Hej !
Jag har ett problem som jag inte hittat någon lösning på någonstans.
På min Trans Sport -99 (fungerar i övrigt utmärkt) vandrar motorvarvet mellan typ 1600-1800 när man kör i runt 100 km/h.
Tomgången är perfekt och inga felkoder finns. Samtliga vätskor och filter är bytta.
Har någon nån idé om vad detta kan bero på ??
Jag tänker jordfel i tändsystemet någonstans eller kanske läckage i nån vacuum ledning, men jag är osäker.
Hjälp!
TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Annons
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Hej!
Om du lägger i farthållaren vid 100 km/h så kan tomgången alltså variera mellan dessa varvtal fastän du kör i en konstant hastighet?
I så fall känns det som att overdrive'n (automatlådans "lockup-växel" som låser fast convertern så att den inte slirar på automatlådeoljan) är något fel på, dock borde den öka mycket mer i varvtal tycker jag.
mvh
Om du lägger i farthållaren vid 100 km/h så kan tomgången alltså variera mellan dessa varvtal fastän du kör i en konstant hastighet?
I så fall känns det som att overdrive'n (automatlådans "lockup-växel" som låser fast convertern så att den inte slirar på automatlådeoljan) är något fel på, dock borde den öka mycket mer i varvtal tycker jag.
mvh
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Det finns både lockup och overdrive (fjärde växeln), så det kan vara något av dem som kopplar i och ur. Om den hoppar mellan stabila varvtal så kan man misstänka det.
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Avenger skrev:Hej!
Om du lägger i farthållaren vid 100 km/h så kan tomgången alltså variera mellan dessa varvtal fastän du kör i en konstant hastighet?
I så fall känns det som att overdrive'n (automatlådans "lockup-växel" som låser fast convertern så att den inte slirar på automatlådeoljan) är något fel på, dock borde den öka mycket mer i varvtal tycker jag.
mvh
Precis, lägger jag i farthållaren på 100km/h höjs varvtalet kanske var 5.e sekund med 2-300 rpm.
Kan det hjälpa med någon tillsats kanske ?? kan inte så mycket om sånthär
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Man skulle nog behöva läsa ut ev koder och vad det är som kopplar i och ur. Ang tillsatser, t.ex. Lubegard.
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Kolla nivån också
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Det är givetvis som Sverker skriver, först overdrive (4:e växeln) och därefter lockup när lådan har nått rätt temperatur, jag formulerade mig helt fel i inlägget här ovan.
Ang. oljenivån i lådan så ska denna kontrollera när bilen är normalt varmkörd (ingen extrem stadskörning eller motorväg) samt att motorn ska stå på tomgång medans nivån läses av. Notera också att bilen måste stå på plant underlag och att man ska bläddra igenom växelväljaren (PRND..) och pausa i varje läge i cirka 2 sek, därefter avsluta i förslagsvis PARK (NEUTRAL går också bra).
Mvh
Ang. oljenivån i lådan så ska denna kontrollera när bilen är normalt varmkörd (ingen extrem stadskörning eller motorväg) samt att motorn ska stå på tomgång medans nivån läses av. Notera också att bilen måste stå på plant underlag och att man ska bläddra igenom växelväljaren (PRND..) och pausa i varje läge i cirka 2 sek, därefter avsluta i förslagsvis PARK (NEUTRAL går också bra).
Mvh
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Jag använder X-tools OBD2 verktyg, den fungerar bra, men jag har inte sett några felkoder...Blir osäker nu, får dubbelkolla imorgon!sverker skrev:Man skulle nog behöva läsa ut ev koder och vad det är som kopplar i och ur. Ang tillsatser, t.ex. Lubegard.
Är det "lubeguard universaltillsats" jag ska testa ??
Otroligt bra forum det här! stort tack till er som engagerar er...!!
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Jag kollade oljan efter jag bytte den, hällde i så mycket som det rekommenderades i manualen, 6,8 liter eller vad det var, kontrollerade sedan enligt din beskrivning ovan, och den ser bra ut.Avenger skrev:Det är givetvis som Sverker skriver, först overdrive (4:e växeln) och därefter lockup när lådan har nått rätt temperatur, jag formulerade mig helt fel i inlägget här ovan.
Ang. oljenivån i lådan så ska denna kontrollera när bilen är normalt varmkörd (ingen extrem stadskörning eller motorväg) samt att motorn ska stå på tomgång medans nivån läses av. Notera också att bilen måste stå på plant underlag och att man ska bläddra igenom växelväljaren (PRND..) och pausa i varje läge i cirka 2 sek, därefter avsluta i förslagsvis PARK (NEUTRAL går också bra).
Mvh
Vad är lockup? fungerar det som en 5.e växel då eller?
Re: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Lockup:en låser fast convertern/momentomvandlaren så att automatlådan inte slirar något/använder oljan som friktion. vilket den annars gör. Detta är dock helt normalt, men vid högre hastigheter då man kör konstant utan acceleration osv. så är det bara onödigt slitage på lådan/oljan (friktionsvätskan) om lockup-funktionen inte hade funnits, då hade man behövt byta ut oljan mer ofta samt att förbrukningen hade ökat en del.
Lockup:en går endast i då temperaturen i automatlådan uppnått en viss gräns, därför kan det ta några minuter om man startar bilen en kall vinterdag och kör ut på motorvägen direkt, varav man märker att varvtalen är ganska höga, troligtvis runt 2500 rpm.
I och med att dina varvtal bara ökar så lite så känns det som att felet kanske är något annat. Kan det eventuellt vara så att varvtalsmätaren felar? Eller märker man tydligt att varvtalen skiftar? Prova att kontrollera varvtalen med en OBD2-läsare.
Mvh
Lockup:en går endast i då temperaturen i automatlådan uppnått en viss gräns, därför kan det ta några minuter om man startar bilen en kall vinterdag och kör ut på motorvägen direkt, varav man märker att varvtalen är ganska höga, troligtvis runt 2500 rpm.
I och med att dina varvtal bara ökar så lite så känns det som att felet kanske är något annat. Kan det eventuellt vara så att varvtalsmätaren felar? Eller märker man tydligt att varvtalen skiftar? Prova att kontrollera varvtalen med en OBD2-läsare.
Mvh
- monsterbilen
- SUV
- Inlägg: 141
- Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01
Re: Sv: TS -99 varvtalet vandrar i landsvägsfart
Om bilen också drar/bromsar efter motorvarven med farthållare på skulle jag hellre gissa på spridarna. Inte växellåda alltså.
Min Chevrolet 305 gjorde så och det visade sig vara spridare som började bli gamla.
-tapa-
Min Chevrolet 305 gjorde så och det visade sig vara spridare som började bli gamla.
-tapa-