Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd Dodge Ram!

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Bmw Danne
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 00:19

Köpråd Dodge Ram!

Hej!!

Nu efter 17 år med BMW har jag bestämt mej för att växa upp och köpa Pickis.

Var först inne på en diesel silverado men har mer och mer gått över och fastnad för Dodge och då en Ram 4*4.
Har verkligen kollat blocket sedan i Oktober men de har inte varit lätt,tycker inte jag vart för kräsen heller men svårt att hitta nån fräsch som de verkar. Kollar på 02-08 helst 06-08 men utvalet är minst sagt minimalt.
Som de verkar så är de som mer en regel än ett undantag att de inte finns servicebok? Vilken annan bil man ska köpa så kollar man ju servicebok noga?
Vad ska man annars akta sej för på dom modellerna för att inte ta nå felsteg? Uppskattar väldigt om ni vill hjälpa en "Rookie" med detta dilemma / Mvh Danne!!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge Ram!

Hej o välkommen till forumet!

Är det en 1500-serie med HEMI-motor du söker?

Ja, tyvärr så är det dåligt med serviceböcker, särskilt hos de lite äldre bilarna då det inte var lika vanligt med registrerade importörer som det är idag, då kom många bilar via privatimport osv. medans de idag ofta importeras av bilhandlare som är registrerade hos Transportstyrelsen. Importen idag sker dessutom nästan officiellt även om det inte är direkt via FCA/Fiat Chrysler Automobiles.

En av de viktigaste punkterna är att kolla upp historiken väldigt noga, ta fram chassinumret genom att exempelvis skriva in reg-nr på Transportstyrelsen.se och leta fram identifieringsnumret, vilket är samma som chassinummer/VIN-nr, sedan kan man google numret, ta en CARFAX (just nu 10 rapporter för 300 kr, tidigare hade de dock obegränsat antal under en månad för denna summa om jag minns rätt), etc. Detta är extremt viktigt oavsett om bilen kom till Sverige direkt eller om den importerades efter några år. Man får se upp för bilar som "simmat" (varit med om en översvämning), varit krockskadade, osv.

Om bilens historik skulle stämma och serviceboken ändå saknas så bör det finns en hel del kvitton/kvittopärm som intygar att bilen underhållits.

Man får räkna med rätt så frekventa byten vad gäller fram- och bakaxeloljan, endast några tusen mil emellan, därpå kommer oljan i fördelningslådan och automatlådan, dock inte lika täta intervall vill jag minnas (då det är helt olika oljor och olika funktioner). Så med andra ord, oljan i axlarna är inte "permanent" som i BMW, dock bör man ändå byta ett par gånger även på BMW för att hålla bakaxeln fräsch, även i de manuella lådor om man har det.

Vad gäller motoroljan i t ex. HEMI-motorn så är den inte så vanlig här i Sverige, om man ska ha rätt spec. som Dodge specar i instruktionsboken, då är ato24.de att rekommendera, riktigt snabb leverans även under helgdagarna och de har troligtvis det bredaste utbudet med oljor till USA-bilar. Anledningen till att oljorna är ovanliga här beror på att oljetillverkarna främst säljer oljor som är spec. för europasålda bilar här i Europa, och tvärtom i USA, exempelvis så är det många Mobil 1 oljor till USA-bilar som inte finns att köpa i Europa om nu inte något företag importerat från USA.

Skriv gärna om du söker en 1500-serie, 2500-serie, motoralternativ osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bmw Danne
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 00:19

Re: Köpråd Dodge Ram!

Hej och tack :)

Ursäkta min otydlighet, Jepp en 1500 med Hemimotorn.
Jo,har nästan förstått att de har varit lite si och sådär med serviceböckerna,är ju en liten chansning känns de som att köpa en bil för 150k utan bok även om de finns kvitton,men de e väll bara sånt man får ta antar jag.

Tack för tipsen med att kolla up historiken,de brukar man ju göra vid "vanligt" köp åxå men känns extra relevant nu kan jag säga :).
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge Ram!

Ja, att kolla upp historiken ska man göra noga, även vad gäller svensksålda bilar/vanliga bilar som du skriver, men då gäller det främst pga. mätarskruvningar här i Sverige medans det ofta är många fler punkter hos en USA-import (krockade, översvämmade, mätarskruvade...).

Håller helt med, känns för jäkligt att inhandla en så dyr bil utan rediga böcker, samtidigt som kvitton osv. kan vara förfalskade/framtagna för visnings skull, även vad gäller stämplar i böckerna om det skulle finnas, så man måste vara väldigt uppmärksam på sådant tyvärr (gäller alla bilar dock). Har bilen en massa kvitton och dokument och det framförallt verkar stämma, så går det väl att bortse ifrån serviceboken då kvittona istället utgör denna dokumentation.

Det bästa är nog att vänta tills precis rätt bil dyker upp (med servicebok, bra historik osv.), men det kan vara svårare sagt än gjort då utbudet inte är särskilt brett.

Skicka gärna länkar på de bilar som ev. är av intresse, antingen i tråden eller via PM, så kan jag hjälpa till att kolla upp dem.

Tips! En intressant sak är att man kan få fram build sheet'n//utrustningslistan på bilen via Dodge's hemsida, gå till http://www.dodge.com/webselfservice/dodge/Recall.html och klicka på Equipment Listing i menyn till vänster, sedan skriver man in VIN-nr/chassinumret, så kan man se bilens utrustning och specifikationer i detalj.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bmw Danne
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 00:19

Re: Köpråd Dodge Ram!

Tack så hemskt mycket Avenger för hjälpen!

