Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Hej

Har sedan Juni förra året varit stolt ägare av en Dodge RAM 1500 5,7L Hemi(är fortfarande).
Skall ge mig på att byta ut tändspolare och tändstift. Läst mycket om detta och kollat mycket klipp. Det verkar vara mest bök längst in pga trångt och mycket saker ivägen.

Tänkte höra mig för om någon annan här har gjort detta? Några tips på genomförandet och gärna tips på vilka stift man bör köpa.

Om tråden passar bättra på annat ställe eller att det finns en befintlig så hänvisa mig gärna dit. Kunde inte hitta.

MVH
Daniel
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Hej,

Vad har du för årsmodell på bilen?

Ska du byta samtliga tändmoduler? Köpte du dem från USA, annars blev det hiskeligt dyrt gissar jag på? =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Hej

Sorry glömde skriva det.

Ja alla 16 tändstift samt 8 tändspolar.

Jag har en 2007 års modell. Kanske framstår som korkad men jag sökte efter om jag hade en SLT, ST eller liknande då detta inte går att se via transportstyrelsen eller i köpekontraktet. Men såg sedan att det sitter en dekal bak där det står 4x4 sport så jag antar att det är den modell som kallas för sport när man söker på delar, letade ändå för att vara säker. Vet inte varför det endast står Dodge RAM 1500 5,7L Hemi då det borde stå med vilken modell (det finns ju en uppsjö).

Har pratat med amerikanska företag och det blir billigare. Men frakten kostar en hel del och sedan vet jag inte hur tull och dylikt blir.
Ska jag lämna in den så kommer det kosta 13.000kr. Gör jag det själv så kommer jag undan med mer än hälften. Då kan jag även byta bromsskivor, belägg och EGR-ventil för ca 1000kr till. Samtliga delar kan ju köpas genom Dalhems som ser till att allt blir rätt.

MVH
Daniel
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Kolla på Rockauto.com, så sparar du en hel del.

Du kan skriva in VIN-nr/chassinumret på Dodge's hemsida och se exakt vilken modell och utrustningsnivå din bil har, här är länken: https://www.dodge.com/webselfservice/dodge/ (klicka på Equipment Listing i menyn till vänster).

Du har säkert redan sett dessa videos:







mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

En jämförelse:

Jag får det till cirka 8 tusen för 16 st tändstift och 8 st tändmoduler här i Sverige (tändstift Champion Double Platinum 7570 och tändmoduler Standard Motor Products UF504).

Samma reservdelar kostar hos Rockauto.com ca 280 dollar inkl. frakt, dock får man räkna med tull, moms och Postnords avgift här i Sverige, varav totalen max hamnar på 3500:- kr eller något sådant.

Finns nog lite billigare i Sverige än 8 tusen om man väljer andra märken på delarna, men då blir det även billigare från USA.

Som du ser så sparar man en hel del! Du kan även inkludera de andra sakerna du tänkt byta, så sparar du ännu mera genom att handla från USA.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Kort och gott så sparar man alltså tusentals kronor genom att handla från Rockauto.com eller Ebay.com... särskilt i detta fall när det gäller så "många" reservdelar så att säga, varav frakt, tull och moms inte blir lika märkbart som om man skulle beställa någon enstaka del.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

..kolla även efter rabattkoder hos Rockauto, oftast finns det 5% rabatt osv.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Grymt! riktigt bussigt :)
Jag har letat igenom en hel del både på amerikanska och svenska sidor. Om man jämför Dalhems och tex autopartswarehouse.com så är priserna väldigt stora. 8 tändmoduler i sverige ligger runt 5920kr. Från USA (autopartswarehouse.com) det 2041kr (ex moms,tull och frakt). Precis som du säger så blir det bättre att köpa fler delar på en gång.

Ska in och kika på Rockauto och se vad de har. Ebay har jag lusläst och det finns en del bra klipp där med.

Stort tack för hjälpen och tipsen.

