Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Omregistrera dragvikt

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Det är ju när det blir för många tekniska data och saker som det där med kylaren som det verkligen tar stopp i min kunskap. Men jag lär mig :) som det med kylaren hade jag aldrig reflekterat över själv, att det skulle finnas olika. Denna kunskap är minst lika intressant som nåt annat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Jag har försökt hitta ang kylaren men utan att lyckas. Ang break contollen så borde det ju rimligtvis finnas nu? Då vi i Sverige inte har hydrauliska bromsar? Blir mer och mer intresserad av denna bil då den har allt plus lite till som gör den till min dröm bil, så när som på vikten då :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Frågade på mitt amerikanska båt forum, där dom flesta har någon form av pick up. Fick svaret att det inte går att ändra vikten från fabrik, spelar ingen roll vad man byter ut :/ alltså är det enligt dom stopp vid 1900kg, hade varit skillnad om den haft en högre vikt från fabrik och sen tagits ner väl här i Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Fast Dodge själva anger att det är utrustning och tillval som begränsar, så kontaktar man bara dem (Dodge) om det som skiljer och får papper på detta så ska det gå lika bra. Det bästa är att kontakta en återförsäljare i USA i så fall, eller direktkontakt med ansvarig inom området. Denna låga vikt beror enbart på någon "struntsak" vad jag har förstått.

Det som är lustigt är att boken hänvisar till Rambodybuilder och där matchar dragvikten över 4000 kg för den bilen (årsmodellen, motorn, karossen, utväxlingen, däcken, osv.), varav jag egentligen undrar vad det är som drar ner den till 1927 kg.. Det enda som skiljer är "severe duty" kylare och trailer brake control (saknas) vilket inte står något om i "Rambodybuilder", där står det heavy duty ang. kylaren och när jag kikat på andra Ram med denna sistnämnda kylare så har de en betydligt högre dragvikt.

Jag har tidigare haft god erfarenhet av att kontakta ÅF i USA, dock har jag inte kvar uppgifterna till den personen tyvärr, då de låg på en annan dator.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Okej! Så kanske finns en gnutta hopp ändå. Under dagen har det kommit in fler svar, och de olika kylarna ska inte ha något med vikten att göra, möjligen bromsarna, men ingen kunde riktigt heller greppa vad av den låga vikten. Jag får se om det kanske går att googla fram någon som kan hjälpa med papper. Så här mycket trodde jag aldrig jag skulle få lära mig! Bökigt, men kul att få kunskapen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

I say there's a lot of hope, maybe.. ;)

Hmmmm... något stämmer ju inte med Dodge's "towing guide" på Ramtrucks.com när man skriver in VIN / chassinumret, det måste vara där felet är, att den "räknaren" anger en för låg dragvikt. Provade med flera bilar och alla 2010 som jag kollade står på 4250 lbs och en 2015 hade noll i lastvikt..? Misstänkte detta hela tiden..

Exempelvis:

Här är bilen du är intresserad av: http://www.ramtrucks.com/webselfservice ... T5AS235266

Här är en annan svenskregistrerad Ram 1500 SLT Sport av årsmodell 2010, identisk på papperet med bilen ovan: http://www.ramtrucks.com/webselfservice ... T1AS235278 ..denna sistnämnda är reggad för 3500 kg i Sverige medans "din" bil är reggad för 1500 kg. Det komiska är att även denna som är reggad för 3500 kg i Sverige har en dragvikt på 1927 kg enligt dragviktsguiden.

Är nästan 100% säker på att towing guide-funktionen på Ramtrucks.com är något vajsing med, så det ska bara vara att printa pdf:en från Rambodybuilders som jag tidigare postade samt build sheet'n och ta med till besiktningen och höja vikten (kulan måste även klara 3500 kg som sagt). Skulle det inte vara fel på towing guiden så är det många bilar i Sverige som är reggade cirka 1500 kg för mycket mot vad de "klarar".

Kan vara något jag missar här, men jag kommer inte på vad det är i så fall.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Försöker bekräfta med Dodge i USA om att deras dragviktskalkylator är felaktig, återkommer vid svar, dock pekar ju allt på att det är så.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Papper behöver du inte köpa nårra, allt finns ju på Rambodybuilders och i build sheet'n, sedan kan man även fråga Dodge kundservice i USA. Det mesta, om inte allt, finns kostnadsfritt att ta fram, man behöver oftast bara fråga tillverkaren så är dom schyssta och fixar detta. I detta fall så behövs det ju dock inte (troligtvis inte) då dom har skapat så praktiska hemsidor med denna info.

