Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
RHGW
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 16:31

GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

Hej!

Eftersom jag har numera ett kärleksförhållande med en underbar Trans Sport "VersaTrak" har jag givetvis funderat lite över eventuella problem med det fyrhjuliga. Har kollat gamla trådar och inte hittat mycket snack om detta. Tänkte väcka lite tankar här.

Handlade min bil till bra pris, provkörde måttligt(!). På väg hem (55 mil) fick jag ett sjungande ljud (en tung "ton") i kupén mellan 80 och 90 km/h. Lät som det kom från bakvagnen. Panik givetvis! Men eftersom jag inte alltid har tid att sätta igång och skruva beslöt jag mig för att leva med det och låta nåt dyrt rasa så småningom...
Efter nån vecka försvann ljudet och har inte kommit tillbaka på c:a 100 mils körning. Mycket märkligt tycker jag. Nån som har nån teori?

Obeaktat ovanstående:
Jag upptäckte ett litet läckage på ena packboxen till "diffen" bak och beslöt att kolla oljan i den. Det saknades ett par deciliter och oljan såg fin ut. Jag toppade upp och tänker fortsätta så. Byte packbox/diff får definitivt vänta.
Oljan var den "berömda" GM VersaTrak fluid. Handlade en halvliter hos GM för 448:-! :o Den är inte utbytbar mot nåt annat och vid komplett byte skall två liter i - två gånger!!
Alltså - om oljan är färgad, typ guldaktig och/eller bilen "knorrar" i bakvagnen i kurvor skall den bytas.
Töm ut - fyll på. Kör bilen i max cirkel i 5 minuter åt ena hållet och sen samma åt andra hållet. Om inte snuten tagit dig då, skall man in och tömma ut oljan igen och sen fylla på ny. Samma procedur med cirkelkörningen. Sen är det klart! Alltså - oljekostnad vid byte: c:a 3.600:- :roll:
Kommentarer på det?

En annan tanke:
Kan man bara ta ner kardan och köra tvåhjulsdrivet utan bekymmer med denna? Blir fördelningslådor/elektronik galna, eller skulle det funka?
Har hört att man kan få en fyrhjuling att gå lite snålare på det viset. Sällan man behöver drift på alla under normala förhållanden ändå...
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

Tyvärr så verkar det som att man måste ha GM's VersaTrak olja, finns ingen ersättning då inga andra märken lanserat en egen olja med samma "recept", troligtvis på den låga efterfrågan till VersaTrak, annars hade nog Red Line, Mobil, Castrol osv.. släppt i sina märken.

I USA klagar dom också på priserna, men än mer i Canada, där har dom samma priser som oss i Sverige :shock:

Vet inte riktigt hur AWD är på Trans Sport, men är det inte så att diffen låses bak om den inte snurrar och pumpar oljan? :oops: Har förmodligen helt fel nu, ska läsa i manualen hur systemet fungerar, bara en vild gissning just nu..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

Missljud i VersaTrak åtgärdas (förhoppningsvis) av den proceduren du beskriver med oljebyte. Det går inte att renovera klumpen utan man får byta hela om den skulle gå sönder, och en ny från GM kostar multum.

Jag tror inte det fungerar att ta bort kardanen, däremot kan ju PCM stänga av den så antagligen fungerar det att ta bort kabeln till den eller någonting sådant.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

Undertecknad köpte en -02 häromdagen och jag har också ett svagt sjungande ljud ganska exakt vid 80-85km/h, det låter inte riktigt som om det skulle komma från drivlinan men man vet ju aldrig. Min spontana gissning var takräcket, vis av erfarenhet så vet jag att sådant som är monterat uppe på taket relativt lätt kan ge ifrån sig vinande eller sjungande ljud i vissa hastigheter, jag tänkte prova att justera lasträcket antingen framåt eller bakåt och se om ljudet försvinner.

Förövrigt så måste detta vara en väldigt prisvärd bilmodell, 21 000kr för en 4wd med 7 platser, skinn, all möjlig el är svårslaget. Nu återstår ju bara att se om bilen håller ihop eller om man får meka konstant :?
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

Grattis till bilköpet Stefan! :)

Ja, det är inte så ovanligt att takräcket kanske ger ifrån sig lite ljud (beroende på vart räckena var placerade från början). Man vet hur väl det tjuter från taket om man t ex. kör en stege fastbunden, sjunger så fint när man kommer upp i hastighet :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

Avenger skrev:Ja, det är inte så ovanligt att takräcket kanske ger ifrån sig lite ljud (beroende på vart räckena var placerade från början). Man vet hur väl det tjuter från taket om man t ex. kör en stege fastbunden, sjunger så fint när man kommer upp i hastighet :)
Än har jag inte fått bort ljudetsom kommer vid ca 80km/h och tystnar före 90km/h. Jag har provat alla möjliga placeringar av takräcket och det man kan konstatera är att vill man ha en bil som inte går att köra på oväsen kan man flytta bäggen lasträckena längst fram men oavsett placering blir jag inte av med tjutande/vinande ljud mellan 80-90km/h.

Jag tror fortfarande inte ljudet kommer från drivlinan i mitt fall utan det låter som taket, skall börja tejpa vid lite lister och se vadsom händer
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: GM fyrhjulsdrift - VersaTrak

Var på Hedin US Bilar i Mölndal och hämtade en bil passade då på att fråga mekanikerna om GM Versatrak oil och de stog som frågetecken aldrig hört talas om, de skulle kolla upp vilken olja de använde till fördelningslådan. Enligt de dokument jag hittat i korslistor om GM oljan så är det en bra helsyntetolja typ Mobil 1 eller Castrol båda 75W-90 sedan är hemlugheten att blanda i en oljetillsats för transmission. Vilken och hur mycket är väl frågan.
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Skriv svar