Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd: Chrysler voyager -98

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Henga66
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:40

Köpråd: Chrysler voyager -98

Hej

Har inte haft bil sedan 2004 och aldrig en amerikan. Ska eventuellt köpa en Chrysler Voyager från -98 och undrar om ni känner till nåt speciellt med den årgången, nåt vanligt fel eller dyl. Nåt annat jag ska titta efter vid köpet?

Jag undrar också vad ni anser är ett skäligt pris. Det är en 3,8 l V6, cd-växlare, takbox, dragkrok.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler voyager -98

Hej och välkommen till forumet och bilkörandet igen!,

Det är bra årsmodell du tittar på, en del problem med mjukvaran till automatlådan är lösta vid detta årtal och modell (3:e generationen) av Voyager.

Men du säger att du tittat på en med 3.8 liters V6:a? Är den 4WD? För annars brukar 3.8 litern vara Chrysler Town & Country, dvs. den modell som finns i USA (den är faktiskt bättre än de EU-sålda Grand Voyager).

Mina rekommendationer är att du köper en 2WD, och helst 3.8 liters Town & Country men dessa kan vara svåra att hitta från årsmoell -98, finns bara -96 på blocket vad jag kan se. Annars rekommenderar jag 3,3 liters från årsmodell -98.

4WD känns lite onödigt enligt mig.

Jag hade inte köpt en Voyager som rullat mer än 15 000 mil, vilket kan bli svårt att få tag på, MAX 17 000 mil men då ska dokumentation finnas på automatlådan.

Det sitter ingen kamrem utan det är kedja, så oroa dig inte för det.

Om du provkör bilen, kolla oljan i automatlådan, nivån samt färgen, ska vara fin röd färg. När du kollar oljenivån så kör du bilen varm i 20 min och åker till en bensinmack där marken är plan, låt bilen stå på tomgång HELA TIDEN MEDANS DU KOLLAR OLJAN, BILEN SKA ALLTSÅ VARA IGÅNG! Bläddra igenom PRND.. och avsluta i NEUTAL-läge (låt bilen stå på tomgång!), öppna huven och kolla oljenivån 2 gånger så att säljaren inte har kört med för lite olja i under en längre tid eller för mycket (bör ligga på strecket MAX).

Kolla så att parkeringsbromsen fungerar på bilen, är ett känt fel att den kärvar ifall den inte använts (är en fotbroms som trycks ned till vänster under ratten).

Kolla även strålkastarna då dessa lätt kan bli immiga.

Dragkrok låter lite sisådär, inte så jättebra om bilen dragit tunga husvagnar! Tar skada på automatlådan direkt om det inte sitter extra automatkylare. Kolla upp om ägaren dragit tunga last.

CD-växlaren brukar gå sönder på dessa bilar, kolla dess funktion noga.

Jag hade inte betalat mer än 30 000:- för en super fin Chrysler Town & Country -00 (dvs. USA-modellen som har absolut all utrustning!) som rullat max 15 000 mil.

Så om du tänker på en vanlig Grand Voyager som rullat över 20 000 mil så bör du inte ge mer än 15-20 000:- MAX.

Om jag varit dig så hade jag kollat på Dodge Grand Caravan från årsmodell -01, även om det är mindre utrustning så kan du känna dig mer säker på mindre driftsfel, automatlådan är aningen förbättrad från och med -01 på alla Chrysler.

Har du länk till bilen så hade det underlättat.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Henga66
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:40

Re: Chrysler voyager -98

Hej och tack för mycket bra info. En fråga, vad menar du med "...men då ska dokumentation finnas på automatlådan..." ? Menar du service o dyl?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd: Chrysler voyager -98

Hej igen,

Jao, får du inte med några kvitton eller papper som pekar på att lådan servats med olja samt filter så är det en risk, det viktiga är att leta efter ordet "ATF+4", har någon annan olja använts så kan lådan likväl vara slutkörd :|

MEN, oavsett så är det en risk att köpa en Grand Voyager eller Town & Country (-96-00) som rullat mer än 20 000 mil om lådan inte är utbytt eller renoverad.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Henga66
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:40

Re: Köpråd: Chrysler voyager -98

Å en fråga till...ursäkta okunnigheten men du nämner mest automatlåda, men jag antar att det finns manuell växellåda också?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd: Chrysler voyager -98

Hej,

Ja det blir mycket prat om automatlådorna :)

Den manuella lådan till 2,4 litern är ingen bra kombination = motorn har inte tillräcklig effekt för att driva den stora vikten egentligen.

Har du kollat på någon speciell bil? :) Har du länk till annonsen så kan man ta en titt..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Köpråd: Chrysler voyager -98

Testa även fönsterhissarna och lyssna efter missljud från motorrummet.
När bilen är igång, passa även på att ge instrumentpanelen en liten dask ovanför hastighetsmätaren ett par gånger och studera då om varvräknaren glappar till. Då slipper du de allvarligaste fel jag träffat på under de åren jag kört Chrysler Grand Voyager.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpråd: Chrysler voyager -98

Ja det var ett bra tips om mätarhuset/instrumenten, dessa kan (ofta) glappa i någon lödning! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar