Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge ram köpa eller ej?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Timjoh
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 12:45

Dodge ram köpa eller ej?

Hej! Nu när jag har fått firma bil går tankarna att uppleva en barndoms drömm.
Nämligen att köpa en dodge ram.

Har kollat på både den nya modellen som kom 2009? och den äldre ner till 2004. Bensinare med hemi motorn.
Den nya modellen känns ju så mycket lyxigare, men är ju också 100-150 000 dyrare är den äldre.Har kollat lite hur mycket jag kör i veckan, kör max runt 10 mil i veckan, resten är med firmabilen på veckorna eller sambons bil.

Men rent bränsle ekonomiskt lönar det sig att gå upp till den nya modellen från 2009 och frammåt rent ekonomiskt?

Vill väl max lägga 300 000kr så är väl allt från 10 000-15 000 mil dom bilarna jag kommer kolla på.
drivlinan och motorn borde väl gå minst dom dubbla milen innan man kan förvänta sig några fel på dessa komponenter? När kommer dyra servis på dessa bilar?

Sen den viktigaste frågan som får mig att vela är, vågar man i ärlighetens namn köpa en sån här bil med rådande politik i världen med miljö hit och dit? man vill ju gärna få något för bilen om några år... Hur tänker ni som sitter och kör dessa bilar nu med rådande miljöpolitik? är det sälja som gäller eller hur går era tankar? ska man kanske vänta tills efter valet :?
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Ang politiken så är vårt land redan kört vad gäller den biten, det spelar ingen roll vem som vinner för det kommer ändå bara bli sämre. Jag tror dock inte det kommer påverka supermycket, det är redan en förhållandevis nischad marknad och de som kör US-pickisar idag kommer fortsätta göra det skulle jag tro, och de som tycker det är för dyrt har redan gjort sitt val så att säga.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Dodge ram köpa eller ej?

om det är en dröm så är det väl bara köpa!!?

Jag handlade en 2015 RAM iår, livet är för kort för att sitta och fundera över vad politikerna kan komma att hitta på...

10 mil i veckan, då kan du ju köra stridsvagn utan att det svider, kör bara kör!

När jag köper bil så är inredningen viktigare än utsidan, det är ju inredningen man ser och använder när man kör. Personligen så tycker jag RAM först vart intressant med inredningen som kom 2013b. Men alla är vi olika.
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Tänk även på att marknaden för USA-bilar är ganska så stark i Sverige, det är entusiastbilar för många :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Timjoh
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 12:45

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Jo det är väl sant! tycker inredningen är rätt lik ändå från 2009 till 2013, blev ju jätte lyft på inredningen när generation 4 kom om man jämför med generation 3 :)

Vad ska man kolla efter på dessa, och vad är det dyra att byta samt vid vilka miltal kommer detta? bilar jag kollar på har väl rullat runt 10-15 000 mil. Min ekonomi kommer inte ligga precis på håret varje månad snarare väldigt långt ifrån det, sparar i dagsläget en stor summa varje månad, men är ju tråkigt åka på växelåds ras eller något direkt. Känns som en dodge ram som rullat i sverige som oftast verkar rulla på asfalt borde gå 30 000 mil minst utan dyra renoveringar om servicen skötts.

Hur är det med rost? har fobi från rost
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Kolla på Ramtrucks.com > Owners, så kan du hämta hem ägarmanualen och kika igenom avsnittet "Maintenance" :) Där står allt om service osv. Inga dyra saker om man gör det själv, förutom att stiften kan vara lite jobbiga att byta, och aningen hög inköpskostnad (bästa är att köpa dem ifrån Rockauto, ebay eller dylikt, det är 16 st totalt). Oljor köpes billigast ifrån ATO24.de (svårt att hitta US-spec olja någon annanstans, eftersom oljemärkena främst saluför Euro-spec olja i Europa).

Helt klart att plus om bilen är underredsbehandlad från att den var ny, så man slipper massa "rostfärg" undertill på ramen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge ram köpa eller ej?

What Stefan N said!