Skickar helt säkert över nån annons som du får hjälpa mej med att kika på :)
Känns skönt med nån som har lite koll då jag känner mej en aning osäker när man ska byta bilmärke för första gången.
Ha en bra kväll Mvh Danne
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Köpråd Dodge Ram!

Hej! Också ny här! Och så gott som det första jag läser är detta inlägg. Spöklikt må jag säga, skulle lika gärna kunnat skrivit det själv! Även jag kommer från BMW, började kolla ordentligt i oktober, enda skillnaden är att jag siktat in mig på en 09-11 Hemi sport.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Bmw Danne
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 00:19

Re: Köpråd Dodge Ram!

Hahaha...sjukt d4l :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge Ram!

Bmw Danne: Ja, skicka gärna över en länk om du hittar något av intresse, man får alltid en bättre överblick om det är fler granskar bilen :)

d4l: Vilket sammanträffande :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Köpråd Dodge Ram!

Kanske lägger in nån länk jag med om det är okej, eller om jag bara startar en egen tråd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge Ram!

Funkar jättebra vilket som!

Trevlig kväll!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bmw Danne
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 00:19

Re: Köpråd Dodge Ram!

Vad tycker ni om den här? en aning för dyr kan jag tycka men om man skulle få ner den en 20k?

https://www.blocket.se/pitea/Dodge_Ram_ ... m?ca=3&w=3
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Köpråd Dodge Ram!

Eftersom jag läst in mig på de lite nyare så har jag dålig koll på om priset är bra eller ej. För mig stort plus för SoV däck istället för allround. Även tow speglarna, något jag själv gärna skulle ha.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge Ram!

Hej!

Ja, rent spontant tycker jag också den är rätt dyr, runt 100 tusen hade väl varit mer rimligt, men då bortser jag också ifrån vad andra liknande modeller kostar (om de kostar mer) utan helt enkelt vad man hade kunnat tänka sig att betala så att säga.

Här har du den kompletta utrustningslistan från Dodge: http://www.dodge.com/webselfservice/Bui ... D54S703212

Som du ser så är bilen byggd enligt Canada-specifikationer och såld inom regionen Nova Scotia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Nova_Scotia).

Dodge-handlare i området: https://www.google.se/search?q=dodge+de ... :1,lf_ui:2

Har inte tagit någon CARFAX-rapport (kostar ju tyvärr en del), men enligt deras kostnadsfria riskfaktorcheck (https://www.carfax.se/gratis-riskfactorcheck.html) så finns det två "risker" med bilen, den ena är självklart en notis om att bilen är import, men den andra kan likväl vara "krockad, skruvad mätarställning eller liknande". OBS dock att deras riskfaktorkoll inte alltid stämmer, har varit med om bilar som haft 2-3 risker endast haft en notis om import när man väl köper rapporten, så den kan likväl ha en clean CARFAX. Det bästa är helt enkelt att skaffa en fullständig rapport, så vet man, dock borde säljaren fixa detta enligt mig, är ju bara positivt för affären då det ger en trygghet (om det nu inte finns något att dölja givetvis).

Googlade chassinumret, fick inte fram någon gammal cachad auktionssida eller dylikt, dock betyder det inte automatiskt att den inte varit såld på auktion.

Inga lån verkar finnas (billån, kopplade till bilen).

Finns recalls/återkallelser på krockkuddarna fram, dessa ska bytas kostnadsfritt då det är safety recall, så man får kontakta Fiat Sverige om detta. Vet att de kan tjafsa en del men man får stå på sig, särskilt när det gäller säkerhetssystemet.

Första ägaren i Sverige (sedan importen 2007) ägde bilen i över 5 år, därefter har den bytt ägare varje år typ. Jag hade varit fräck och kontaktat tidigare ägare för att höra mig för om bilen, hur den funkat osv., det är ju trots allteftersom ett stort köp. Gå in på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb och skriv in bilens reg-nr, beställ sedan ägaruppgifterna genom att logga in med e-legitimation och ange din e-post.

Om allt verkar okej med priset (prutmån), underhåll/service och givetvis CARFAX så kan man gå vidare och åka och titta på den live, så man får en uppfattning om skicket osv. Jag hade gärna önskat att det finns många kvitton/service på oljebyten i axlarna samt fördelningslådan och automatlådan, även motorn (kvitton på inköp av oljorna eller dylikt, behöver nödvändigtvis inte vara utfört på en verkstad).

Detta scenario är ganska ovanligt, men man ska alltid vara misstänksam mot kvitton och dokument, även utskrivna CARFAX-rapporter då dessa lätta kan förfalskas med Photoshop eller annan programvara.

Intrycket i det stora hela är väl helt okej, verkar vara en bra bil om allt stämmer.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bmw Danne
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 00:19

Re: Köpråd Dodge Ram!

Shit!! Detta var inte dåligt.Har varit medlem på Autopower som är ett BMW forum och aldrig nånsin sen -99 fått ett så bra och utförligt tips.
Suger åt mej allt du skrev och får jag bara ner priset 30 ca så ska jag dra en carfax på den. Tack för så hemskt mycket för hjälpen :)
Användarens profilbild
Bmw Danne
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 00:19

Re: Köpråd Dodge Ram!

Drog en Carfax på den och det verkar ju inte va nå fel.La upp screenshoot här så får ni se :)
Bilagor
Skärmavbild 2017-01-19 kl. 21.05.59.png
Skärmavbild 2017-01-19 kl. 21.05.49.png
Skärmavbild 2017-01-19 kl. 21.05.30.png
Skriv svar