Jaha, då var det ett tag sen man gjorde något roligt åt bilen.
Har inte riktigt haft tiden och lusten, och när den väl infunnit sig så har det varit skitväder
Men, men, fick ett litet ryck nu i helgen och fixade kablaget som skall användas till framlyktorna
Utgångläget är ju att det är H4 som orginal i bilen, men mina nya strålkastare har amerikanska kontakter (H13). Vill ju inte kapa i befintligt kablage så jag gjorde följande:
Beställde 2 st förlängningskablar med H13 kontakter från ebay:
Kapade sedan av hankontakten i ena änden , då det är honan som kopplas in på de nya strålkastarna.
Och den ser ut så här:
I den andra änden skall en "omvänd" H4 kontakt monteras, dvs en H4-kontakt med utstående stift(hanar).
Dessa såg ut så här omonterade:
Dessa stift löddes på sladdarna:
De trycktes sedan in på resp plats i sockeln.
Kolla i kopplingsschema eller mät upp i bilens H4-kontakt vilket som är hel-, halvljus resp jord
Färdiga resultatet blev detta:
Japp, då ska man bara få tid till att montera strålkastarna.
Nu hade ju lusten att göra något mer infunnit sig.
Tänkte då att det var dags att lägga på toningsfilmen på bakljusen
Sagt och gjort , det började ju jättebra, på dom plana och raka ytorna som man börjar med gick det galant och såg jättebra ut. Sen kom det lilla helvetet
Bakljusen på Calibern har ju en hel del kanter och vinklar och problemområdet är det inringade i bilden
Det spelade ingen roll hur jag gjorde, det blev alltid veck eller bubblor kvar och efter ca en timmes slit
med sprayande och värmande och skrapande så konstaterade jag att det såg fördjxxxxxx ut.
Slutade med att jag värmde lite för mycket och limmet släppte från filmen på en del ställen, nu såg det ännu värre ut
Slutade med att jag slet bort filmen och funderar nu starkt på toningsspray istället.
Film funkar kanonfint på raka, släta och lätt välvda ytor men inte på mina bakljus
kan jag konstatera.
En liten undran angående toningsspray, går den att få bort om man vill återgå till original ?
Och var köper man den, finns det på biltema ?