Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

B-Registera Dodge ram 2500

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
stensbol
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 28 feb 2017, 18:01

B-Registera Dodge ram 2500

Hejsan

Har tänkt köpa en Dodge ram 2500 Cummins. årsmodell 2002 - 2008. Går det att B-regga sen sån fortfarande? vad ska göras?
Är de enklare om den är inom EU?

Någon som kan och har erfarenhet om detta så hade det vart väldigt tacksamt

mvh
Hugo
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: B-Registera Dodge ram 2500

Jag vet iaf att vid nyköp av en 2500 så får man välja om man vill ha B eller C reg. Jag kan dock inte processen för inregistrering.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: B-Registera Dodge ram 2500

Tjena!

Det är väldigt luddigt och mycket pekar tyvärr på att det "inte" går, men samtidigt är det inte helt omöjligt. Jag vet, det blev en knasig mening..

I vissa fall kan det vara så att besiktningen inte accepterar den låga lastvikt som blir upp till 3500 kg totalvikt, dvs. man måste kunna lasta lite, blir ju väldigt konstigt om exempelvis bara kan ha en passagerare i bilen eller dylikt. I andra fall så kanske det saknas uppgifter på motorns utsläpp osv., beroende på vilken motor man inriktar sig på. Kan även vara så att allt detta går igenom men att bilens faktiska kapacitet sätter stopp, dvs. det ska inte gå att använda dess egentliga lastvikt m.m. så man får bygga om detta med andra delar, varav det bästa kanske är att byta fjädrarna så att de inte är klassade för så hög vikt. Finns även andra sätt.

Mycket av detta beror väl på vad besiktningen anser också, ingen bedömer lika vilket kan bli lite knepigt. Såg exempelvis en Ram med en lastvikt under 200 kg (på papperet) ...??

Tänk också på att besiktningen vill ha bilen i originalskick vid första registreringen = tung lastbil, om jag minns rätt, så då får man därefter försöka klassa ner bilen om den inte håller sig inom gränsvärdena för lätt lastbil.

Det bästa är att först bestämma sig för vilken modell man är ute efter (storlek, motor osv.) varav man sedan kan gå vidare med att kontakta Dodge i USA om intyg, Cummins om intyg, m.m. Givetvis ska man även kontakta besiktningen i ett tidigt skede samt samla på sig exempel på andra likadana bilar som är registrerade som lätt lastbil, hänvisa till dem etc. Man måste få tag i så mycket papper som möjligt, men se till att inte skriva om några intyg på egen hand bara, gör det rätt.

Notera! Det finns ett par exempel där besiktningen bekräftat innan import att en viss typ av registrering skulle funka (nu menar jag generellt, inte just Ram), men sen visade det sig att det inte går!! (snacka om att man blir sur i så fall!), så spara allting ifrån dem vid kontakt samt se till att få det signerat eller dylikt ifall det skulle gå!

Sammanfattningsvis så gäller det nog att föra en tydlig dialog med besiktningen och ordna fram allt de önskar, ta inte ett nej utan att föra ärendet vidare till de som är mer kunniga på andra orter (de har sina "experter").

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
nonisossose
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 30 jan 2014, 14:30

Re: B-Registera Dodge ram 2500

Jag har b registrerat 2st 2004 Dodge 2500 Cummins och 1st 2003 Cheva Duramax 2500, alla dessa var EU fordon som i sina EU länder hade 3500kg totalvikt eller mindre.
Min erfarenhet är att Bilbesiktningsorganen inte är Konsekventa i sina bedömningar för fem öre.

