Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Begagnad Captiva. Vanliga fel/punkter att kontrollera?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Begagnad Captiva. Vanliga fel/punkter att kontrollera?

Jag är i behov av en 7sits 4wd och har fastnat för Captivan.
Kommer nog att bli en från 2010 >. Har provkört några olika och konstaterar att den äldre instrumenteringen kommer att reta mig (stora spygröna mätartavlor) i övrigt trevliga bilar.

Men, jag har upptäckt ett lite suspekt mönster.. Nästan alla (på blocket) har väldigt många ägarbyten på slutet, även tillbaka till samma handlare som sålt dem. Ofta inom någon månad..

Jag frågade en handlare och han svarade att just deras återköp var goodwill mot en köpare som missat att kolla skatten och att de av välvilja tog tillbaka bilen då det skulle krascha köparens ekonomi.. Kan ju stämma i detta fall då skatten är ganska hög. Men alla kan ju inte missa detta eller vara sympatiska säljare.

Finns det något annat? Svindyra servicar/delar? Finns det ens delar till dem? Ostabil teknik som visar sig genom suspekta fel efter ett tag?

Vad vet ni?

Hjälp!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Begagnad Captiva. Vanliga fel/punkter att kontrollera?

Är det 100% krav på 4WD?

Kikar ni på facelift-modellen från 2011 eller menar du även den äldre modellen 2010? Vilken prisklass o hur länge hade ni tänkt behålla den?

Inte för att vara sån, men jag hade nog letat efter en annan bil, även om facelift-modellen inte har några typiska kända fel ännu, mig veterligen. Känns som att det inte finns tillräckligt med uppbackning från tillverkaren med dåligt reservdelsutbud, information, m.m. som följd, vilket är den anledning till att jag hade undvikt modellen. Annars en väldigt snygg bil som känns "Chevrolet" till designen, fastän det är en "Daewoo" (till viss del). Man får ju mycket för pengarna i form av utrustning, komfort etc., så om man inte skruvar själv utan lämnar in för service och reparationer osv. på märkesverkstad så spelar det kanske ingen större roll med reservdelarna, då de alltid går att få tag i via deras kanaler (förutom att vissa saker kan vara längre lev.tid på).

Inte funderat på en Dodge Journey/Fiat Freemont, eller Chrysler Grand Voyager/Dodge Grand Caravan? :D

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Re: Begagnad Captiva. Vanliga fel/punkter att kontrollera?

Ja 4wd och 6+ säten är krav.
Tanken är väl att ha den i ca 3år och sedan köpa något "nyare" så vi kollar i priser kring 100tkr och helst under 15000mil.

Vi har främst letat ett fint exemplar av "gamla 2010" mest bara för att den har de nya mätartavlorna. Men har nu börjat titta på 11or då dess lägre skatt och förbrukning går jämnt ut med prisdiffen mellan modellerna.

Tycker att captivorna jag klämt på har känns robusta ändå.. Lånade nyss en 07a som gått 23000+ för att se hur de känns på åldernshöst. Men den var riktigt riktigt fin både utseendemässigt och funktionellt.
Då är jag kräsen och hatar klapper i framvagn mm.

Men är öppen för andra bilar också. Men är svårt att hitta 4wd voyagers som inte är häckiga. Finns en town and country ute som ser hyfsad ut på bild men är en import som dessutom har bytt mätarhus... Nja..

Kollar även på Cadillac SRX men de känns ännu mer som wildcard ägarmässigt.

Hade varit kul med något annat än xc90 (har 2st v70 nu..)
Tråkiga men känns ändå tryggast än så länge..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Begagnad Captiva. Vanliga fel/punkter att kontrollera?

Ja det är bara min personliga åsikt i föregående inlägg, jag gillar för övrigt bilarna också men det känns bara lite tunt på reservdelsmarknaden och dåligt andrahandsvärde som ställer till det enligt mig =) Hade dock kikat på en 2011+/facelift, i så fall med 2.2 dieseln från VM Motori.

SRX får man se upp med tidigare årsmodeller efter kamkedjeproblem, annars väldigt fina bilar.

Jag tänkte 2008+ Voyagers men eftersom det är krav på 4WD så faller de nog bort =(

Durango annars, eller Tahoe? :D Kanske lite hög förbrukning dock, jämfört mot tidigare nämnda bilar..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnus Edlund
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 21 jan 2018, 09:33

Re: Begagnad Captiva. Vanliga fel/punkter att kontrollera?

Ja en nyare voyager med 4wd hade varit högaktuell..

En tahoe hade ju varit praktisk men kanske lite väl törstig.
Får ta mig en tur till Stockholm och klämma på några cadillacar.. Har hört att man bör satsa på v8an både för driftsäkerhet och ekonomi (som ska vara liiiite bättre)

Samt att alla inte är förberedd för a dragkrok, dvs fördragen el.
Vet du något om detta?

Oj nu blev det en caddytråd.. 8-)
Skriv svar