Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Etanol i Uplander Flexifuel.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 28 mar 2017, 08:18

Etanol i Uplander Flexifuel.

Tänkte kolla era erfarenheter av att köra Chevrolet Uplander (eller annan GM-produkt) på etanol. Provade detta nu efter årsskiftet då skatterna på drivmedel justerades. I mitt fall blir det då billigare att köra bilen på etanol än bensin. Det är en flexifuel-motor, annars hade jag inte provat... Förbrukningen har stigit betydligt, från 1,15 l/mil på bensin till 1,41 l/mil på etanol. Bilen används tyvärr mest kortare sträckor så dessa siffror skulle nog se annorlunda ut vid längre körningar. Upplever samtidigt bilen som märkbart piggare på etanol.

Har inte instruktionsboken framför mig men har för mig att det rekommenderas att man kör bilen på bensin emellanåt, kanske var fjärde tank. Någon som känner igen detta och kan förklara varför?
//Christoffer
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

I instruktionsboken på sida 327 så står det bland annat att vid temperaturer under 0 grader Celsius så bör det max vara 70% etanolinnehåll i bränslet (för att kunna erhålla en bra uppstart). Därutöver så bör man, vid bränslebyte, tanka minst 11 liter av det nya bränslet och köra minst 11 km efteråt.

Här är ägarmanualen på GM's hemsida: https://my.chevrolet.com/content/dam/gm ... owners.pdf
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

Etanolen här i Sverige brukar skifta innehåll mellan sommar- och vintertid, så de flesta är anpassade efter kallstarter (dock inte riktigt 70% utan de kör på 75%):

https://www.preem.se/privat/drivmedel/p ... tanol-e85/

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340724 ... olE85.html

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/etanol-e85/

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

Kryper det neråt 10-20 minusgrader så kanske man bör köra på bensin, det hade jag gjort i alla fall.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

Blir det ens värt det? Jag har ju flexifuel i min Cheva, och prisskillnaden är såpass liten kontra den högre förbrukningen? Så jag kör enkom på bansin. Dessutom hört att etanolen sliter mer på bilen, rykte?


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

Fastän att komponenterna är anpassade för etanolbränslet i en flexfuel-bil så blir det nog lite mer slitage oavsett.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 28 mar 2017, 08:18

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

Nej, skillnaden i pris är inte särskilt stor. Sist jag tankade kostade bensinen 14.61 kr/l och etanolen 10.70 kr/l. Med den skillnaden i pris kan vår bil dra 1,57 liter/mil på etanol innan det blir dyrare. Har kört upp ungefär 1,5 tank hittills och förbrukningen verkar ligga strax under 1,5 liter/mil. Och man kan ju diskutera om miljön egentligen vinner så mycket på det. Bränslet i sig är ju mer miljövänligt än t.ex. bensin, men framställning och frakt är det knappast.

Vad är det exakt som slits mer vid körning på etanol? Vet att oljebyten behöver göras oftare på en etanolbil. Och bensin har väl lite smörjande egenskaper som etanolen inte har.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

Jag skulle inte vilja kalla mig miljövän med tanke på mina intressen[emoji28][emoji87] så där har jag inget att inlägga.


I like turning money into noise!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Etanol i Uplander Flexifuel.

Vad som slits beror lite på hur bra bilen är anpassad till bränslet, vilket skiljer sig mellan olika biltillverkare (fastän bilarna benämns som flexifuel). Egentligen så tycker man ju inte att delarna ska ta någon skada eftersom de går att driva på etanol eller bensin redan från fabrik, men komponenter som rör/ledningar, bränslepump, spridare osv. kan nog räknas dit.

Ang. miljön så finns det många för- och nackdelar vilket blir för mycket att ta upp =) Men typ det du skrev sammanfattar en del.

Jag hade åtminstone tankat någon fulltank med bensin då och då för att "underhålla" bränslesystemet "ifall ifall", om det nu är så att man vill köra strikt på etanol. Ungefär var sjätte tank bensin för att vara på den säkra sidan...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar