Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

Är intresserad av min bils historia, varifrån den kom innan den hamnade i Sverige. Har letat lite på sidor där man kan söka efter VIN-koden men har inte fått fram så värst mycket, bara att det är en Gmc Savanna -97 och det visste jag redan. Utan jag är mer intresserad av var i nordamerika den har rullat och så.

Man kan ju beställa en komplett VIN-rapport på nätet för mellan $30-$40 men hur mycket avslöjar den om detta? Det verkar mera vara om den har rullat kommersiellt eller varit inblandad i olyckor. Visst jag kan tänka mig att betala för infon, men då vill jag vara säker på vad jag får och en googling på dom mest populära sidorna om detta ämne är rätt så vaga på denna punkt.

(Förresten, vet någon vart i Canada som Gmc har sin fabrik? Eller om det finns fler.)

Hmmm, får svara på min egen fråga, Wentzville, Missouri verkar det vara... Och jag som trodde att alla Gmc byggdes i Canada, där lärde jag mig nåt nytt.

Däremot så byggs G-series vans, GMC Vandura, Chevy Sportvan samt GMC Handi-Van i Scarborough, Ontario. Kanske det som spökar i mitt huvud.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

http://www.carfax.se" onclick="window.open(this.href);return false; är en bra sida, där kostar en rapport cirka 49:- ;) (men det kanske du redan har kollat?)..

Annars kan du nog skicka ett mail till Transportstyrelsen, dom har sådan information sparad (måste skickas in till dom när en bil importeras).

Nja, cirka 20% av fabrikerna kanske ligger i Canada :P (uppskattningsvis), där behöver dom nog inte låsa dörrarna efter sig när dom går hem på fredagarna, haha, det förekommer ju inga brott i Canada :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

Tusen tack för länken till Carfax, den hade jag faktiskt missat. Jag var så inställd på att sådana här tjänster bara fanns i Usa så jag hade totalt missat att söka på hemmaplan, och 49 kronor är ju dessutom överkomligt.

Nu fick jag reda på att min bil hade rullat i Florida innan den kom hit via 5 månader i Nederländerna. Kul att veta.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

:P

Tror jag ska köra en Carfax på Dodgen, har faktiskt glömt det (har bara frågat Transportstyrelsen lite om bilen), ska bli spännande! :D

Postar resultat här i tråden! :D

PS, carfax-rapporter ökar värdet vid försäljning ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

Hmm, fick nu svar från carfax, både en svensk och en amerikansk rapport :(

Det var inte helt vad jag har väntat mig! : :cry: haha, bilen har tydligen varit i en "svår olycka" i Kalifornien och flyttades till Oakland därefter, med mera.. :oops: ajja, den fungerar i alla fall nu xD
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Norrsken
Minivan
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:51
Ort: Stenungsund

Re: Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

Kanske inte det roligaste att få reda på att den har varit med om en olycka. Huvudsaken är i alla fall att reparationen är riktigt gjord. Hur som helst, Carfax kommer bli en sida jag kommer kolla in ofta i samband med att man letar efter nya objekt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur få reda på orginalhistorik genom vin?

Ja carfax är riktigt bra! :P men sidan är främst riktad till USA-importerade bilar och då passar det mig bra xD
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar