Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

cheva s10 -2000 stratar inte HJÄLP

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
stenberg
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 10:59

cheva s10 -2000 stratar inte HJÄLP

hejsn! har en cheva s10 00a v6a vortec som vägrar starta. har prövat allt för o få igång den! har mätt tändmodulen,tändspolen kollat så jag har gnista,har plockat isär fördelarlocket o rengjort stiften från oxid o likadant har jag rengjort rotorn. jag har även prövat med startgas! bensin får den med så där e inget fel på pumpen eller liknande! ibland tjoffar den till annars vill den inte starta! o liksom vill det inte starta på startgas e ngt riktigt fel.. ngn här som vart med om liknande?
mkt tacksam för alla svar!
HJÄLP......
Senast redigerad av Avenger den mån 18 jan 2016, 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: cheva s10 -2000 stratar inte HJÄLP

Tändmodulen ska vara ett vanligt problem på dessa motorer, hur har du mätt upp denna/felsökt samt vilka värden får du?

Har du några felkoder? Då det är en -00:a så kan du läsa av dessa med OBD2, om det nu finns några.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
stenberg
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 10:59

Re: cheva s10 -2000 stratar inte HJÄLP

ja jag har med förstått att det ska va ett problem!
jag har väl inte mätt den mer än att jag vet att den jordar sig själv o satte den i bilen o slåg på tändningen o om jag mätte på utkablen som sen gick till tändspolen så hade jag 8,5volt på den kablen! vet ej om det e mkt eller lite?( är lite diffust just om den var modulen eller tändspolen jag mätte på bara !)
hur fungerar tändmodulen om man får fråga o vad e det som kan gå sönder på dom? för det e väl bara en platta eller e det mer hitech än det?
har inte läst ngra felkoder då jag inte kan få han till en verkstad o jag har inte tillgång till en egen obd2 apparat.
kan det va att jag har tatt det enda friska tändstiftet o alla andra är sönder eller det kan inte hända! för tycker om alla tändstift funkar borde han starta fortare än attan på startgas?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: cheva s10 -2000 stratar inte HJÄLP

En OBD-II adapter till bluetooth och app i mobilen kostar inte så mycket och kan verkligen rekomenderas. Titta på Dealextream och appen Torque om du har Android.

Om den inte går på startgas så indikerar det problem på tändningssidan. Kanske vevaxellägesgivare, så att den får gnistan vid fel tillfälle.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: cheva s10 -2000 stratar inte HJÄLP

Hade fel på tändmodulen på en sådan motor och det gav samma problem, den kunde hoppa igång ytterst sällan men sedan fungerade den inte överhuvudtaget.

Vet inte exakt hur tändmodulen till denna motor fungerar, men den är väl typ som ett relä som aktiverar tändspolen efter att den fått en "OK-signal" ifrån pick-up-sensorn (mer känd som kamaxelgivaren).

Rekommenderar också en OBD2-läsare. Vill du istället köpa en handhållen enhet så kan jag rekommendera Autel eller iCarsoft, till och med Autel's 319-modell (instegsmodell) fungerar perfekt, särskilt för de amerikanska bilarna runt 2000-talet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Boivie
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 30 dec 2017, 12:44

Re: cheva s10 -2000 stratar inte HJÄLP

Vet att tråden är gammal men är lite nyfiken på denna tråd då jag har samma fel på min bil !
Har du löst problemet ?
Mvh
Skriv svar