Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd/skillnader trailblazer

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Boondocksaint
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 dec 2017, 14:10

Köpråd/skillnader trailblazer

Går i tankarna att införskaffa en Chevrolet Trailblazer från årsmodell 01-04. Vad bör jag titta extra på, vilka bekymmer är synonymt med trailblazern?

Verkar som att det finns trailblazer från -01 i Sverige? Finner inte mycket information om detta utan bara en förteckning av modell mellan 99-01 samt 02 och upp vilket inte verkar stämma för den svenska marknaden. Så vad gäller angående modellerna och åren?

LT och LTZ, skillnader? Verkar som att trailblazer LT går att finna med likvärdig utrustning som LTZ. Eller finns det andra skillnader?

Driftsäkerhet och ekonomi kan också vara intressant i sammanhanget. Och kommer dessa påverkas av det nya skattesystemet efter årsskiftet inpå 2018?

Välkommen till en diskussion om Chevrolet Trailblazer, fyll på med allt nyttigt. Tack!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

Tjena!

Dessa bilar har inte så jättemånga fel utan de är ganska solida i motor och låda. Kika efter rost på karossen, bromssköldar, osv., el-fel (kolla så att mätarhuset funkar), prova fyrhjulsdriften m.m..

TrailBlazer började med modellår 2002, därinnan fanns det S-10 Blazer's med en utrustningsnivå/Trim Level som hette TrailBlazer, dock en helt annan bil. Tillverkningsåret vad gäller den egna modellen TrailBlazer kan dock vara år 2001.

LTZ är den "lyxigaste" utrustningsnivån men LT kan likväl ha väldigt snarlik utrustning om det gjorts tillval osv. vid beställning (dock inte lika vanligt här i Sverige som i USA, då LTZ borde vara mer välutrustade för de svensksålda bilarna, vilket typ alla är).

Räkna med en blandad förbrukning på minst 1,5 liter milen. Landsväg bör snitta 1,2 om man tar det lugnt. Stadskörning runt 1,8 minst.

Skatten verkar bli oförändrad vad gäller äldre befintliga bilar på marknaden: http://www.vibilagare.se/nyheter/regeri ... ldre-bilar

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Boondocksaint
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 dec 2017, 14:10

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

Tack för en generös återkoppling!
Är ramen/plattformen densamma som för Chevrolet pickup? Tänker om reservdelar har samma oem nummer på vissa delar på både pickup och trailblazern.

En annan fråga spontant. Är trailblazern en bil som motsvarar förväntningen man kan ha på en bil i denna "mellan SUV klass" i relation mot kostnaderna som är förenat med ägandet? Delvis, är bilen värd sina pengar kort och gott. Sett till helheten av bränsleförbrukning, skatt, försäkring, service och reparation :-)
Tack!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

Hej igen!

Nej, den delar ej plattform med Silverado o dylika pickuper, utan de bilar som har samma ram är Saab 9-7X, GMC Envoy osv.

Reservdelar hittar du dock billigt i USA, från ebay.com, Rockauto.com, osv. Oljor/smörjmedel hade jag rekommenderat ATO24.de, en tysk e-butik. För begagnade delar på hemmaplan finns bildelsbasen.se, laga.se eller om man direkt kontaktar bildemonteringen i Osby som inriktat sig på USA-bilar.

Hittar du en TrailBlazer i gott skick så tror jag du blir mycket nöjd, de är både snygga, kraftfulla och hållbara, men visst kan man ha otur som man kan med alla bilar och då är det givetvis inget kul, men så får man inte tänka =) Försäkring och service/reparationer kan variera en hel del, exempelvis vad gäller vilka priser man får från försäkringsbolaget så baserar de kostnadsförslaget på ens ålder, boende osv. Service/reparationer kan man hålla nere väldigt mycket om man gör det själv, eller åtminstone handlar på sig materialet själv och överlåter jobbet till en verkstad.

Skatten går dock inte göra så mycket åt, den ligger på sina ca 4 tusen :(

Jag hade inriktat mig på en som rullat max 17-18 tusen mil, kanske uppemot 20, gärna med fullt ifylld servicebok och som inte kostar mer än 40 tusen (då ska den vara i bra skick), om det nu inte gäller en extended-version (långa modellen).

Försök provköra ett par st om möjligt, för att få en uppfattning om dem.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Boondocksaint
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 dec 2017, 14:10

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

Mycket bra info! Tack!
Tänker mig göra all form av service och eventuell reparation på egenhand. Har kört cheva ts (en uppsjö) i 10 år och har skruvat en del, eller en del är nog underdrift, ärligt talat har det nog jobbats igenom allt från trösklarna och upp med allt vad det innebär. Har dock inte haft något emot det då bilen ändå varit en favorit. Bara för stunden kan de ha skapat frustration:-D Vart frälst efter att ha införskaffat en som då skulle vara "tillfällig bil" men som resulterade i samma modell (ett antal olika årsmodeller) ett decennium senare.
Patriot eller idioti låter jag vara osagt, samtidigt vet jag alla "problem" som de har.. Och med dem under kontroll så är det en kanonbil.
Är väl som med allt annat antar jag. Behöver sällan släpvagnet dock :-D

Länge blickat på tb men inte riktigt kommit till skott. Tyckt att priset varit lite högt "trots att det egentligen är ett kap" utifrån höga driftskostnader. Sen också att jag inte är bekant med modellen överhuvudtaget har också spelat in. Men har förstått att 6,an som sitter i tb inte alls är att jämföra med 6,an från ts. Vilket kan vara positivt, eller negativt beroende på hur man ser det :-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

Då blir det nog ett relativt billigt ägande :)

Det är nog mest positivt gällande motorn ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobzter
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 22 jun 2017, 07:42

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

Är riktigt nöjd med min TB har bara ägt den ett par månader men är bara positiv . En 04 som rullat ca 13k .drar ca 1.5-1.6 kör 80% korta sträckor .betalar 500kr helförsäkring
Chevrolet Avalanche -08 LTZ
-----------------------
Mvh
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

500?! Hujedamej, kan försäkra 13 såna på min...


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

I månaden gissar jag på :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobzter
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 22 jun 2017, 07:42

Re: Köpråd/skillnader trailblazer

He he i månaden ;)
Chevrolet Avalanche -08 LTZ
-----------------------
Mvh
Skriv svar