Kör på drömmen, det ska va roligt också :)
Köpte min första pickup förra året och det är en känsla att åka V8. Samma på sjön! Och båten får bilen att kännas som en Nissan micra i förbrukningen[emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Timjoh
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 12:45

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Har sneglat lite på dessa.

https://beta.blocket.se/ad/77072218
2008 årsmodell,8ägare svensksåld. 16 000mil.
177 000kr

https://beta.blocket.se/ad/77089310
2010 årsmodell,13 ägare, 10 000 mil, höjd andra däck.
299 000kr

https://beta.blocket.se/ad/77024007
2010, 14500mil, 7ägare, andra däck/fälgar. 230 000kr

https://beta.blocket.se/ad/77010715
2010,10 000 mil, lite höjd,andra däck, sportavgas.
279 000

https://beta.blocket.se/ad/77052424
2011,12500mil, original. Fått bilder på mail ser fin ut, närma att hämta. 289 000kr.
Användarens profilbild
Timjoh
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 12:45

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Service intervallerna vad jag hittat på nätet verkar vara.
Olja och filter motor/ 1000mil eller 6 månader.
Aoutomat lådan 10 000mil
Tändstift 5000mil.

Varför har man så täta oljebyten på motorn extra känslig? Kör nog inte ens 200 mil privat på 6 månader..

Det är inga smörjnipplar på 1500 som ska smörjas?
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge ram köpa eller ej?

1an där verkar vara borttagen.

Vad gäller den höjda 2010an för 299 så är den ju riktigt fet, nåt sånt jag själv skulle vilja ha. Bara utrustningen med levling kits, däck och fälgar uppgår nog mot 50-60 tusen om man skulle köpa det här. Så priset som bil är allt ganska bra skulle jag säga, men det beror ju på vad man vill ha och vad man vill betala för.

Du skrev andra däck, hur menar du då?

Värt att tillägga är nog att den kanske inte är för den ljudkänslige, min kompis hade en 1500 höjd 3” med 33” profil och beskrev som att i 90 var det som att köra utan vindruta, men så överdriver han ju lite ibland[emoji12]




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Timjoh
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 12:45

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Den som var höjd 9tum är ju onekligen den man vill köpa, men 13 ägare?

Och vad medför en sån här höjning rent maskinellt med hjullager och bussningar leder osv?

Hade kunnat åka köpa den idag så utseende är den exakt som jag vill ha den. Men 13 ägare vet inte känns sådär.

Alla Dodge ram jag kollat på via Trafikverket står som import, även fast dom är svensksålda.
Användarens profilbild
Timjoh
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 12:45

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Väldigt täta ägarbyten, många fram och tbx till olika bilfirmor med ibland bara dagar imellan. Och han som äger den nu köpte den förra året i september och ska redan sälja.

Kan det vara att det är en problem bil eller att folk tror dom är billiga att köra?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Alla serviceintervaller står i instruktionsböckerna som går att hämta hem kostnadsfritt på Ramtrucks.com.

Ofta är där en oljebytarlampa eller meddelande man ska utgå ifrån, eller senast datum.

Många nyare bilar kör ju på "Long Life" med tusentals mil mellan bytena, men hur bra det egentligen är låter jag vara osagt, jag hade ändå bytt runt tusen mils mellanrum fastän datorn kanske säger 1700 mil till nästa byte... oljan är ju inte så dyr och går fort att byta, hellre för ofta än för sällan anser jag.

De flesta nyare RAM har importerats av registrerade importörer (Pickup Center, Ernryd Cars, Exclusive Cars...) här i Sverige men står ändå som importbilar då de förregistrerats i Tyskland eller dylikt, av Europaimportören, typ AGT Europe, AEC Europe osv... Hedin Bil importerar bilarna själv via deras bolag KW Auto numera, de är en utav de tre officiella Europaimportörerna ihop med AGT Europe och AEC Europe.

Storhetsvansinne som ligger bakom de täta ägarbytena? :lol:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Vill du verkligen ha den är det väl bara ringa personerna som ägd den och fråga varför de sålde bilen
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Dodge ram köpa eller ej?

Med ett sånt 6” kit så är väl i princip hela uppsägningen utbytt, byggt för ändamålet. Och med de mil du pratar om är det nog inget du behöver oroa dig för.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar