Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bad car day.(Hjälp!)

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Det beror på vad du har för utrustning eftersom motorn måste tas ur nedåt så en lyft behövs, dessutom så är det att rekomendera att byta topplockspackningarna även på den motorn du sätter i i förebyggande syfte.

Att byta topplockspackning är lättare på så sätt att det räcker med en normal uppsättning verktyg + en momentnyckel och ungefär en helgs skruvande.
Annons
NickW
SUV

sverker skrev:Det beror på vad du har för utrustning eftersom motorn måste tas ur nedåt så en lyft behövs, dessutom så är det att rekomendera att byta topplockspackningarna även på den motorn du sätter i i förebyggande syfte.

Att byta topplockspackning är lättare på så sätt att det räcker med en normal uppsättning verktyg + en momentnyckel och ungefär en helgs skruvande.
Nja har inte utrustning för att höja bilen för att få ut motorn =(

Om man bara ska byta topplockspackning och skiter i att byta motor då är det något man klarar UTAN att ta ut motorn. Läste rundor lite innan och folk avrådde det verkligen då det tydligen skulle vara extremt svårt.

Räcker det med att skruva av lite delar här och där så man kommer åt topplocks packningen eller hur är det?
Bangar absolut inte för ett sådant här jobb utan tycker att det låter väldigt intressant och givande . Går självklart inte blind in i jobbet utan kommer läsa upp mig ordentligt och hitta så mycket hjälp som möjligt =)
~W
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är väl 4 skiftnycklar i svårighetsgrad, dvs fullt görbart om man är noggran och inte har tummen mitt i handen. Det ser trångt ut under huven men vartefter man plockat bort t.ex. övre insuget blir det bättre plats att komma åt.
NickW
SUV

sverker skrev:Det är väl 4 skiftnycklar i svårighetsgrad, dvs fullt görbart om man är noggran och inte har tummen mitt i handen. Det ser trångt ut under huven men vartefter man plockat bort t.ex. övre insuget blir det bättre plats att komma åt.
Låter ännu roligare nu :D :D

Har du några guider som du rekommenderar , och några länkar till materialet jag behöver för att ersätta nuvarande topplock?
~W
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag skrev en del om det för några månader sedan, leta lite här i forumet
NickW
SUV

sverker skrev:Jag skrev en del om det för några månader sedan, leta lite här i forumet
Några råd på vad man ska söka på? Verkar inte riktigt hitta det.
~W
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=1924" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=540" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=1199" onclick="window.open(this.href);return false;
NickW
SUV

sverker skrev:http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=1924
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=540" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=1199" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu känner jag mig riktigt dum! Men tack så mycket!
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vad tråkigt med den nyinskaffade bilen! :( Sådant blir man riktigt less på, men du verkar inte ge upp iaf! :) ..inte som när jag köpte en Saab för några år sedan och topplockspackningen gick sönder på 20 milsresan hem, då toppade vi hastigheten så den kokade lite till och det blev torrt i behållaren =) ..ja, jag var ganska sur då =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV

Avenger skrev:Vad tråkigt med den nyinskaffade bilen! :( Sådant blir man riktigt less på, men du verkar inte ge upp iaf! :) ..inte som när jag köpte en Saab för några år sedan och topplockspackningen gick sönder på 20 milsresan hem, då toppade vi hastigheten så den kokade lite till och det blev torrt i behållaren =) ..ja, jag var ganska sur då =)
Mjo blev lite sur på den =(

Snacka om att bli sur om bilen pajar efter 20mil. Hoppas den inte var för ny och att du pröjsade för mycket''?
~W
NickW
SUV

Avenger skrev:Vad tråkigt med den nyinskaffade bilen! :( Sådant blir man riktigt less på, men du verkar inte ge upp iaf! :) ..inte som när jag köpte en Saab för några år sedan och topplockspackningen gick sönder på 20 milsresan hem, då toppade vi hastigheten så den kokade lite till och det blev torrt i behållaren =) ..ja, jag var ganska sur då =)
Mjo blev lite sur på den =(

Snacka om att bli sur om bilen pajar efter 20mil. Hoppas den inte var för ny och att du pröjsade för mycket''?
~W
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Man kan nog misstänka att den såldes pga att det här problemet var på gång, men det är svårt att se vid provkörning om man inte vet vad man ska titta efter och det går aldrig att bevisa..
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Planera också för att byta oljekylaren eftersom du sannorlikt har en läcka där om den har tryckt ut motorolja i kylsystemet.
NickW
SUV

sverker skrev:Planera också för att byta oljekylaren eftersom du sannorlikt har en läcka där om den har tryckt ut motorolja i kylsystemet.
mjo men tydligen ska det ha blivit fixat. Har ej kommit ut någon mer olja under tiden jag har haft den
~W
NickW
SUV

Liten uppdatering. Små små steg framåt.

'Tvångsmatade' bilen med vatten medans jag luftade och fick i runt tio liter . Bilen började gå lite ojämt när jag hällde i de sista dropparna dock så jag stängde av den. Efter det så går den inte att starta igen. Gissar på batteriet igen och har startkablar och en annan bil som kommer imorgon och hjälper mig. Kollade oljan och vattnet som kom ut genom ventilerna. Ser bra ut ingen olja eller vatten har blandats hittills . Dock kom det upp små tunna tunna tunna svarta flagor när det bubblade ut lite vatten i flaskan. Antar att det kommer från kylaren och är någon slags av beläggning .
~W
Skriv svar