Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felsöka kablar CCD BUS?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Carl R
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 jul 2011, 22:41

Felsöka kablar CCD BUS?

Jag har fel på mina mätare på min Voyager -97/98.
Det är hastighetsmätaren, tempmätaren och soppamätaren som inte funkar.
Jag har lött om bägge yttersta pinnarna och mätt alla stift så att de har kontakt.
Jag har varit och fått felkodsavlägning med DRBIII, och enligt bilfirman var BCM'en okej och instrumentet dåligt. Felkoden som står antecknat på pappret var "No Resp Mic" och "Instrument" är antecknat.
Jag har efter detta testat med ett annat instrument med exakt samma resultat, dvs hastighet, temp och soppa funkar inte.
Jag kan bara dra slutsatsen att det finns nåt problem i CCD Buss sladdarna (vitsvart och lilabrun).
När jag drar till instumentet direkt från diagnosuttaget så blir det ingen skillnad.
Jag försöker nu hitta var dessa sladdar går in i BCM'en (Body Control Module) och blir inte riktigt klok.
Det är svårt att mäta på dem för att det sluter även mellan dessa kontakter, och jag är väl ingen el-fena heller.
Tips?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felsöka kablar CCD BUS?

Hmm,

Lät mysko :(

Jag hade börjat med att köra en självdiagnos (om du nu inte redan gjort detta):

Håll inne TRIP + RESET samtidigt som du vrider tändningen till ON, fortsätt hålla inne knapparna tills texten "codE" visas i displayen.

Meddela vad som händer och vad som står skrivet i displayen.

Har du med digital eller "analog" visare till automatlådan? Eller du kanske har manuell låda?

Provat att rycka batteriet också för att återställa PCM och BCM?

Har bilen stannat några gånger till följd av detta?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Carl R
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 jul 2011, 22:41

Re: Felsöka kablar CCD BUS?

Avenger skrev:Hmm,

Lät mysko :(

Jag hade börjat med att köra en självdiagnos (om du nu inte redan gjort detta):

Håll inne TRIP + RESET samtidigt som du vrider tändningen till ON, fortsätt hålla inne knapparna tills texten "codE" visas i displayen.

Meddela vad som händer och vad som står skrivet i displayen.

Har du med digital eller "analog" visare till automatlådan? Eller du kanske har manuell låda?

Provat att rycka batteriet också för att återställa PCM och BCM?

Har bilen stannat några gånger till följd av detta?
Självdiagnos funkar inte, inte på nåt av sätten. Det var därför jag va och fick den avläst.
Jag har manuell låda.
Att ta ur batteriet gör ingen skillnad.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felsöka kablar CCD BUS?

Bytte du mätarhus från en bil med samma årtal och manuell låda? Var det från en bilskrot eller liknande? Säker på att den fungerade? Annars om den fungerade med självdiagnos? Har du provat självdiagnosen flera gånger med beskrivningen ovan?

Har du möjlighet att skifta BCM (BCM sitter under rattstången om du lossar plastkåpan, modulen ska glida ut från fästet) från den andrabilen du skiftade mätarhus med?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Carl R
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 jul 2011, 22:41

Re: Felsöka kablar CCD BUS?

Avenger skrev:Bytte du mätarhus från en bil med samma årtal och manuell låda? Var det från en bilskrot eller liknande? Säker på att den fungerade? Annars om den fungerade med självdiagnos? Har du provat självdiagnosen flera gånger med beskrivningen ovan?

Har du möjlighet att skifta BCM (BCM sitter under rattstången om du lossar plastkåpan, modulen ska glida ut från fästet) från den andrabilen du skiftade mätarhus med?
Det var med automatlåda, men samma årsmodell. Det var från bilskrot japp. Självdiagnos fungerade inte.

BCM sitter ju nere framför vänster knä. Under rattkåpan sitter ju "Sentry key Immobilizer Module".
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felsöka kablar CCD BUS?

Hej igen,

Jag kollade på alla el-scheman nu och det måste ju (som du säger) vara något galet med kablarna eller BCM-modulen, kan ju inte vara fel på 3 st sensorer och som inte ger någon felkod.

Javisst, jag skrev fel om BCM:en, menar alltså under ratten och kåpan :P

Har du testat byta BCM:en fastän verkstaden sa att dom inte hittade något fel? Förstår bara inte hur det kan ha uppstått något fel i kablaget om det inte skruvats ned :|
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar