Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Extra nyckel Firebird -94

GM's sportiga märke Pontiac
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Extra nyckel Firebird -94

Någon som vet var skaffa extra nyckel till tändningen till Pontiac? Tydligen är denna kodad, kanske måste beställa en :roll:

wepe
Senast redigerad av Avenger den sön 12 feb 2012, 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Etra nyckel

Hej!

Du menar inte fjärrdosan utan själva nyckeln du sätter i tädningen?

Jag vet att det finns 15 olika och dom behöver INTE programmeras (tror jag inte) eftersom det inte är några koder, så om du kan ta några bilder på nyckeln samt skriva vad som står på den så kan jag nog hjälpa dig :)

Nycklarna fungerar så att det är olika motstånd (ohm), i detta fall 15 olika så att det blir lite svårare för tjuven :)

I Mercedes och många andra bilar (men då är dom lite nyare också), så är det inte en så enkel sak som motstånd utan då är det koder (dator).

Tror inte GM/Chevrolet Sverige kan hjälpa dig med det eftersom bilen är import, annars blir det väldigt dyrt.

PS, jag kan ju nämna en liten fuling så du sparar pengar, du kan koppla ur den startspärren om du vill ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel

Hej igen!

Tyvärr kan inte forumet visa bild därifrån, den ändrar om bildens adress :/

Men det behövs nog egentligen ingen bild, jag antar att du har ett litet "chip" på metallen på nyckeln?

Nyckeln bör då se ut såhär:

Bild

För att du ska kunna beställa en ny nyckel (blank) så måste du veta motståndet i ohm där, har du en voltmätare eller liknande?

Placera då ena metallen på ena sidan av nyckeln och den andra nålen av mätaren på andra sidan (på chippet alltså).

Sedan läser du av motståndet, sätt voltmätaren på 20-K.

Tala sedan om vilket värde du får.

PS, voltmätare finns billigt i de flesta affärer, t ex. byggvaruhus osv. Biltema, Jula, Cheapy, Jem&Fix, Beijerbygg, Byggmax, Clas Ohlson, Rusta, ÖoB och även vanliga mataffärer.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel

Hej igen, läs ovanstående, du måste mäta med en voltmätare på nyckelns chip, annars är det en chansning med 15 olika nycklar :(

Men det är enkelt (om du har en voltmätare hemma), tar 1 sek att mäta motståndet :)

PS, ställ voltmätaren på 20 K som sagt.

Meddela sedan ohm:en.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Extra nyckel

Får fram 11,77 om jag mäter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel

Hej!

Nej jag kan tyvärr inte se bilden, rättigheterna kanske är fel inställda på servern så att dom inte visas "public" :(

Om du fick 11,77 så finns det nycklar (blanka som måste slipas) för runt 100:- inkl. frakt till Sverige, då får du även nyckel till dörren tror jag.

Då behöver du "VATS"-nummer 15 (eftersom du fick ohm-värde 11,77), och beskriva bilens märke samt årsmodell vid beställning :)

Jag tror du hittar några på ebay, vi har samma till vår Chevrolet Astro -97, här är en länk till en som säljer på ebay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VATS-15- ... 1e60c9eda3

Eftersom den skickas från USA så får du den väldigt fort (min erfarenhet), tar väl cirka 7 arbetsdagar om inte mindre.

Säg gärna till om du behöver råd och tips med ebay.com och beställningen.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Extra nyckel

Konstigt bilden syns hos mig, men det spelar mindre roll ser ut som på din bild. Uppriktigt sagt är jag väldigt
osäker på att handla ebay. Vill nog helst handla närmare kanske??

Men tack för hjälpen

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel

Hej igen!

Jo det var konstigt att bilden inte syns, men det kvittar som sagt :)

Men när jag själv har frågat efter saker i Sverige om bildelar osv. så är det väldigt många som saknar detta, och priserna är skyhöga mot i USA (om dom ens har i Sverige).

Annars kan du göra så att jag köper nyckeln åt dig, så överför du bara pengarna till mitt konto på Swedbank, så finns det inga risker för dig.

Nyckeln kostar bara 10 kr att skicka på brev från mig till dig sedan, så hela leveransen kommer gå snabbt.

Men fråga gärna din Chevrolet-återförsäljare annars, kanske är billigt ändå eftersom nycklarna annars bara ligger och tar "plats" :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Extra nyckel

Det var ju himla hyggligt. Kan du skicka Pm, så jag kan överföra, namn mm. Bara ett test kan du se bilden här. Kanske du är hygglig och tar bort den gamla länken som inte funkar. Går inte att ändra inlägget senare?
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel

Hej igen!

Jo nu fungerar bilden :)

Rensade lite bland inläggen men det är ingen fara :)

Det ska gå ändra bland inläggen men inte radera dem.

Jag hörde med Holmgrens bil ang. nyckeln och det verkar väl inte som dom har det hemma eller så, dom får nog beställa och priset vet jag inte just nu, men det är nog dyrt, vet att enkel nyckel till BMW (äldre årsmodeller) kostar runt 400:- och då är det ingen kod osv.

Men jag kan återkomma med pris vad dom vill ha i Sverige också.

PS, jag skickar PM till dig ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Extra nyckel

Tackar så mycket. Men det går inte att ändra meddelande mer än sista man lagt in?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel

Hej!

Nej jag vet, jag kanske ändrar om den inställningen ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Extra nyckel

Fick nyckeln idag på posten. Stack in till staden så de fick slipa till den. Var lite lömsk när jag satte in den
i tändningslåset, läste på internet att airbagen kunde lösa ut om det var fel :o Men det gick bra bilen startade så fint :D Nu är det bara att hoppas på att det blir lite värme så man kan ta ut bilen med. Stort tack Jonathan, och tack för du lägger ner så mycket energi här på forumet.

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel

Hej!

Jag måste dock ursäkta mig, skickade nyckeln en dag för sent :( Jag ville skicka i vadderat kuvert för säkerhets skull så jag ordnade det igår :(

Men bra att du fick nyckeln idag och att den fungerade!

PS, airbagen kan ej lösa ut, motståndet skiljer alltför mycket mellan de 15 olika nycklarna :D

Och sedan är ju en lösning att man monterar en resistor permanent på kabeln till tändningslåset, då är den alltid "ON" så att säga.

PS, ska starta upp en liten shop här på forumet där jag säljer nycklar till alla USA-bilar :) Fick idén från dig ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Extra nyckel

Är nog inte dumt att sälja nycklar. Var problem när jag skulle fixa min innan du hjälpte mig. Tänkte först göra som du nämnde innan och kört med vanliga nycklar. Men de hade inte rätt ämne för att göra någon, den tidigare de fixade gick inte ens i tändningslåset :roll: Men de slipade till nyckeln du fixade utan betalning som tur var. Men nu är ju allt som det ska när det gäller det ;) Känns inte bra att inte ha någon reserv.
Skriv svar