MVH
Daniel
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Angående videoklippen så har jag sett dom och det är till stor hjälp. Hade dock hoppats på att någon som gjort det kunde ge några tips att tänka på. Kan även rekommendera 1A-Auto:s videoklipp, finns på youtube. Där har jag hittat guider för alla de delar som jag skall byta ut.
Tyvärr skickar dom inte till Sverige.

Angående sidan som du hänvisade till så blir det en väldig skillnad i pris, 1644,67 USD med frakt från USA. Då är det 8 tändmoduler samt 16 tändstift samtliga efter de som du valde som exempel. Tullen blir dryga 431Kr enligt deras tabell och med momsen så hamnar jag på 2270,28 exkl postnords avgift. Hur som haver en otrolig skillnad.

En fråga bara, har du själv handlat från Rockauto.com ? Hade en chatt med autopartswarehouse.com gällande delar i helgen och tänkte se vad din erfarenhet av Rockauto.com är. Innan jag beställer något såklart.

MVH
Daniel
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Rockauto verkar även vara enklare. Då man valt en vara så klickar man enkelt på artikelnummer typ UF504 och där kommer det upp om vilka den passar till. Det kommer dock endast upp Dodge Ram 1500 och vilken årsmodell. Kanske inte spelar någon roll då den passar till samtliga "modeller alt, laramie etc" inom Dodge ram 1500

Det är tyvärr där jag har fastnat lite men nu skall jag in på Dodges hemsida och se exakt modell.

Stort stort tack för din hjälp.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Nu blev det lite fel med 1644,67 USD? =)

Gällande de artikel-nr jag skrev så blev det 280 dollar inkl. frakt, sedan tillkommer de tråkiga avgifterna, men fortfarande grymt billigt.

Ja, jag har handlat ifrån Rockauto flertalet gånger. Det billigaste fraktalternativet tar väl runt 2 veckor i leveranstid, kanske aningen mer. Samtliga avgifter får man sedan betala direkt när man hämtar ut paketet hos Postnord (därav att de tar ut en egen avgift också, eftersom de hanterar tullen osv.).

Väljer du bara korrekt motoralternativ (HEMI) så blir det rätt oavsett Trim-level (utrustningsnivå), åtminstone vad gäller stiften och tändmodulerna, dock kan bromsar och annat skilja sig men då finns det ofta bra beskrivning av dimensioner på skivorna osv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Haha jag Visst på tangenten vad gäller priset.
Det verkar bli bra det här så jag sätter ihop ett paket som jag ska beställa snart.
Återkommer eventuellt med fler frågor om annat och en uppdatering om hur det hela går.

Mvh
Daniel
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Tips gällande Rockauto, välj delar som finns på samma lager (indikeras med en kundvagn bredvid produkten i produktlistan), så blir det inte dubbla fraktkostnader.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Kanske är billigare med grejorna från ebay.com, har inte hunnit kika där ännu, i så fall kan man ofta få fram totalpriset direkt om man handlar via Global Shipping Program (tull och moms betalas i förväg/samband med köpet, så det blir ingenting i efterhand).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Byta tändstift samt tändspole på Dodge Ram 1500 5,7L Hemi

Kollade och hittade en hel uppsjö via Ebay. Men det känns nästan smidigare att köpa via Rockauto. Även om en hel del säljare på Ebay är företag. Fördelen är ju att Rockauto har allt samlat.

Det problem som har uppstått är att jag bara kan se att delarna passar på en Dodge Ram 1500 pickup. Det står inget om det är någon skillnad på om det är Hemi eller ej. Misstänker att delarna passar på flertalet motoralternativ och därav har man inte skrivit ut detta. Läste deras guide. På vissa delar kan man se om de passar på en viss typ av modell eller liknande.

Kanske grottar ned mig för myket i det här men det är lika bra att man gör saker rätt innan man beställer. Blir dyrare och mer jobb om man slarvar.

Mvh
Daniel
Skriv svar