Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd Dodge ram 1500 2002 >

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Snöret
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 10:57

Köpråd Dodge ram 1500 2002 >

Tjena ny medlem här som skulle behöva lite expert hjälp!
har vart sugen på en dodge nu ett bra tag!
Så tänkte fråga lite vad som man ska kolla på osv vid köp!
Har sökt lite men inte blivit så mycket klokare.
Har tänkt köpa en med v8an, mellan 70-80k , 2002 och uppåt.
Har hittat en som ser bra ut prismässigt och lite sånt, men med lilla v8an. Antar att det är 4,7 liter på den?
Så min fråga är e den lilla motorn något att ha? Eller e det värt å leta vidare efter en med 5,7 l?
Nån har jag läst skrev att den var slö och på ett annat ställe hade nån skrivigt att den va bra!
så behöver lite tips och råd.



Tack på för hand
Mvh Snöret
Senast redigerad av Avenger den mån 05 nov 2012, 20:48, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Doge ram 1500 2002 >

Hej!

För den summan så verkar det vara svårt att hitta en nyare generation, men den bilen du kikat på (http://www.blocket.se/kalmar/Dodge_Ram_ ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;) ser ju kanonbra ut! :) Hade man haft de pengarna över så hade jag slagit till direkt, men jag är väl lite impulsiv vid sådana bilköp :lol:

Carfax är en bra källa att kolla upp, såg att ovanstående bil har historik ifrån USA, värt att köpa en sådan rapport om det går så långt att du provkör och fungerar på ett köp :) ..tråkigt att bli överraskad med något i framtiden, men även lite kuriosa att veta bilens historia :P

Det bästa är nog om du provkör bilen och skapar en uppfattning om "lill" V8:an, alla tycker nog olika beroende på vad man ägt för bilar tidigare =) ..men 5.7:an är ju helt klart på en annan nivå, 100 hästar till :)

Blandad körning för 4,7 = 1,8 liter/mil samt 5,7 = 1,7 liter/mil (enligt regeringens hemsida i USA).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Snöret
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 10:57

Re: Köpråd Doge ram 1500 2002 >

Tjena tack för informationen med motorn, då kan man ju nästan lika gärna köpa en med 5,7l då dom typ drar lika mycket. Annars kanske man ska försöka köpa en disel men isåfall gå ner i årsmodell.
Va den bilen jag spanade lite på, den verkar dock vara sold nu då annonsen är borta från blocket.

Så får ta och titta runt lite extra och få i hop lite mer pengar till en bil!
Är det något annat generellt man ska kolla på på ramarna? Eller något annat råd ni har till en som kollar efter sin första dodge.
MVh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Doge ram 1500 2002 >

Men med en diesel så blir det väl en större modell, 2500 eller 3500? =) Bättre med en 1500 om du ska använda den som vardagsbil.

Strålkastarna på de tidigare modellerna är dåliga, ända upp till faceliften 2007 >, så dom får man ta en titt på oavsett modellår, t ex. 96-97 eller 03-04, i vintermörka Sverige så är det bra att kunna se på vägarna :D

Synd att den var såld på blocket, verkade vara ett riktigt klipp med den summan =(

Den viktigaste service på dessa bilar är automatlådorna och bakaxeln, inte för att försumma andra oljebyten och filter såsom motorn, luftfilter osv., men det är extra viktigt med det andra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Snöret
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 10:57

Re: Köpråd Doge ram 1500 2002 >

Aha okej! kan ju vara bra att se något på kvällarna!

Nej precis ska man ha disel så är det väll 2500 som är minst, och tanken är väll att bilen kommer användas till vardags eller ja lite allt möjligt då det kommer vara ända bilen.
Men skillnaden på dem är väll lite va dem får dra osv? Sen så brukar ju ofta dislarna vara c korts reggade också vad jag har kommit fram till!

