Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppackning

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppackning

Halloj , är ny här , o tänkte kolla var man får tag på sprängskisser , mek handbok etc för jag måste byta topppackning på kärran , vore tacksam för svar ,, mvh Peter
Senast redigerad av Avenger den tis 09 apr 2013, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Hej,
jag svarar i denna tråd eftersom du skapat flera. I princip alla skruvar är mm-dimension, jag kan inte på rak arm komma på någon som är tum. Du behöver den vanliga uppsättningen nycklar och hylsor, en bra sats med 1/4" hylsor både korta och långa är bra att ha för det var det jag använde mest när jag bytte insugspackning. Det enda "specialverktyget" jag kommer ihåg att man behövde vid demontering var kråkfotnycklar för att kunna få loss insuget. Du behöver momentnyckel när du ska skruva ihop, ska ta reda på momenten åt dig.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Överflyttat från din andra tråd:
> tjena "folks" nu e jag i gång o ska byta topppackning på min transsport , jag har hört från flera att
> jag ska köpa grejjerna från staterna !! e det så man gör ? var gör man det ?

http://www.rockauto.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Modellen heter Venture där. Köp någon av satserna från Fel-pro (HS9071PT1 eller HST9071PT1) så ska alla packningar man behöver vara med. Du behöver också nya bultar till topplocken (ES72892) och insuget (ES72226). Sedan kan det ju vara lämpligt att byta tändkablar, tändstift, termostat, kylarlock, div slangar, serpentinrem osv när man ändå håller på. När det gäller slangar finns en uppsjö, men jag kan tipsa om #64310 (eller motsvarighet) som går till trottelhuset och som är så gott som omöjlig att få bort hel.

En sak att tänka på när man beställer från Rockauto är att de skickar delar från olika ställen, antagligen har de inget eget lager utan paketen skickas direkt från grossist. Det gör att man får hålla ett öga på vilka delar man väljer när det finns olika alternativ, det markeras med en symbol om delen skickas från ett lager man redan har delar från. Annars får man onödigt många försändelser. Räkna också med att du får betala tull och moms eftersom Rockauto deklarerar försändelsen korrekt, men det är ändå billigare än att köpa i Sverige.

> nästa fråga ,, jag har en 02 och hur är det med insugspackningarna , ha en fin kväll !!! Peter

Du måste ta bort insuget för att kunna ta av topparna, finns med i packningssatsen.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

blir det rätt det här nu då ? alltså jag har ju mek handboken , men måste kammen o kamkedjan o hela det kittet bort också ?
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

grenrör , insug , måste ju bort ,,, jag har inte skruvat v motor förr , särskilt inte med stötstänger ,, man vill ju inte plocka bort grejjer i onödan ,,, :?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Kammen och dess kedja behöver du inte röra då det inte är överliggande kammar på denna. Det är MYCKET viktigt att man håller ordning på stötstängerna eftersom insug och avgas är olika långa och om man sätter dem fel vid återmontering blir det haveri eftersom ventilen slår i kolven.

Här finns en bra beskrivning på första biten av jobbet, att ta bort och återmontera insuget:
http://www.d-tips.com/general/articles/ ... .aspx?id=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Här finns en bildserie på ett toppackningsbyte:
http://s195.photobucket.com/user/jorgva ... t=3&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

tackar för detta , jag blir ju lite ängslig inför detta , men det ska nog gå bra ,,, tar emot så mycket hjälp som bara e möjligt , allt i form av knep , viktigt att tänka på etc etc , tack en än gång /Peter
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

txm210 skrev:tackar för detta , jag blir ju lite ängslig inför detta , men det ska nog gå bra ,,, tar emot så mycket hjälp som bara e möjligt , allt i form av knep , viktigt att tänka på etc etc , tack en än gång /Peter
behöver man ta några bultar underifrån ? hur lossar man stötstängerna ? /Peter
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Några generella råd är att vara noggran med alla moment, ta reda först hur du ska göra sedan skruvar du. Fotografera innan du plockar bort varje pryl och märk alla slangar, kontakter och sladdar med frystejp som du t.ex. skriver nummer på så vet du hur allt ska kopplas ihop sedan.

När det gäller stötstängerna så beskrivs det på sidan jag länkade till ovan för insuget, man tar först bort insuget och sedan lossar man vipparmarna. Man behöver inte lossa dem helt utan bara så att det går att snurra dem. Kom ihåg att du måste hålla reda på vilken stötstång som ska sitta var, t.ex. genom att göra hål för varje i en kartong och sticka ner dem där.

Du behöver inte skruva loss någonting underifrån, men du behöver byta olja efterråt. Det går att komma åt oljepluggen ändå om man har långa armar, men det underlättar om man kört upp den på ramper innan man började skruva sönder motorn. Dessutom tappar man alltid ner någonting under som man behöver få ut. Akta dig när du kör upp på ramperna så att de inte glider iväg, de ska förankras i någonting.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

tackar för råden o hjälpen , börjar skruva i kväll ,,, nu hörde jag att man e tvungen att ställa motorn i noll läge , e det så ? eller e det bara att köra på ,,,,/Peter
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

sverker skrev:Några generella råd är att vara noggran med alla moment, ta reda först hur du ska göra sedan skruvar du. Fotografera innan du plockar bort varje pryl och märk alla slangar, kontakter och sladdar med frystejp som du t.ex. skriver nummer på så vet du hur allt ska kopplas ihop sedan.

När det gäller stötstängerna så beskrivs det på sidan jag länkade till ovan för insuget, man tar först bort insuget och sedan lossar man vipparmarna. Man behöver inte lossa dem helt utan bara så att det går att snurra dem. Kom ihåg att du måste hålla reda på vilken stötstång som ska sitta var, t.ex. genom att göra hål för varje i en kartong och sticka ner dem där.

Du behöver inte skruva loss någonting underifrån, men du behöver byta olja efterråt. Det går att komma åt oljepluggen ändå om man har långa armar, men det underlättar om man kört upp den på ramper innan man började skruva sönder motorn. Dessutom tappar man alltid ner någonting under som man behöver få ut. Akta dig när du kör upp på ramperna så att de inte glider iväg, de ska förankras i någonting.
har hört att man ska ställa motorn i noll läge innan ! behöver man det ? eller e det bara att köra på ? /Peter
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Nej, det finns inget behov av att göra det i den här fallet eftersom du inte ska ändra kamaxelns läge. Det kommer ändå alltid vara några ventiler som är lyfta oavsett i vilket läge motorn står.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

sverker skrev:Nej, det finns inget behov av att göra det i den här fallet eftersom du inte ska ändra kamaxelns läge. Det kommer ändå alltid vara några ventiler som är lyfta oavsett i vilket läge motorn står.
tackar ,,, då kör vi ,, återkommer !!!
Användarens profilbild
Fyllet
Van
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 19:56

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Ta gärna lite bilder och lägg upp här! Jag ska också göra denna procedur inom en snar framtid och alla tips och hjälp är välkomna.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

tjena , folks , nu har jag kommit så långt att jag bara har grenrören kvar sen e det dags o lyfta topparna , men dt har varit bökigt , trångt så in i hevete ,,, när man kollar på bilder o så som jag fått så ska man ha packnings silicon på vissa ställen på insuget ,, e det så ? tacksam för svar /Peter
Skriv svar