Det jag inte förstår är varför den är reggad för 1500 kg från början, borde ju stå på 3500 kg, men men, det kan vara något som jag förbisett men kommer som sagt inte på vad.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Omregistrera dragvikt

Jag känner mig ju som en lätt dålig människa, du gör ju allt jobbet! Haha ska ringa firman och höra vad dom säger, kanske kan pruta lite med dragvikten som anledning :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Detta är vad jag tror / summering:

Räknaren på Ramtrucks.com är felaktig för vissa modeller, i alla fall många som jag provade skriva in. Detta betyder att det bara är att boka tid för enkel registreringsbesiktning (kostar väl runt 600 kr om jag minns rätt) och ta med sig pdf:en på dragvikterna (Rambodybuilders.com), pdf:en på build sheet'n (som beskriver att bilen har en klass 4 balk), uppgifter på kulan/kroken = färdig. Kontrollerade dock så att det verkligen sitter en klass 4 balk så att den inte är utbytt, i så fall behöver man ju köpa en sån också. Svårare än såhär ska det inte vara, enda kostnaden blir 600 kr besiktning och inköp av dragkula/krok om den inte redan är på 3500 kg (eventuellt dragbalk också, om det saknas rätt vikt på den som sagt).

Kolla upp allt detta med besiktningen innan, dvs. printa ut allting som behövs och checka av med dem så att inget blir fel i efterhand. För skojs skull så kan man ju även visa dem att Ramtrucks.com anger 4250 lbs i räknaren men att det står 9900 lbs i pdf:en på Rambodybuilders, samt att det står samma siffror för andra bilar som är reggade för 3500 kg i Sverige, fast det kanske bara förvirrar dem..

Reserverar mig för ev. fel =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Piston_head
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 jun 2017, 20:47

Re: Omregistrera dragvikt

Hur gick det, blev det något köp och omregistrering?
Jag går i samma tankar att shoppa en Ram -10: https://www.blocket.se/lulea/Dodge_RAM_ ... .htm?ca=11

Men den har samma problem med max 1500kg dragvikt, känns lite surt när man köper en i övrigt fantastisk dragbil.

Vad tycker ni i övrigt, känns som ett helt ok pris eller?
Hade helst velat ha flaklock som man kan vika ihop eller skjuta undan, men man kan inte få allt...
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Omregistrera dragvikt

Advokaterna i USA har här förstört ännu ett område nämligen högsta tillåtna dragvikt på amerikanska bilar. Efter mängder av åtal och rättegångar vågar inte biltillverkare i USA sätta den dragvikt som borde vara rimlig till bilens konstruktion och det är tillverkarens bedömning som gäller.
Det finns mängder av små asiatiska bilar som får dra oproportionerligt tunga släp därför att tillverkaren medgett det och i Asien har de inga advokater som ideligen processar. Det hela började med Chevrolet Corvair (Ralp Nader) där GM fälldes för att ha tillverkat en livsfarlig bil.

Så ... min uppfattning är att det inte är någon god ide att hämta uppgifter från USA utan kolla om du ser en likadan bil som din med drag och prata med ägaren. Eller om någon sådan dyker upp här. Du kan även börja med att prata med någon besiktningsstation och höra deras uppfattning då du i ditt fall inte kommer ifrån en vägning och regbes. Din annons är borta på Blocket och min undran var hur din bil är reggad? Är det en lastbil kan saker och ting vara helt annorlunda och då kan en kompis skriva ett intyg.

Med EU-certifierade bilar är det en annan sak och de behöver inte heller besiktas om draget också är EU-certifierat. Det är bara att skruva på och köra.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Omregistrera dragvikt

Piston_head skrev:Hur gick det, blev det något köp och omregistrering?
Jag går i samma tankar att shoppa en Ram -10: https://www.blocket.se/lulea/Dodge_RAM_ ... .htm?ca=11

Men den har samma problem med max 1500kg dragvikt, känns lite surt när man köper en i övrigt fantastisk dragbil.

Vad tycker ni i övrigt, känns som ett helt ok pris eller?
Hade helst velat ha flaklock som man kan vika ihop eller skjuta undan, men man kan inte få allt...
  • Din bil är reggad som lastbil och det borde vara möjligt att höja släpvikten.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omregistrera dragvikt

Anders Ason: Det ska fungera utmärkt att utgå ifrån uppgifterna som nämns i tråden, det är officiella specifikationer från tillverkaren och är de vikter som många andra bilar (Dodge pickuper) i Sverige är reggade för.

Ja, visst är det komiskt när man ser en gammal (och liten) Mazda eller dylikt och den får dra mer än en Jeep (bara exempel).. det känns lite fel liksom.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Omregistrera dragvikt

Bra om det ordnar sig.
Skriv svar