Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motor och växellådsolja

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Motor och växellådsolja

Hej Allihopa

Nu ska jag byta motorolja och växellådsolja.
Har kikat på ett märke som heter Wolfs head där man kan beställa hem en kartong med 12 flaskor ca 1L i varje. Både motor och växellådsoljorna säljs i dessa kartonger.


Någon som använd Wolfs head ?

Avenger du är vass på det här med oljor minns jag från ett tidigare inlägg. Hittar dock inte det inlägget just nu.

Vad ska jag sikta på för oljor till en Dodge Ram 1500 quad cab 5,7L 4x4 2007a.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor och växellådsolja

Tjena!

Jag hade hellre kört på original Mopar i så fall, det blir samma pris som för Wolf's Head om du beställer från ATO24.de (cirka 1300 kr med frakt för 12 flaskor, medans Wolf's Head kostar runt 1400 kr med frakt från Åbergs):

https://www.ato24.de/en/mopar-maxpro-5w-20.html

Notera dock att motorn tar ca 6,6 liter med filter, så 13 liter hade räckt till två oljebyten :D Dock är det bara 0,946 liter i flaskorna både från ATO24.de och Åbergs...

ATO24.de har även andra oljor som uppfyller specifikationerna (5W-20, API, MS-6395), exempelvis Petro Canada och Amsoil. Petro Canada kostar runt tusen kronor för 12 flaskor inkl. frakt, men det bästa är att beställa 14 flaskor så man har till två byten.

Till automatlådan hade jag också använt Mopar, ungefär samma pris här också, som Wolf's Head: https://www.ato24.de/en/mopar-atf-4.html

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor och växellådsolja

Tippar även på att leveransen från Tyskland är snabbare än från Sverige :D Brukar gå på 2-3 dagar.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Motor och växellådsolja

Kanon då går jag in där och kikar.

Jo jag såg att det blir 12 liter men det är bara bra att ha på lager till nästa byte.
Har inte långt till Åbergs butik därav att jag var sugen på Wolfhead tror de hade gått på 1200 kr i butik.
Användarens profilbild
Hemi5.7L
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 25 nov 2017, 10:52

Re: Motor och växellådsolja

vad gäller Petro Canada så lät det bra prismässigt. Så det är alltså 5W-20, API, MS-6395 specifikationerna som är vad jag ska se efter? Oavsett märke för tydlighetens skull.
Växellådans olja är det någon av de specifikationerna med?

Kan inte mycket om det här men vore trevligt att lära sig därav frågorna :P
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor och växellådsolja

Ja precis, motoroljan ska uppfylla de spec. om man ska gå efter boken (vilket alltid är trevligt att göra) :D I undantagsfall så kan man köpa en olja med "bara" 5W-20 och API (utan Chryslers märkning MS6395), men aldrig utan API-stjärnsymbolen (t ex. en Euro-spec olja).

Automatlådeoljan ska vara av spec. Chrysler ATF+4 (mycket viktigt att detta står på förpackningen).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar