Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Awd Chevrolet Trans sport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
doggelito
Station Wagon

Awd Chevrolet Trans sport

Har nyss köpt en Transsport Awd-03 16 000 mil. Den går fint i motor och låda men jag tycker fyhjulsdriften är för dålig, det verkar som den bara drar på framhjulen. Är det nån knapp i bilen som jag missat eller kan Awd`n "slitas ut" så den drar avsevärt mer fram ? ? ?
-Tacksam för svar !
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Awd Chevrolet Trans sport

Det finns ingen knapp som kopplar in AWD utan det sköts av kontrolldatorn. Däremot kan den välja att slå av AWD pga att den detekterar något fel, men då ska en indikatorlampa lysa för det.

Olika individer är olika snabba på att driva på bakhjulen, det ska skötas av versatrak-enheten som sitter motsvarande diffen bak. Den går inte att renovera och är svindyr att köpa som ny reservdel från GM (om det ens går numera). Det man kan göra med den är att byta olja i den, men det ska vara en special-olja som bara går att köpa från GM och som lär vara dyr.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Välkommen till forumet och grattis till bilköpet :)

Fungerar AWD-lampan vid uppstart av bilen? Den bör indikera glödlampans funktion genom att lysa några sekunder när man startar bilen.

Hittade detta i servicemanualen, kanske är något som man kan testa om man har tillgång till lift? Annars kan man åka till någon verkstad och fråga om man får låna/hyra liften under en halvtimme ..? =)

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... wdtest.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
doggelito
Station Wagon

Tack för era svar, fan va bra med forum!

När jag testade stod jag i en hal backe och där slirade det fram, det verkade som den diffade fram, men bak var det dött. Efter det började lampan med 4 axlar (drivlinan överkryssad) att lysa.
Efter jag stängt av och seda startat den igen var lampan släckt. Bilen är servad regelbundet och enl. förre ägaren är oljan bytt till den där svindyra.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om jag förstått det rätt så finns dels en sensor och en kontrollspänning till versatrak-klumpen, dels så måste ABS-sensorerna fungera. Jag har själv ingen AWD så jag har inte tittat så noga på det.
Skriv svar