Den första jag gjorde började enligt följande;
Regbes mannen knorrade direkt jag körde in att dehär är ju minsann en Tung lastbil!
Hoppsan tänkte jag dehär kommer inte bli lättjobbat!
Allt gick bra fram tills dess att han vägde den, 3290kg plus 75kg förare= 3365kg tjänste vikt. Totalvikten enligt regbevis (vilket dom utgår ifrån) var på 3460kg ( är inte helt hundra på nån av dessa vikter nu men det är därikring).
på dessa 3365kg skall då 70kg (per passagerare) *4 läggas till vilket ger en totalvikt på 3645kg. På det skall då lastvikten läggas till, lastvikten skall motsvara den vikt man kan lasta inne i bilen, dvs 280kg (4passagerare), vilket betyder att 280kg ska kunna lastas på flaket utan att överskrida 3460kg (totalvikten)

Summa: 1a försöket UNDERKÄNT på vikt.

Efter nån månads efterforskning med en del mer kött på benen.
Lättad Ram 2500 cummins, blev en hel massa svängar till lokala lastbilsvågen för att säkerställa en tjänstevikt som tillåter det antal passagerare och last jag ville ha med en totalvikt på 3460kg.
Lättade bilen, byggde en förvaringslåda för ett av sätena bak och en förvaringslåda istället för mittensätet fram.
Vad jag gjorde i form av lättning av bilen kommer jag inte gå in på, det enda jag kan säga är att jag ALDRIG gjorde bilen mindre trafiksäker än original.

2a försöket kom jag igenom, tjänstevikten då landade på 3020kg, 3 pass * 70kg = 210 plus resterande 230kg lastvikt tillgodo på flaket motsvarade den toralvikt, 3460, som stod i regbeviset!
Succsess!

Den andra 2004 2500 cumminsen jag gjorde blev enklare, men det var bara för att den regbesmannen fullständigt sket i att räkna ut vad tjänstevikten plus lastvikten blev, han gick strikt på vad som stod på registreringsbeviset.


Skall man B regga en redan C reggad bil kräver det en del intyg från Tillverkaren som tillåter det.
Enligt en regbesiktningsman jag frågade är det bromsarna som är problemet, dom blir för bra för den minskade totalvikten!
Jag har aldrig sett vilken typ av intyg dom använder i andra EU-länder vid en nedtypning av totalvikt, om det förekommer några intyg alls, kanske bara är pengar under bordet.

Hittar man en 2005 eller nyare bil med 3500kg regg i EU-land fungerar det inte som jag beskrivit att jag gick tillväga, för att 2005 och senare årsmodeller är ”heltypsgodkända” vilket kräver att Tillverkarskylten i förardörren har en GVWR (gross vehicle weight rating, totalvikt på svenska) som motsvarar det som står i registreringsbeviset. Det finns firmor i USA som
tillverkar ”tillverkarskyltar”, om det fungerar att köpa en 2005 eller nyare 3500kg reggad ”tung” pickis och sen komplettera med en tillverkarskylt med GVWR som motsvarar det som står i registreringsbeviset vet jag inte, har inte provat, om någon har så komplettera gärna! :)

Axlarnas maximala belastning brukar motsvara totalvikten, att dessa inte motsvarar totalvikten vid en B-reggning gör ingenting, då det bara är en information vad Axlarna maximalt kan belastas.

Åk inte och försök B regga en tungpickis nu med min information för att sen komma och beklaga att det inte gick, det är var regbesiktningsmans tolkning som gäller.
Flertalet gånger har jag reggat med drag genom att barabulta dit en krok, inte satt europeisk släpvagnskontakt utan bara låtit dom
amerikanska vara där, det har gått hur bra som helst utom en gång, då fick jag backning på det, men det var inte på regdelen utan på kontrollbes efteråt..
Varje regbesman har sin tolkning, grunden är densamma för alla men var och en har sina egna ideér vilket gör det hela lynnigt nå kopiöst!

Skriver mer allteftersom jag kommer ihåg saker jag varit med om!

mvh
Användarens profilbild
88challe88
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 10:01

Re: B-Registera Dodge ram 2500

Tjena!
Kan man få några bra tips på lättning av dodge 2500
Jag har en 04 jag ska regga till b kort
I reggbeviset är de en totalvikt på 3500t
Vad kan man plocka bort
Mwh challe
Skriv svar