Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler 300 M Elfel ?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
ilysex
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 00:36

Chrysler 300 M Elfel ?

Hej

Jag har nyligt skaffat mig en Chrysler 300M -02 18000 mil.
När jag fick bilen så fick jag veta att högra halvljus lampan gått sönder och måste bytas, läste i boken om vilket helvete det var så jag tänkte låta det vara över besiktningen och ta det som en tvåa. For och tankade på Jet och lampan var fortfarande av. Men när jag kör från Jet till bilprovningen så fungerar den helt plötsligt. Över besiktningen fungerar lampan och fortsätter att fungera i någon dag efteråt men lägger på nytt av, i förrgår började den lysa igen men så la instrumentbelysningen av. Märk noga att klockan ovanför cd spelare lyser och alla varningslampor fungerar. Det är bara belysningen bakom. Men så på morgonen idag så lyser både halvljus och instrument igen. Efter jobbet har dom slocknat igen och jag förstår ingenting.

Bilen har nyligt varit inne på service och datorkoll vilket inte visade något annat än ett känt automatlåde fel som jag visste fanns.

Har ni några tankar om det här ? Jag har kollat säkringar och rotat lite bland relän men utan resultat. Har ni några ideer ?

Mvh / Johan
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300 M Elfel ?

Tror det är något fel på BCM:en på kretskortet, finns flera 300M-ägare som sagt samma sak.

Inget glapp i ljuskontakten? Kolla den först, vicka fram och tillbaka och ryck lite i den och se om det blinkar till (är ett vanligt problem även på Stratus).

Vad kollade dom med datorn, bara OBD2? Då är det bara motorns sensorer (typ), den måste kollas med DRB-instrument hos Chrysler aukt. verkstad om BCM:en felar, men det kostar kanske en bra slant, 1000:- minst.

Får man fråga vad det är för fel på automatlådan? Inget allvarligt eftersom bilen körs? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ilysex
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 00:36

Re: Chrysler 300 M Elfel ?

Avenger skrev:Tror det är något fel på BCM:en på kretskortet, finns flera 300M-ägare som sagt samma sak.

Inget glapp i ljuskontakten? Kolla den först, vicka fram och tillbaka och ryck lite i den och se om det blinkar till (är ett vanligt problem även på Stratus).

Vad kollade dom med datorn, bara OBD2? Då är det bara motorns sensorer (typ), den måste kollas med DRB-instrument hos Chrysler aukt. verkstad om BCM:en felar, men det kostar kanske en bra slant, 1000:- minst.

Får man fråga vad det är för fel på automatlådan? Inget allvarligt eftersom bilen körs? :P

Hallå och tack för svaret. Jag ska göra en sådan koll när jag kommer hem med bilen igen. Är på semester nu,

Vad gäller växellådan så är felet åtgärdat och bilen kördes inte under tiden. Problemet visade sig så att växellådan växlade ner sig på 2an och vägrade fortsätta växla förens man stannade och startade om bilen. Det vi gjorde var att vi lämnade in den på en verkstad i Luleå som böt en "sats" till växellådan som datorn visade var fel samt växellådsolja, och vips så fungerar bilen som den ska igen. Jag kommer inte på vad delen heter och kvittot ligger i bilen. Kostade iallafall 7800kr, och hade vi låtit den auktoriserade firman ta hand om det så hade det kostar 14583kr.

Tack för svaret / Johan
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler 300 M Elfel ?

Okey :P

Jag vet ju inte alls om det är BCM:en som är defekt utan jag kan bara spekulera, men här kommer exempel på vad en BCM kostar från staterna inkl. frakt till Sverige: Cirka 850:- kr

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2002-DOD ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag ska kolla runt lite mera vad som kan vara fel på "elen" :P

Hmm, intressant angående växellådan, plockade dom ner hela lådan eller det kanske du inte vet? Låter generellt som en sensor för ett par hundringar som gick sönder eller ev. ventilpaketet, men det kostar inte så mycket från USA :roll: :| ajja, gött att det är fixat :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar