Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

C/K 1500 bärgningsbil, köpråd!

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Hajkbärgarn
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 dec 2017, 00:26

C/K 1500 bärgningsbil, köpråd!

Hej, jag är ny på forumet och behöver lite hjälp med vissa frågor så jag hoppas att det blir rätt.

Tänkte kolla på en CK 1500 pickup från 1997 som är ombyggt till bärgningsbil. Har läst lite om bilen och fått veta att det är en (v8 350 5,7l) motor, bensinare på 258 hk. Motorn har rullat 32000 mil vilket känns lite mycket.

Jag undrar:

1. Är detta en bra bil enligt er åsikt?

2. Om motorn ger upp kan man då montera en ny som istället är diesel, om ja isåfall vilka motorer tror ni passar in i denna bil?

3. Är det mer prisvärt att byta ut motorn eller renovera den, en bilfirma sa att det kostar cirka 45 000 plus moms att renovera den så att den blir som ny.

Hoppas på svar på mina frågor.
Tack på förhand!
Bilagor
Screenshot_20171216-005727.png
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C/K 1500 bärgningsbil, köpråd!

Tjena!

Välkommen till forumet!

Motorerna i dessa är väldigt stryktåliga och "solida", rent generellt så klarar de sig många mil. Automatlådan är också kanon och har den gått som bärgningsbil så borde den nästan på vara renoverad och "förstärkt" enligt mitt tycke. Annars är ju inte detta en lika hög kostnad som att renovera motorn exempelvis.

Jag hade nog inriktat mig lite mer på lådan, hur den funkar, om det finns papper på renovering o dylikt. Dock ska man givetvis inte utesluta motorn i kalkylen, den kan likväl vara i behov av en renovering snarast eller om 5 tusen mil, 10 tusen mil, 15 osv.., svårt att säga utan att veta historiken (serviceintervall?, hur länge har den gått som bärgare?, dricker den mycket olja?, några missljud?, mestadels landsvägskörning?, osv.).

En svaghet som dessa bilar i övrigt har är rost, men på bilden ser den ganska rostbefriad ut, i alla fall vid trösklarna (hittade annonsen på Blocket.se).

Känns som att priset är lite väl högt, fast då vet jag ju inte hur service-/reparationshistoriken ser ut då det inte framgår så mycket info i annonsen.

25 tusen mil vad gäller motorn hade känts lite bättre, men 32 bör inte vara något hinder om allt är som det ska, i värsta fall kan man montera i en begagnad "lågmilare", vilket då både blir ekonomiskt samt förhoppningsvis hållbart under en lång tid framöver.

Bjud 80-85, om allt verkar OK :D

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar