Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Kolla gärna efter rost vid bägge sensorerna i fronten, ett ganska vanligt fel varav årsmodell 2005 har recall gällande detta (kan vara så att även din bil omfattas av det).

Har du haft loss batteriet en stund? Mig veterligen så släcks lampan om modulen inte hittar något fel.

Den där kabelhärvan går till någon av el-skjutdörrarna.

Det är inte samma sensorer på sidan av bilen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Sensorn satt på kabelhärvan som är på bilden. Den har samma nr som den som sitter fram på min bil
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Tjena!

Kollade upp detta och främre sensorn på sidan ser samma ut vid den årsmodellen, det visste jag faktiskt inte, så jag antar att det är därför den kabelhärvan medföljde, som även går till skjutdörren.

Har du kollat kablaget noga till de främre sensorerna i fronten (vid kylarbalken)? Sprayat rent kontakterna och inspekterat efter rost?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Avenger skrev: lör 17 mar 2018, 11:09 Tjena!

Kollade upp detta och främre sensorn på sidan ser samma ut vid den årsmodellen, det visste jag faktiskt inte, så jag antar att det är därför den kabelhärvan medföljde, som även går till skjutdörren.

Har du kollat kablaget noga till de främre sensorerna i fronten (vid kylarbalken)? Sprayat rent kontakterna och inspekterat efter rost?

mvh
Kablarna och kontakten ser bra ut men vet inte hur kabeln ser ut längre bak. Kan man mäta kontakten på något sätt så man vet att kabeln och kontakten funkar?
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Tjena!

Man kan mäta upp så det inte är något avbrott fram till modulen (finns två moduler som lagrar airbag-datan, varav man kan koppla ifrån en i taget utan att man behöver programmera om allting).

Vet inte färgen på kablarna just nu..

Har du ev. fått tillgång till en felkodsläsare? =) I så fall hade du kunnat skifta sensor med den andra i fronten, och se om felkoden kanske ändras, i så fall vet du om sensorn är defekt eller ej. Du kan även koppla dän den andra sensorn helt, så kan du kontrollera om det verkligen gäller sensorn på förarsidan.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Jag väntar på den nya sensorn men det tar en jäkla tid att få hem den. Den 19 mars kom den till Sverige men har inte ännu kommit till mig. Måste ombesikta den senast på onsdag. Bytte plats på sensorerna i dag så att dem kan kolla felkoderna på Bilprovningen.
Försökte att kolla hur kablarna går från sensorn men jäklar vad trångt det var.
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Är de schyssta på besiktningen, som de är här i stan på Bilprovningen, så borde de kunna kolla upp koden/koderna kostnadsfritt :) ...då det gäller en 2:a.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Man kan ju hoppas :-)
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Här har de nästan alltid "makulerat" ombesiktningen om det fortfarande varit något fel, särskilt om någon varningslampa lyst :D På så sätt får dom väl återkommande kunder, hehe =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Daniel_B
SUV
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 14 nov 2012, 09:08
Ort: Sundbyberg

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Avenger skrev: mån 26 mar 2018, 16:23 Tjena!

Man kan mäta upp så det inte är något avbrott fram till modulen (finns två moduler som lagrar airbag-datan, varav man kan koppla ifrån en i taget utan att man behöver programmera om allting).

Vet inte färgen på kablarna just nu..

Har du ev. fått tillgång till en felkodsläsare? =) I så fall hade du kunnat skifta sensor med den andra i fronten, och se om felkoden kanske ändras, i så fall vet du om sensorn är defekt eller ej. Du kan även koppla dän den andra sensorn helt, så kan du kontrollera om det verkligen gäller sensorn på förarsidan.

mvh
Bytte sida på sensorerna men får fortfarande felkod på vänster fram. Hur tar jag reda på vilka sladdar som går fram till modulen?
Mvh Daniel

Chrysler Voyager -04 3,3L V6 Executive
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbaglampan har börjat lysa - Voyager -2004

Krocksensorn vänster fram, vid kylaren, har två kablar, en signalkabel och en jordkabel, bägge går till airbagmodulen som heter Occupant Restraint Controller. Signalkabeln har färgen ljusblå/lila och jordkabeln ljusblå/vit.

Occupant Restraint Controller sitter centrerat bakom instrumentpanelen, går att komma åt via passagerarsidan om jag minns rätt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar