Tisa's Chrysler Great Voyager
Tisa's Chrysler Great Voyager
Hej! Då var det dags för mig att starta upp en projekttråd av familjens nyinskaffade Chrysler Grand Voyager 3.3 AWD från 2001 med 15200mil på mätaren. Vi har varit ute i voyager svängen tidigare, men när vi fick våran tidigare vojje sönderslagen så fick vi totalt hjärnsläpp och köpte en v70.. 6 månader senare hade medicinen börjat verka ordentligt så då sålde vi volvon ich köpte denna istället.
Syftet med projekttråden är att få hjälp.. med 17år erfarenhet som volvomek varav 10 professionellt så är jag inte främmande för att skita ner mig.. jag kan dock inte mycket om dessa slagskepp men hoppas kunna lära mig och delge lite kunskap.
Har en hel del planer på vad jag skulle vilja göra men det får vi senare när jag benat ur de irritationsmoment jag hittat i bilen so far.
Kommer som jag alltid brukar göra ta massor av bilder och dela med lif av.
Vi kan ju börja med detta:
Inte ska väl alla tecken vara inrutade när man kör?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Syftet med projekttråden är att få hjälp.. med 17år erfarenhet som volvomek varav 10 professionellt så är jag inte främmande för att skita ner mig.. jag kan dock inte mycket om dessa slagskepp men hoppas kunna lära mig och delge lite kunskap.
Har en hel del planer på vad jag skulle vilja göra men det får vi senare när jag benat ur de irritationsmoment jag hittat i bilen so far.
Kommer som jag alltid brukar göra ta massor av bilder och dela med lif av.
Vi kan ju börja med detta:
Inte ska väl alla tecken vara inrutade när man kör?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Annons
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
så då har jag fixat en lite film också på mitt instrumenthus under självdiagnos.. tycker inte riktigt att visarna beter sig som dom bör och som man har sett andras instrumenthus göra på YT.
" onclick="window.open(this.href);return false;
vad tror ni? är det läge för nytt instrumenthus? om ja svindyrt eller?
ska prova och riva det i em och se om man kan se några uppenbara fel.
/Timo.
" onclick="window.open(this.href);return false;
vad tror ni? är det läge för nytt instrumenthus? om ja svindyrt eller?
ska prova och riva det i em och se om man kan se några uppenbara fel.
/Timo.
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
Spännande med en till projekttråd!
Det där såg inte riktigt friskt ut i mätarhuset, mätarna studsade som fasiken Det visade ju heller inga riktigt C-koder (Cluster Codes)
Det kan vara alltifrån mätarhuset, BCM eller vad gäller PRND.. så kanske det är kontakten till växellådan, spraya lite elektronikrengöring efter att du lossat den, är ganska stor med många taggar/pins.
Kolla bildelsbasen efter instrument, eller ebay.se > Tyskland ..sök på t ex. "Voyager Tacho" eller "Voyager Kombiinstrument" eller dylikt.
Det där såg inte riktigt friskt ut i mätarhuset, mätarna studsade som fasiken Det visade ju heller inga riktigt C-koder (Cluster Codes)
Det kan vara alltifrån mätarhuset, BCM eller vad gäller PRND.. så kanske det är kontakten till växellådan, spraya lite elektronikrengöring efter att du lossat den, är ganska stor med många taggar/pins.
Kolla bildelsbasen efter instrument, eller ebay.se > Tyskland ..sök på t ex. "Voyager Tacho" eller "Voyager Kombiinstrument" eller dylikt.
Re: Sv: Tisa's Chrysler Great Voyager
Nej du det är helt klart nåt galet, sagt i gjort så har jag nu rivit ur instrumenthuset och plockat isär. Det gav inte mycket dock..allt såg fint ut och inget luktade bränt. Men när jag ändå hade det isär så lödde jag om alla stora lödpunkter inkl huvudkontakten. Vi får se om det hjälper. Bilder? Självklart:) kommer upp lite senare.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
Ja, den verkade lite knäpp när man såg videon, skämt åsido
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
Om man kollar denna video på ett instrument de kör en check/kalibrering på
så kan man ju lugnt säga att din inte är som den ska.
[youtube][/youtube]
Frågan är ju om det annars är nån ICM eller liknande på dessa bilar som kan strula?
Felen kanske har gått tillbaka till ICM:n som på de tidiga Vojjarna som t.ex. min.
så kan man ju lugnt säga att din inte är som den ska.
[youtube][/youtube]
Frågan är ju om det annars är nån ICM eller liknande på dessa bilar som kan strula?
Felen kanske har gått tillbaka till ICM:n som på de tidiga Vojjarna som t.ex. min.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
Det är bra när man kommer ihåg att ladda upp bilder ochså *doh*
Här kommer en liten bildserie på hur man river instrument huset på en gen 3:a
Först bort med panelen i botten på instrument huset (bara dra rakt upp)
Sen lossa och ta bort 4 stjärnskruvar (2 uppe och 2 nere på) och lirka försiktigt bort panelen från instrument huset
Sen ser du ytterligare fyra svarta stjärnskruvar i hörnen på instrynentklustret som nu är synligt, ta bort dessa och lirka fram klustret genom att vicka det mot dig i överkant
När du väl fått ut kasetten så ser du kontakten till den,
Man klickar ner den röda plastflärpen mot instrumenthuset och trycker ner den svarta nu frilagda spärren och sen kan man dra loss kontakten
Och nu är huset löst. Placera det på en bra arbetsyta så tar vi och inspekterar det.
till vänster om mitten hittar vi anslutningen till multikontakten. det är baksidan av denna jag vill åt.
Lossa och ta bort 2st små stjärnskruvar, 1 i varje ände av instrumentklustret.
tryck in försiktigt och frigör de plastsnäppen som håller klarplast biten mot huset hela vägen runt.
lägg klarglaset åt sidan och beskåda din framgång! ta en klunk iskall öl i belöning och förbered dig på att nu kommer den svåra biten.
knäpp loss kontakten till strömförsörjningen på husets baksida
här ser du en av de skruvar som håller kretskortet mot det vita plasthuset, helt omöjligt att nå som enheten ser ut än. alltså mer demontering--->
genom att försiktigt bryta hela vägen runt på bakgrundspanelen för visarna så kan man lirka loss de fyrbenta stegmotorer som fungerar som drivning för visarna och samtidigt fästpunkt för visarpanelen
här syns tydligt spetsarna på stegmotorerna
här är motsvarande fästtorn på kretskortet, var försiktig dessa är gjorda i tunnplåt och deformeras lätt
en översiktsbild på kretskortet, lamporna till alla varningssymboler utgörs av dioder och är lödda direkt på kortet ( svårt att byta om man inte är en hejare på lödning), pilarna pekar på de 3 enda skruvar som håller kretskortet mot plasthuset. det finns ett antal vita plasthakar som hjälper till att hålla kortet på plats vik försiktigt dessa åt sidan för att kunna lyfta ur kretskortet.
en närbild på löd sidan av huvudkontakten till instrumentklustret, på min så ser allt bra ut trots att ljuset gör att det ser ut som kalllödningar överallt. för säkerhets skull så lödde jag om alla stora punkter på hela kortet.
när du har demonterat skruvarna och pillat på platshakarna så lossar kortet och du kan vika upp det för att se det som jag uppfattar är ström/strömstyrningen till kretskortet.
denna hålls på plats av en skruv och två hakar som synes när du tar loss den så visar sig en transformator och lite kondingar på komponentsidan har ej bild på det tyvärr. jag lödde även om denna i alla sina punkter.
när du anser att du är klar så monterar du allt i omvänd ordning /lycka till jag avsäger mig allt ansvar och du gör detta på din egen bil på egen risk.
jag hade dock samma symptom när jag monterat ihop allt så instrumenthuset är nog oskyldigt i mitt fall.
/Tisa
Här kommer en liten bildserie på hur man river instrument huset på en gen 3:a
Först bort med panelen i botten på instrument huset (bara dra rakt upp)
Sen lossa och ta bort 4 stjärnskruvar (2 uppe och 2 nere på) och lirka försiktigt bort panelen från instrument huset
Sen ser du ytterligare fyra svarta stjärnskruvar i hörnen på instrynentklustret som nu är synligt, ta bort dessa och lirka fram klustret genom att vicka det mot dig i överkant
När du väl fått ut kasetten så ser du kontakten till den,
Man klickar ner den röda plastflärpen mot instrumenthuset och trycker ner den svarta nu frilagda spärren och sen kan man dra loss kontakten
Och nu är huset löst. Placera det på en bra arbetsyta så tar vi och inspekterar det.
till vänster om mitten hittar vi anslutningen till multikontakten. det är baksidan av denna jag vill åt.
Lossa och ta bort 2st små stjärnskruvar, 1 i varje ände av instrumentklustret.
tryck in försiktigt och frigör de plastsnäppen som håller klarplast biten mot huset hela vägen runt.
lägg klarglaset åt sidan och beskåda din framgång! ta en klunk iskall öl i belöning och förbered dig på att nu kommer den svåra biten.
knäpp loss kontakten till strömförsörjningen på husets baksida
här ser du en av de skruvar som håller kretskortet mot det vita plasthuset, helt omöjligt att nå som enheten ser ut än. alltså mer demontering--->
genom att försiktigt bryta hela vägen runt på bakgrundspanelen för visarna så kan man lirka loss de fyrbenta stegmotorer som fungerar som drivning för visarna och samtidigt fästpunkt för visarpanelen
här syns tydligt spetsarna på stegmotorerna
här är motsvarande fästtorn på kretskortet, var försiktig dessa är gjorda i tunnplåt och deformeras lätt
en översiktsbild på kretskortet, lamporna till alla varningssymboler utgörs av dioder och är lödda direkt på kortet ( svårt att byta om man inte är en hejare på lödning), pilarna pekar på de 3 enda skruvar som håller kretskortet mot plasthuset. det finns ett antal vita plasthakar som hjälper till att hålla kortet på plats vik försiktigt dessa åt sidan för att kunna lyfta ur kretskortet.
en närbild på löd sidan av huvudkontakten till instrumentklustret, på min så ser allt bra ut trots att ljuset gör att det ser ut som kalllödningar överallt. för säkerhets skull så lödde jag om alla stora punkter på hela kortet.
när du har demonterat skruvarna och pillat på platshakarna så lossar kortet och du kan vika upp det för att se det som jag uppfattar är ström/strömstyrningen till kretskortet.
denna hålls på plats av en skruv och två hakar som synes när du tar loss den så visar sig en transformator och lite kondingar på komponentsidan har ej bild på det tyvärr. jag lödde även om denna i alla sina punkter.
när du anser att du är klar så monterar du allt i omvänd ordning /lycka till jag avsäger mig allt ansvar och du gör detta på din egen bil på egen risk.
jag hade dock samma symptom när jag monterat ihop allt så instrumenthuset är nog oskyldigt i mitt fall.
/Tisa
Re: Sv: Tisa's Chrysler Great Voyager
Toppen guide
Skickat från min B1-A71 via Tapatalk 2
Skickat från min B1-A71 via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
Tack! Vad kul att ni gillar den, det kommer defenetivt mer av den sorten om det behövs, hittar mer och mer saker på bilen som jag lär riva ner och bygga upp för att få som jag vill. de infällbara backspeglarna spökar lite, eldrivna bakluckan går inte upp men väl ner när den känner för att lyssna på fjärrkontrollen, dvdn under passagerarstolen ger inget ljud och ingen bild till skärmarna i nackstöden, jag lär riva o kolla alla kontakter i motorrum och alla jord punkter etc i min jakt på den Elektriska gremlin som bosatt sig i bilen.
idag gjorde jag åter en cluster diag direkt efter en 30km färd i motorvägshastighet ( 110) jag märkte svaga ryckningar med fart hållare i och plan mark och märkbart obeslutsam växellåda i nedförsbackar, den visste tydligen inte hur mycket det skulle motorbromsa. då fick jag 100.0, 3, 4, 5, 6 i felkoder.. åkte hem igen ytterligare 30km och nu för en kvart sen ca, efter att bilen fått stå still i 6 timmar så gick jag ut och gjorde en ny cluster diag..
100.0 och 100.3 roliga bilar di här jänkarna. i stort sett alla felområden har Pcm:en inblandad i nån funktion eller ? undrar just om det kan vara pcm:en? kanske ska börja med att kontrollera alla Jordpunkter och förbindelser till alla moduler och punkter i hela bilen.. är ju inte såå många
idag gjorde jag åter en cluster diag direkt efter en 30km färd i motorvägshastighet ( 110) jag märkte svaga ryckningar med fart hållare i och plan mark och märkbart obeslutsam växellåda i nedförsbackar, den visste tydligen inte hur mycket det skulle motorbromsa. då fick jag 100.0, 3, 4, 5, 6 i felkoder.. åkte hem igen ytterligare 30km och nu för en kvart sen ca, efter att bilen fått stå still i 6 timmar så gick jag ut och gjorde en ny cluster diag..
100.0 och 100.3 roliga bilar di här jänkarna. i stort sett alla felområden har Pcm:en inblandad i nån funktion eller ? undrar just om det kan vara pcm:en? kanske ska börja med att kontrollera alla Jordpunkter och förbindelser till alla moduler och punkter i hela bilen.. är ju inte såå många
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
Så det blev ordning på bilderna till slut ?
Bra guide !
Bra guide !
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Re: Tisa's Chrysler Great Voyager
Mysko fel, inget roligt när det är något elektriskt med en ev. modul, det kan ställa till det
Ja, kontrollera gärna jordpunkterna, man vet aldrig om de kanske trilskas =(
Ja, kontrollera gärna jordpunkterna, man vet aldrig om de kanske trilskas =(
Re: Sv: Tisa's Chrysler Great Voyager
Vid närmre inspektion så.ser jag att motorn har läckt olja nånstans över startmotorn gammal svart klibbig olja som formligen har dränkt hela den sk transmission solenoid/pressure switch och tillhörande omgivning med alla givare från lådan. Vågar man dra på avfettning och skrubba lite för att sen köra rent med högtryck? Tänkte ändå riva varje kontakt stycke och sjävla solenoid enheten får nog sitta kvar. Tänkte ladda upp en bild på eländet med men tapatalk vill inte idag
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Sv: Tisa's Chrysler Great Voyager
Och vad f*n i hela hälsingland har det med chrysler att göra... spam! Radera, spärra och bannlys!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: Sv: Tisa's Chrysler Great Voyager
Haha ..tror jag fick bort den "illegala" användaren nu, men det verkar dyka upp nya varje dag, riktiga personer bakom spamutskicken istället för "robotar" =)Tisa75 skrev:Och vad f*n i hela hälsingland har det med chrysler att göra... spam! Radera, spärra och bannlys!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2