Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Är ute och åker lite med familjen och plötsligt börjar motorlampan lysa. In på närmaste parkering och får fram felkod p0480. Förstått att det är nått med fläktarna så kollar om som snurrar lätt (bilen avstängd). Inga problem. Kollade även säkringar men alla ser hela ut så gissar på relät.
Nu till min fråga, är det lugnt att fortsätta färden, har 4-5 mil kvar hem eller är det bärgare som gäller?

Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Tacksam för svar och gott nytt år på er
Hälsningar från en parkering i Hudiksvall

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Senast redigerad av Avenger den mån 01 jan 2018, 14:21, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken och inlägget samt flyttade tråden till Voyager-kategorin / Mvh
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Hej!

Det är ett relativt vanligt fel att modulen till kylarfläkten går sönder, tyvärr.

Har du dubbla fläktar, en separat till AC:n (finns olika modeller beroende på tillverkningsmånad har jag för mig)? Kör igång AC:n i så fall medans du kör hemåt, annars tror jag dock inte att fläkten överhuvudtaget kommer behöva starta om du ska köra landsväg med gott om vinddrag, i kombination med rådande yttertemperatur här i Sverige (värst blir det vid intensiv stadskörning, så det får man undvika). Se till att hålla koll på motortempen!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Glömde ju, Gott Nytt År detsamma! =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Stort tack Avenger. Då rullar vi vidare :)


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Kolla gärna om det funkar med A/C:n igång, och även om det inte gör det så bör det vara lugnt att köra hemåt helt utan fläktar om det inte gäller intensiv stadstrafik som sagt, försöka att välja en fri väg om man säger så, utan massa stopp =)

Innan du ev. köper en fläktmodul, se till att kontrollera kablaget och kontakten efter rost/ärgning.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Här är en modul för runt 500 kr inkl. frakt och importavgifter: https://www.ebay.com/itm/Dorman-OE-Solu ... mw&vxp=mtr

Hos Hansen kostar relät 970 kr, dock får man hem det direkt nu i veckan då dom har det i lager, men kan du vänta så sparar du åtminstone 50% för exakt samma del.

Kontrollera dock så att det verkligen är den kontakten (4-stift) genom att inspektera befintlig modul (sitter bakom fronten/grillen, här är en video på YouTube:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Japp jag ska kolla allt. Tempmätaren visar inget onormalt och det är bara landsväg hem nu. Återigen supertack för svaren, ska riva och kolla kablage osv i veckan.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Om det är något med kablaget så är det förhoppningsvis bara de första 10-20 cm från kontakten, vilket man kommer åt i samband med modulen =) Turligt nog så behöver man heller inte lossa alltför mycket.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Gick det bra att köra hem bilen? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Japp vi kom hem utan problem. Dock hade det hunnit blivit becksvart ute så jag får försöka börja brottas med allt imorrn :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felkod p0480 - Chrysler Grand Voyager V6 -2005

Gött :D Hoppas det löser sig smidigt, håller tummarna.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar