Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
Magnush
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 11:48

Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Hej

Behöver nu hjälp från någon med nya idéer.

Har en Ford maverick 2004 som började krångla förra veckan. Det började med missljud från tanken när jag stod still. Det var ett vinande och dunkade ljud. När jag började köra igen så tappade bilen all kraft och jag kunde frikoppla och pumpa på gasen och sedan få upp varvtalet och köra en bit igen. Bytte efter det bensinpumpen och bilen fungerar bra igen. Har säkert kört 20 mil i korta sträckor utan problem. Igår kom felet tillbaka efter att kört cirka 10mil. Efter att bilen sedan stått under dagen kunde jag köra ungefär samma sträcka hemåt igen innan felet kom tillbaka och bilen blev kraftlös och missljud kom från bränslepumpen. Förstår inte hur bränslepumpen ens kan få fram dessa dukande ljud? Bilen går nästan alltid på tomgången efter att problem kommer men hackar och är kraftlös om man ska köra iväg.

Någon som har några idéer?

Magnus
Senast redigerad av Avenger den lör 12 mar 2016, 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Tjena!

Har du även bytt bränslefiltret?

Vad köpte du för bensinpump, vilket märke?

Låter det fortfarande lika illa med "dunkande ljud" fastän du har bytt pumpen?

Lyser motorlampan något?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnush
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 11:48

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Märker nu att när jag vrider på tändningen surrar pumpen i 5 sekunder. Sedan kommer det oregelbundna dunkande ljud låter som man slår häftklammer. har provat att byta relä ingen skillnad. Bränslefiltret har Jag inte bytt. Provade att bifoga en ljudfil men det gick inte.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Kan det vara någon smuts i tanken eller att pumpmodulen sitter löst?

Jag hade tagit ner allting och inspekterat om det är sådana oljud, samt bytt bränslefiltret också.

Lyser motorlampan? Vad är det för märke på pumpen du köpte?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnush
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 11:48

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Tanken såg fin ut när jag bytte pump och jag har provat att ta bort tanklocket för att utesluta ventilation i tanken. Pumpen var från skroten från en likadan bil, kan man ha sån otur att den pajar efter 50 mil kanske. Armaturen sitter fast i botten i några plastclipps. Ingen motorlampa lyser och inga felkoder i minnet.

Kollar jag på fuel pressure och en graf så ser den jäkligt konstig ut och den flyger upp under varje ljud. När jag bytt pump var den jättefin och ökningen som ses där är när jag gasar till.

Vad gör att pumpen stannar, dvs som känner att trycket är uppe?
Bilagor
image.jpeg
image.png
Användarens profilbild
Magnush
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 11:48

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Lossade bränslefiltret och det rann ut en brun sörja. Efter det att jag är blåst ur och rengjort filtret har inte pumpen låtit konstigt. Så hoppas det var felet. Det jag inte får ihop är varför det tar så lång körsträcka innan den stannar. Kan det bli så med ett näst intill tätt filter?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Jag har haft liknande symtom från ett dåligt filter, fast det var inte riktigt så dåligt tror jag inte, men det var helt klar igensatt då bilen stannade efter en stunds körning och den kunde tveka lite.

Ang. graferna ovan, vilket program/app har du använt? Har bränsletrycket återigen blivit oregelbundet efter att du bytte pumpen (fram till dess att filtret byttes)?

Det bästa är att köpa ett nytt filter, Hansen Racing har ett till Ford Escape (Maverick) 2.0 -2004 för 215 kr.

Hoppas att det löser sig.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnush
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 11:48

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Hej
Tänkte avsluta denna tråd med lösningen ifall någon får samma fel. Det var jordfel som orsakade problemen. 12 volt fram till pumpen och den gick men inte tillräcklig jord. Drog ny jordkabel och pumpen gick som den skulle efter det.

Magnus
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

Skönt att det löste sig!

Det är inte alltid man tänker på att jordningen kan vara felorsaken, lätt hänt att man glömmer den punkten.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Magnush
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 12 mar 2016, 11:48

Re: Ford Maverick 2004 bränslepumpsproblem

EOBD-facile heter appen, missade den frågan.:-)
Skriv svar