Får kolla lite nu och då på blocket om man kan hitta nåt som ser bra ut! :D

Tack för hjälpen !
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge ram 1500 2002 >

Tycker att 1500 är en perfekt och maffig storlek, det är ju inte som Nissan KingCab o liknande som är Mid-Size, alla RAM 1500 är Full-Size vilket inte kan jämföras mot någon svensksåld Pickup storleksmässigt =)

Efter att ha scannat igenom blocket.se och andra sidor så verkar följande gälla:

60-80k så kan man hitta en fin 1500 av tidigare generation, men vill man ha 02 > så gäller det nog att lägga på 60 tusen så man kommer upp i 120-140 k (MINST) om man vill ha en i fint skick.. förstår fortfarande inte hur den 04:an kunde vara så billig som fanns på blocket igår, det måste varit något fel på den ? :roll: Eller bästa klippet på flera månader! =)

Här var en riktigt snygging:

http://www.blocket.se/gotland/Dodge_ram ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false; ..inte ofta man ser sådana modeller :)

En billig 02:a med en mindre motor:

http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_r ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Snöret
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 10:57

Re: Köpråd Dodge ram 1500 2002 >

Hehe har också renast alla bilar på blocket! Jo precis vill man ha en 02- så får man punga ut en del! Men gillar inte riktigt hur dom äldre ser ut! Iof man kan få sjyst stuk på dom också men inredningen ser i mitt tycke lite tråkig och gammal ut. Har iof bara sätt bilder på nätet så kanske är annat på riktigt.

Som du säger 02an som låg ute för 65 känns lite konstigt, ovanligt billig. Även om det va lite små fel, men kan ju vart kanske att han hade "lilla" motorn.
Hällst vill jag ju ha en med dubbelhytt eller 1,1/5.
Får se när det kommer upp något som ser intressant ut!
Tack för att du lägger ner en massa tid på det !

Mvh Snöret
Användarens profilbild
Swedde
SUV
Inlägg: 250
Blev medlem: ons 11 jul 2012, 10:01
Ort: Hörnefors

Re: Köpråd Dodge ram 1500 2002 >

Eller köp en Hemi som jag gjorde ... lätt värt bara ljudet ..:-)
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Användarens profilbild
Snöret
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 10:57

Re: Köpråd Dodge ram 1500 2002 >

Haha måste bara visa ett mail jag fick när jag såg en bil ute för lite väldig mycket mindre än vad den är värd!
var en dodge 2500 med cummins motorn!
Allt lätt för bra för å va sant men man måste ju ändå höra av sig.

Här kommer svaret på mitt mail jag skickade.

Ska tillägga att annonsen försvann från blocket samma kväll och att han svarade idag!
I blocket annonsen stod det också att det var en Lars som sålde bilen, fick svar av en Pawel.
Ska till lägga att det stod i annonsen att bilen fanns i dalarna, och att den var skriven på inte allt för bra svenska.
Google translate

"
Hej,

Tack för ditt meddelande och intresse. Bilen är fortfarande till salu för närvarande. Det är en Dodge Ram 2500 Laramie 4x4 5.9l diesel lätt lastbil. Du kan köra lätt lastbil med B-körkort.
Det är i utmärkt skick ute och inne, har inga tekniska skador, inga bucklor, rost eller olyckor. Alltid hölls i garaget när den inte använts. Har varit otroligt väl underhållna och behandlas med största omsorg.
Mekaniskt är bilen i mycket gott skick, däcken är i gott skick, bromsar fungerar mycket bra och bilen ger mycket god bränsleekonomi. Jag säger er uppriktigt att i denna stund vet jag inte ett problem som detta fordon kan ha och jag ger dig mitt ord på att jag aldrig tvingat det och jag gjorde alla ändringar på gång. En uppsättning vinterdäck ingår till.

Priset är lite under värde eftersom jag har nyligen återvänt till Southall (nära London), Storbritannien och fordonet är här med mig.
Jag tänkte på att hålla det men det är en vänster bil och inte ger säkerhet för mig och min familj på brittiska vägar så jag måste sälja den för att köpa en bil med ratten på höger för brittiska gator.
Om du fortfarande vill köpa skicka mig ett e-mail så att jag kan ge mer information om hur processen av export fungerar!

Jag kommer att vänta på ditt meddelande.

PS: Jag fastsatt du fler bilder!

Hälsningar,
Pawel"


Fick mig ett gått skratt iaf =)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge ram 1500 2002 >

:lol:

..men lite konstigt, det brukar vara tvärtom, köpare som kontaktar säljare :lol: Har dock hänt mig ett par gånger också när jag kikade efter bil för ett par månader sedan =D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar