Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjälp

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Mattias-voyager
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 apr 2018, 19:19

Hjälp

Hej. Jag har precis blivit Chryslerägare och jag har lite problem med den.
1:radion slutade funka idag helt svart i displayen.
2:Jag får inte upp huven. Hur gör man för att öppna den utifrån?
3: skjutdörren på höger sida funkar inte c-låset bara manuellt.
4: tutan funkar inte alls.

Snälla hjälp mej innan jag blir galen.

Chrysler voyager 2.8 crd 2007a

Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp

Tjena!

1. Fungerar inte stereon överhuvudtaget eller är det bara displayen som inte lyser?

2. En dum fråga, men det är rätt handtag du provat med, så det inte är till parkeringsbromsen? Om det är korrekt handtag, är det inget motstånd alls, som om vajern är av? Kolla i så fall om du kan se vajern och ta tag i den med en tång. Ser du inte vajern så kan man öppna huven framme vid låsmekanismen (man får vara försiktig och använda ett tunt verktyg).

3. Troligtvis är det centrallåsmotorn som är defekt. Hör du om den försöker låsa upp dörren eller är det ingen respons alls därifrån? Det bästa är att mäta upp om det kommer fram ström till kontakten och/eller provköra centrallåsmotorn med direktström från batteriet.

4. Fungerar de andra knapparna på ratten? Kolla om tutan fungerar med direktström.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mattias-voyager
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 apr 2018, 19:19

Re: Hjälp

Stereon funkar på morgonen men inte på eftermiddagen så är helt död. Knapparna lyser när jag tänder halvljuset men displayen helt svart och inget liv alls.

Japp det är rätt handtag jag drar i. Men händer inget men ska testa med en tång. Hittade någon spak under huven som gick att röra på men det händer inget.

Jag ska plocka ner sidan och kolla med direktström.

Alla knappar på ratten funkar men inte tutan. Ska kolla med direktström när jag har fått upp huven 🤔.

Tänkte på en annan sak också. Hur länge ska värmaren gå ? Tycker det går lite för mycket diesel. Har kört snällt 45 mil på en tank nu o färddatorn visar 8.6 liter per mil. Tanken är snart tom.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp

Antar att det är originalstereon? Troligtvis någon komponent som slutar fungera när den blir varm, dock var det mer vanligt på de äldre 90-tals enheterna.

När och hur länge går dieselvärmaren? Bör max gå några minuter efter att bilen stängts av.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mattias-voyager
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 apr 2018, 19:19

Re: Hjälp

Ja det är original. Helt död har den varit den senaste tiden. Blir väl att köpa en ny o smälla dit.
Den startar när jag starta bilen och symbolen är tänd i ca 10-12 mil beroende hur kallt det är ute. Läste lite att den värmer soppan till en viss temperatur. Första dieselbilen jag har haft så kan inget om dom
Användarens profilbild
Mattias-voyager
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 apr 2018, 19:19

Re: Hjälp

Ja det är original. Helt död har den varit den senaste tiden. Blir väl att köpa en ny o smälla dit.
Den startar när jag starta bilen och symbolen är tänd i ca 10-12 mil beroende hur kallt det är ute. Läste lite att den värmer soppan till en viss temperatur. Första dieselbilen jag har haft så kan inget om dom
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp

Tjena!

Jag tänkte på dieselvärmaren till kupén, det är en extra värmare eftersom dieselmotorn har svår att bli varm i jämförelse mot en bensinare (och därmed få en varm kupé). När motorn dock uppnår ca 60 graders temp så tror jag att den slår av. Dieselvärmaren använder sig av bränslet i tanken, det går separata slangar/rör till denna. Brukar vara av märket Webasto.

Den värmare som värmer upp dieselbränslet är en annan sak och inte något som förbrukar diesel :) Den går på el.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar