Jo, är ju en stolt ägare till en Stratus -00 och vill nu öka med en Chrysler till.
Har länge gått och suktat efter en 300M med stora motorn på 3,5l årsmodell 00 och uppåt.
Men som alltid så blir man osäker och nu vill jag veta om det är något speciellt jag måste tänka på när det gäller denna bil?
Har varit och provkört och tycker den är underbar att köra samt att det händer ju något när man gasar.. =)
Mvh. Jerka
Köpråd: Chrysler 300M
Annons
Re: Köpråd: Chrysler 300M
Hej,
Det låter ju roligt att du vill skaffa ytterligare en Chrysler och samtidigt behålla den gamla
Jag har själv ingen 300M så det finns nog andra som kan svara på frågan bättre än jag, men bara för att jag inte äger en så har jag ändå lite info
Bra att du inriktar dig på -00 och uppåt, helst en -01 då -99 samt -00 hade en del barnsjukdomar som man brukar säga.
Tänk också på att motorn har en kamrem och ingen kedja, remmen bör bytas vid runt 10 000 mil fastän boken säger nästan det dubbla. Så försök leta fram kvitton på detta, för om remmen går av vid höga varvtal så gå nästan garanterat ventilerna sönder och motorn får skrotas.
Ja, visst händer det saker när man gasar!! Motorn var ju bäst i klass under 90-talet då den klådde alla tyska Premiumbilar
Kolla även efter kvitto på automatlådan, om den servats eller bytts ut eller renoverats. Den bör ju ha servats någongång så det är mycket viktigt att kolla efter ATF+4 i texten, annars kan lådan ha rullat med fel olja i åratal och är påväg att gå sönder.
Är det USA-import eller ej? Om det är, kolla http://www.carfax.se" onclick="window.open(this.href);return false; och få fram historiken om bilen, betala de kronorna det kostar, det är värt de!
Allt som allt så tror jag personligen att det är en mycket bra bil, överlägsen Chrysler Sebring, Stratus, Neon och även Town & Country / Voyager i det mesta (även 300C och Charger enligt många(?!!!)).
Den är piggare, mer driftsäker och mer komfortabel än de flesta bilar i samma klass och årtal (som du ser så har jag läst på eftersom jag själv tänkt köpa en ).
Ja, egentligen finns det väl ingenting generellt att oroa sig för, inspektera bilen och dess ursprung, samt kolla automatlådan!
Mvh
Det låter ju roligt att du vill skaffa ytterligare en Chrysler och samtidigt behålla den gamla
Jag har själv ingen 300M så det finns nog andra som kan svara på frågan bättre än jag, men bara för att jag inte äger en så har jag ändå lite info
Bra att du inriktar dig på -00 och uppåt, helst en -01 då -99 samt -00 hade en del barnsjukdomar som man brukar säga.
Tänk också på att motorn har en kamrem och ingen kedja, remmen bör bytas vid runt 10 000 mil fastän boken säger nästan det dubbla. Så försök leta fram kvitton på detta, för om remmen går av vid höga varvtal så gå nästan garanterat ventilerna sönder och motorn får skrotas.
Ja, visst händer det saker när man gasar!! Motorn var ju bäst i klass under 90-talet då den klådde alla tyska Premiumbilar
Kolla även efter kvitto på automatlådan, om den servats eller bytts ut eller renoverats. Den bör ju ha servats någongång så det är mycket viktigt att kolla efter ATF+4 i texten, annars kan lådan ha rullat med fel olja i åratal och är påväg att gå sönder.
Är det USA-import eller ej? Om det är, kolla http://www.carfax.se" onclick="window.open(this.href);return false; och få fram historiken om bilen, betala de kronorna det kostar, det är värt de!
Allt som allt så tror jag personligen att det är en mycket bra bil, överlägsen Chrysler Sebring, Stratus, Neon och även Town & Country / Voyager i det mesta (även 300C och Charger enligt många(?!!!)).
Den är piggare, mer driftsäker och mer komfortabel än de flesta bilar i samma klass och årtal (som du ser så har jag läst på eftersom jag själv tänkt köpa en ).
Ja, egentligen finns det väl ingenting generellt att oroa sig för, inspektera bilen och dess ursprung, samt kolla automatlådan!
Mvh
Re: Köpråd: Chrysler 300M
Hej.
Tack för ett mycket bra svar som vanligt från dig Jonathan... Du är en klippa som gör USA bil ägandet ännu roligare... =)
Ja, jag vill inte ha Volvo eller något från Tyskland... Har redan varit ägare till bilar av denna sort och måste nog säga att det inte imponerar på mig, speciellt inte Volvo.... =(
Nu ska jag i lugn och ro leta fram en fin bil...
Mvh Jerka
Tack för ett mycket bra svar som vanligt från dig Jonathan... Du är en klippa som gör USA bil ägandet ännu roligare... =)
Ja, jag vill inte ha Volvo eller något från Tyskland... Har redan varit ägare till bilar av denna sort och måste nog säga att det inte imponerar på mig, speciellt inte Volvo.... =(
Nu ska jag i lugn och ro leta fram en fin bil...
Mvh Jerka
Re: Köpråd: Chrysler 300M
Tackar!
Ja det finns nog inte en Volvo under samma årtal som har likvärdig utrustning osv. Och Mercedes är inte så jätteroliga om man inte tycker om bakhjulsdriften, BMW 5-serien av samma årtal är däremot riktigt fina, men jag skulle aldrig kunna äga något annat än en Mopar, GM eller Ford
Några extra notisar ifall du tänker provköra/titta på en bil:
*Kolla automatlådan, oljan (färgen + nivån + att det är ATF+4).
*Bilen bör inte ha rullat mer än 14 000 mil MAX!
*Kolla högtalarsystemet så det inte knastrar, en del spelar riktigt hög musik med Infinity-systemet
*Generella fel är precis som på 300C = kolla framvagnen om det knakar när du gungar bilen fram och tillbaka, även när du kör bilen, stäng av alla fläktar och lyssna efter ett klonkande ljud. Det är inga dyra grejer utan kostar några hundra för styrledsbussningar, krängningshämmarstag etc.
Sedan är det bara att vara uppmärksam på allt annat på en bil
PS, jag har inriktat mig på en -01, då kom lite uppgraderingar
Mvh
Jonathan
Ja det finns nog inte en Volvo under samma årtal som har likvärdig utrustning osv. Och Mercedes är inte så jätteroliga om man inte tycker om bakhjulsdriften, BMW 5-serien av samma årtal är däremot riktigt fina, men jag skulle aldrig kunna äga något annat än en Mopar, GM eller Ford
Några extra notisar ifall du tänker provköra/titta på en bil:
*Kolla automatlådan, oljan (färgen + nivån + att det är ATF+4).
*Bilen bör inte ha rullat mer än 14 000 mil MAX!
*Kolla högtalarsystemet så det inte knastrar, en del spelar riktigt hög musik med Infinity-systemet
*Generella fel är precis som på 300C = kolla framvagnen om det knakar när du gungar bilen fram och tillbaka, även när du kör bilen, stäng av alla fläktar och lyssna efter ett klonkande ljud. Det är inga dyra grejer utan kostar några hundra för styrledsbussningar, krängningshämmarstag etc.
Sedan är det bara att vara uppmärksam på allt annat på en bil
PS, jag har inriktat mig på en -01, då kom lite uppgraderingar
Mvh
Jonathan