Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 20:39

Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Är det svårt att konvertera bil till 12 volt från 6 volt?
Har inskaffat en Dodge 1953 och skulle vilja ha 12 volt system. Men vet inte riktigt 100 vad som behövs göras, samt då +:en är på jorden på dessa m.m.
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Det som behövs är att byta ut startmotor, generator, torkarmotor, batteri (om det inte är vacuum) och byta tankarmatur och mätare. Och alla lampor. Sen ska det systemet funka och vända med negativ jord då det ser lika dant ut. Möjligen säkringar med.
Sen så tändspole och kondensator till brytarna. Lättaste är att byta fördelare mot en 12 v med negativ jord.
Är man inte ute efter original utseende så växelströmsgenerator är att föredra. ladd lampan går att använda med original kabel.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 20:39

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

tekniknissen1 skrev:Det som behövs är att byta ut startmotor, generator, torkarmotor, batteri (om det inte är vacuum) och byta tankarmatur och mätare. Och alla lampor. Sen ska det systemet funka och vända med negativ jord då det ser lika dant ut. Möjligen säkringar med.
Sen så tändspole och kondensator till brytarna. Lättaste är att byta fördelare mot en 12 v med negativ jord.
Är man inte ute efter original utseende så växelströmsgenerator är att föredra. ladd lampan går att använda med original kabel.
Vad jag hört så kan man behålla startmotorn (den ska klara sig om man inte kör för länge på starten) och kondensatorn.. de flesta säger att det räcker byta lampor, generator, relä, spolen, bränslegivaren (motstånd), Kupefläkt (motstånd) Samt torkarmotorn (motstånd).
Jag är mest orolig över göra minusjord, hur man typ gör det lättast
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Ser man på systemet så ligger det samma upplägg som negativ i chassit. O det ska funka och skifta polerna.
mopar 6 v stor.jpg
Startmotorn överlever ett tag men startsoloniden bör bytas.
Hur man gör vänder batterit ! :D motstånd funkar sådär en Ford instrument regulator funka bättre till instrumenten.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 20:39

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

tekniknissen1 skrev:Ser man på systemet så ligger det samma upplägg som negativ i chassit. O det ska funka och skifta polerna.
mopar 6 v stor.jpg
Startmotorn överlever ett tag men startsoloniden bör bytas.
Hur man gör vänder batterit ! :D motstånd funkar sådär en Ford instrument regulator funka bättre till instrumenten.
Jag får filura på detta lite :)
Det är på vintern jag tänkte bygga om, känns lättare att ha 12 volt än 6 volt.
Tänkte testa spänningsomvandlare (12>6) på torkarmotorn samt fläkten (fanns på classicvw.se)
får se hur jag gör
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Har för mig att jag såg på wheeler dealers på discovery hur de bara bytte polerna.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
kurtfjodors
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 mar 2018, 20:53

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Jag önskar att man kunde fortsätta spekulera i denna tråd då jag sitter i samma sits då jag har en Customline -53 med 6volt och +jord som jag skulle vilja bygga om till 12 volt men är knappt kapabel att byta stereo vilket ställer till problem, just att det är plusjord oroar mig. Då jag hört att startmotor kan gå åt fel håll om jag bara lägger plus på plus å minus på minus osv. Det kan jag ju iofs pröva mig fram genom att lägga på ström när startmotorn är lös.. Men jag vill ändå gärna höra om nån annan gjort det här, just att bygga om 6volt med plusjord till 12v
Skriv svar