Smidiga bilar att byta vattenpump på eller?
Skönt att det ordnade sig så fort.
Vi var i Bolivia över jul och nyår, hon-som-bestämmer kommer därifrån så vi var hos hennes familj. Två månader totalt, men jag var hemma en sväng pga av jobb i två veckor i december. Ca 30 timmar enkel resa, men jag brukar tycka att det är avkopplande med långa flygningar eftersom då kan man inte göra någonting annat än att ta det lugnt. Finns mycket att skriva om bilar i Bolivia, men då skulle det bli väldigt off-topic. En liten annektot dock: Eftersom jag kom fram mitt i natten på återresan så hade min svägerska beställt en taxi från bolaget vi brukar använda. Hur som helst, de vanligaste taxibilarna är gamla japanska bilar där Toyota Corolla är absolut vanligast. Det stod en sådan där på flygplatsen och väntade på mig, men när vi skulle åka iväg så gick det inte att vrida om nyckeln i tändninslåset. Chauffören, som var en ung kille, blev väldigt nervös för det var inte hans bil utan han hade lånat den av en kompis då hans var på verkstad. Jag hjälpte honom och efter mycket fipplande med nyckeln lyckades vi få den att gå runt så långt att rattlåset gick ur men att få den i tändläge var helt omöjligt. Nästa steg var att koppla loss kabeln från tändlåset, jag hade ett universalinstrument i ryggsäcken så att vi kunde mäta var det fanns spänning som sedan skulle bryggas till två ställen för instrument och tändning och så till ett tredje för att köra startmotorn. Det bryggade vi med kabel som vi klippte från någon funktion som verkade oviktig, givetvis med tillåtelse från bilens ägare. Sedan gick det bra att köra, killen var jätteglad för om det varit någon bolivian han skulle ha hämtat så hade han antagligen fått stryk och jag var nöjd med att jag inte behövde ta någon annan taxi för det är någonting man ska se upp med där även om de som finns på flygplatsen är pålitliga.Avenger skrev:P.S, vart i Sydamerika åkte du?Det var låååångt hemifrån!