hastigheter i lådan för att förenkla, koderna kan också tillkomma om nivån i lådan är felaktig.

Nu börjar jakten på oljestickan som inte finns, helt sant för det finns ingen!
Enkelt man kan köpa en eller tillverka själv utan större problem.

Problemet för att mäta nivån är att du måste kunna läsa av temperaturen på lådan samtidigt som du jämför mot ett diagram.
Vi pratar inte längre DRB3 som till äldre modeller utan det borde finnas någon programvara som fungerar med ELM som inte bara läser ECU utan även TCU och andra söta små boxar.

Så hur gör ni andra för att kontrollera värdet och vilka program använder ni???
Senast redigerad av Avenger den ons 03 jan 2018, 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Tjena!

Man ska även kunna gå tillväga på samma sätt som förut, dvs. köra bilen normalvarm (ej motorväg eller intensiv stadskörning) och därefter checka av nivån :) För att få en exakt nivå så behöver man dock göra som du skriver.

EDIT: Ursäkta, detta stämmer inte helt och hållet, tänkte på en Chevrolet-modell nu!

För övrigt så är det väl minimum vid 40 mm upp på stickan och maximum 55-57 mm på stickan, när den är i botten på oljetråget (vid varmkörd motor/låda enligt ovan). Jag hade då önskat att nivån är på runt 53-54 mm. Många eftermarknads-oljestickor har dock min-max markerat på stickan, tillsammans med millimeter.

Notera, ovanstående görs på egen risk!

Om man ska gå efter boken så att säga, så behöver man som du säger skaffa en OBD-läsare och denna ska då vara av lite mer avancerad karaktär, dock tror jag det funkar med enklare ELM och någon avancerad app (ej gratisversioner).

Gott Nytt!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Vad har du för koder på lådan förresten? Samt vilka symtom?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Katten
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 dec 2017, 08:50

Re: 62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Hej!
Hoppas även du får ett gott nytt år:)

Mina felkoder är P0792 och P0734 som då refererar till felaktiga hastigheter i lådan.
Beställt dom 3 yttre givarna och kommer byta dom mot chrysler orginal, symptom mm något ryckig känsla vid marschfart samt den gula lilla lampan på instrumentpanelen (check engine).

62TE ska man inte ner i tråget på finns ett stopp som bör ligga på runt 424 mm och därmed börjar vi vid rejält kallt på endast 2-3 mm som min och slutar på runt 48-52mm allt beroende på temp.

Alltså om man utvecklar programvara som fungerar så kostar det från free, hade väll dock inte tänkt att behöva lägga runt 10K på det.
Därmed min fråga om vilka ELM softvers som kan läsa mer än motordata
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Hej!

Skrev lite felaktigt, menade "tills det tar stopp", så att säga =)

Det ska även finnas min-max värde, dvs. det är inte så noga som några millimeter mig veterligen, men den ska ligga runt de värdena du skrev för att vara mer åt max-hållet, vilket är att föredra hos de flesta automatlådor.

Nej, några 10 tusen ska det inte kosta och det är inte DRBIII längre vid de årsmodellerna (precis som du skrev), utan då gäller StarMobile.

Var längesedan jag använde ELM blåtandsläsare då jag numera kör med handhållna instrument med integrerad skärm, men det du bör inrikta dig på Bluetooth då utbudet inte är så brett med USB-läsare och laptop, vad gäller OBD-program till datorn. Många kör med ELM blåtandsläsare och appen Torque Pro, vilket ska funka till att läsa av ATF-temperaturen enligt vad jag har hört (dock inte provat själv på en Chrysler/Dodge av senare årsmodell). Notera att man troligtvis behöver lägga till sensorn manuellt i appen, bör finnas förinställd så det är bara att gå in under inställningar och lägga till.

Vill du istället ha en billig men ganska så proffsig handhållen läsare så kan jag rekommendera någon "pro"-version av märkena Autel, iCarsoft, o dylikt.

Kopior av dyrare proffsverktyg och märkesspecifika instrument osv. bör man hålla sig borta ifrån, finns en hel uppsjö av den sk*ten tyvärr.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Katten
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 dec 2017, 08:50

Re: 62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Hej!
Med dyrare märkesspecifika program pratar vi då om tex. ford GM https://www.scantool.net/scanxl-pro/ och då chrysler mm https://www.autoenginuity.com/products/scantool/ ?

Tack för tipset om APP den var ju svindyr :lol:
Ska prova så fort jag får tag på en blåtandad ELM känns dock lite kört idag då allt är stängt :geek:

Får väll istället börja demontera så jag kommer åt givarna och förhoppningsvis få dom bytta under veckan för att återkoppla om oljenivån när den rullar igen.

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 62TE oljenivåkontroll och behövda verktyg!

Njae tänkte mer på bilmärkenas egna hårdvaror och mjukvaror som kostar tiotusentals kronor om det ska vara äkta (vilket är det enda att rekommendera) :) Jag hade aldrig köpt några kopior av dessa, vilket florerar i mängder på ebay osv...

Dock är detta inget man behöver om man inte har en verkstad (de flesta allbilsverkstäder brukar heller inte köpa in dem pga. kostnaden, främst aukt. återförsäljare som har tillgång till de verktygen här i Sverige medans allbilsverkstäderna väljer abonnemang på AutoCom eller dylikt). Som privatperson tycker jag det funkar kanon med proffsversioner av exempelvis Autel (om man vill ha handhållna enheter). Finns för övrigt otroligt många olika scanners på marknaden och det bästa är alltid att köpa original/äkta, både hårdvara och mjukvara om man inte köper allt-i-ett (handhållen läsare).

Du kan börja kontrollera nivån utan att läsa av tempen, för att få en indikation så att det stämmer. Kör bilen i runt en halvtimme "lugn körning" och kontrollera därefter nivån med bilen på tomgång och plan mark, nivån bör ligga på cirka 53 mm.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar