Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Generatorn på voyager 2.8crd -12

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
roger82
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 mar 2024, 12:23

Generatorn på voyager 2.8crd -12

Hej!

Köpte mig nyligen en Voyager 2,8crd 2012.

Batterilampan lyser och vid köpetillfället blev jag upplyst om att de bytt generator och inte satt dit en kabel.

Jag felsökte nu lite i detta och det hänger en 2-polig kontakt lös.

Generatorn som monterats har 3-poler, pratar nu bara om själva kontaktstycket. Tittar man på andra generatorer med samma infästning (nya och beg) så har de alla 3 poler men det stämmer ju inte med min kabelstam.

Någon som har tillgång till en likadan motor och kan kolla hur många kablar det är i kontaktstycket?

Någon som vet var man kan hitta kopplingsschema till dieseln? De jag hittat stämmer inte. Mina kablar är röd/svart och grön.

Ingen annan som bytt generator? Har det passat direkt?

Underbar bil i övrigt :D

Tacksam för alla ideer / Roger
Annons
Användarens profilbild
roger82
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 mar 2024, 12:23

Re: Generatorn på voyager 2.8crd -12

Efter lite forskning komjag fram till att jag har korrekt generator men kontaktstycket saknas.... Finns det någon här som har tillgång till en 2.8CRD runt 2012 och kan ta en bild på hur kabeln till generatorn sitter, varifrån kommer den?
Användarens profilbild
roger82
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 mar 2024, 12:23

Re: Generatorn på voyager 2.8crd -12

Får väl svara mig själv om nu någon skulle ha nytta av det...

Efter mycket sökande efter ett elschema till dieseln så hittade jag till slut att generatorns kopplingar är Dummy - LIN - Dummy. Dvs endast LIN ska kopplas till systemet.

Jag kunde inte hitta någon lämplig kabel lös någonstans, troligen dold vid tidigare rep.arbeten eller helt enkelt av någonstans. Enligt elschema så skulle det gå en kabel mellan ECM och generator på pin #93. Mycket riktigt, där satt en vit/orange enligt uppgifter. Valde att koppla på en ny kabel och dra till generatorn och nu har jag ingen ilsken varningslampa längre när systemet kan kommunicera :)
Skriv svar